Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Japoniako jatetxeetako janaria

Saltsa gaziak, ongailu minak, algak maiz erabiltzea eta frijitzeak dira gutxien osasungarriak.

Jatetxe japoniar batera joatea, eguneko menu bat jatera edo asteburuan familiako plater exotikoez gozatzera, ohiko ekintza da beste jatetxe tradizional edo italiar bat aukeratzea. Aukera gastronomikoak eta platerak prestatzeko eta, are, jateko moduak ezagutzeko modu bat besterik ez da. Orduan, bezeroak galdetzen du zenbateraino den osasungarria jatetxe etnikoetan jatea eta zein den aukerarik onena kontsumoa ohikoa denean. Japoniako sukaldaritza aukera horietako bat da, sukaldaritza osasungarria baita, baina ñabardurekin. Platerak egiteko erabiltzen den gatz-kopurua eta pikantea dira eztabaidaren ardatz.

Kontuz saltsekin eta frijituekin
ImgImagen: The Consumerist

Pertsona askorentzat, japoniar janaria exotismoa, xalotasuna eta berezitasuna da. Baina beste batzuek zalantzak dituzte, bai menuen oreka dietetikoari dagokionez (gatzagatik, ongailuen minagatik edo frijituengatik), bai elikagaien segurtasunari dagokionez, arrain gordina baita kartako plater nagusietako bat.

Japoniako elikaduraren benetako estiloa aspalditik ezaugarritu da osagaien soiltasuna, kalitatea eta oreka. Japoniako elikaduraren eredu tradizionalak landare-jatorriko produktuak (arrozak, landareak edo sojaren eratorriak, tofu edo tamari gisa) eta arraina ugari erabiltzen ditu. Kontsumo-profil horri esker, Japoniako dietak “Mediterraneoko beste dieta” izena hartu du. Berrogeita hamarreko hamarkadan, “Zazpi herrialdeen azterketa”k, geroago “dieta mediterraneoa” terminoa hartu zuenak, bere abantailak nabarmendu zituen.

Hala ere, kontuan izan behar da Japoniako elikatze-eredu tipikoa (Japoniako biztanleek eguneroko bizimoduan jarraitzen dutena) nabarmen aldatzen dela jatetxe japoniarren karta osatzen duten janari- eta prestaketa-motetatik. Establezimendu horietan jateak zenbait ohar dietetiko kontuan hartzea eskatzen du:

  • Saltsa gaziak. Tamaina edo soja-saltsa gehiegi kontsumitzeak sodio-kantitate handia hartzea dakar: 100 g saltsak 6 g mineral inguru du, 10 g gatz arrunt. Bi koilarakada soja-saltsa erraz kontsumitzen dira otordu batean, hainbat plater ontzeko erabiltzen bada; 20 g inguru pisatzen dute eta gramo bat sodio ematen dute. Egunean gatz gutxi behar da, 4 g inguru egunean, 1,6 g sodio (gramo batek 390 miligramo sodio ditu). Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) pertsona helduek egunean 6 g gatz edo, bestela esanda, 2,4 g sodio ez gainditzea gomendatzen du.

    Japonian, jatorrizko ohitura da prestakin batzuei tamari-tantatxo batzuk gehitzea, halako moldez, non saltsa eta sodio ugariko beste elikagai batzuk (algak, arrain ketuak…) neurrian gozagarri gisa erabiltzen baitira. Ez da frogatu sodio ugariko elikagai horien kontsumoa hipertentsio arteriala izateko arrisku handiagoarekin lotzen duen ebidentziarik.

    Jatetxe japoniarrean, berriz, alde hau dago: katiluetan saltsa egotea gau osoan, eta zentzuzko kontsumoa ez ezagutzea, gehiegi erabiltzea eta, ordu batzuk geroago, edateko premia larria izatea. Horren ondorioz, urin gastrikoak diluitu egiten dira, eta okertu egiten da ondo aukeratu eta oso osasungarria den janari baten digestioa. Jatetxe horietara joaten bagara, komeni da gogora ekartzea sodio-kontsumo handia hipertentsioarekin eta likidoak atxikitzeko arazoekin lotuta dagoela.

  • Algak eta iodoa. Japoniako janariaren ezaugarri nagusia algak modu estentsiboan erabiltzea da. Itsasoko barazki hauek mantenugai asko dituzte, batzuk funtsezkoak, eta iodo kantitate handia dute. Hori nahikoa arrazoi da tiroide-arazoak dituzten edo hormona honekin arazoak dituzten pertsonek ohiko kontsumoa murrizteko.

  • Minak eta urdail delikatuak. Mahaikideak agian ez daki saltsa eta ongailu sendoak eta minak japoniar janariaren osagai bereizgarriak direla. Erraza da zure urdaila jengibrearen azkura arinerako prestatuta ez egotea, eta are gutxiago errefau-pasta pikante bizirako edo wasabirako. Urdaileko azidotasuna eta erretzeko gaitasuna sor daitezke, janarian gozagarri horiek gehiegi erabiltzen badira. Hala ere, jengibre-infusioa egokia da, Txinako eta Indiako medikuntza tradizionaleko tratatuen arabera, digestio txarrak goragale eta oka bidez konpontzeko.

  • Frijituak eta digestio txarrak. Errezeten itxurazko sinpletasunak eta janarien prozesatze urriak digestio lasaia eta arazo handirik gabea pentsaraz diezaiokete mahaikideei, baina ideia horren aurrean sorpresa bat baino gehiago dago. Zenbait prestakinek, hala nola tenpurak (maiz, barazki, arrain eta itsaskiekin frijitze arin bat egitean datza), olio gehiago eman dezakete. Desabantaila orokorra da, digestioa garestiagoa baita, baina okerragoa da digestio astunak dituztenentzat, urdaila delikatua dutelako edo gibelak eta besikulak mantso funtzionatzen dutelako.

Elikagaien segurtasuna
Elikagai batzuk gutxi egosten direnez, eta gehienak gehiegi manipulatzen direnez (hala nola sushia, sashimia edo maki-sushia), arreta berezia jarri behar zaie elikagaien higieneari buruzko gai guztiei. Anisakisak kutsatzeko arriskua ezin da alde batera utzi sukaldaritza japoniarra aztertzean, betiere bere espezialitate tipikoenetako baten, arrain gordinaren, kontsumoarekin lotuta. Aukera hori saihesteko, edozein jatetxek, Europako Erregelamendu baten arabera, produktua gutxienez -20 °C-an izoztu behar du 24 orduz. Parasitoak ez du tenperatura horietan bizirik irauten, eta, hala, edozein osasun-arazo saihesten da.

DASTATZEKO ETA DASTATZEKO ERREZETAK

ImgImagen: aSIMULAtor
Japoniako plater tipiko eta arrakastatsuenetako batzuk sushia, sashimia, miso-zopa (oso digestiboa), barazki-, arrain- eta itsaski-tenpura eta teppanyakia dira. Horietan guztietan, barazkiak, arraina eta itsaskia dira elikagai nagusiak, eta, askotan, jengibrea eta soja-saltsa dira plateren zaporea nabarmentzeko gehien erabiltzen diren gozagarriak.

  • Sushia. Adierazpen horren bidez, plater prestatuen sorta zabal bat jasotzen da, arroz berezi batekin eta, oro har, arrainez betetako beste osagai batekin. Badira beste batzuk ere, hala nola pepinoa, aguakatea, anana, platanoa, arrautza eta barazki-barietate bat. Honako hauek bereizten dira: makizushi (sushi biribildua nori algan), nigirizushi (arroz-bolatxoa goiko aldean, “aparteko” osagaiarekin), uramaki edo kaliforniako sushia (osagaiak alderantziz jarrita, hau da, kanpoko arroza eta barruan nori alga), etab.
  • Sashimia. Arrain edo itsaski gordinak (edo pixka bat egosiak, adibidez olagarroa), zerrenda mehetan moztuak. Aurrekoan bezala, soja-saltsarekin, wasabiarekin eta jengibrearekin batera.
  • Miso-zopa. Japonian ia otordu guztietan jaten den plater tradizionala, baita gosarian ere. Miso zaporeemaile gisa soja-hartzigarri bat du, bakarrik edo zerealekin nahasita. Zopak alga-zatiak edo arrain lehortua izaten ditu maiz.
  • Tenpura. Azkar frijitzen da, eta ohikoagoa da barazki eta itsaskietan. Bereizgarria da produktua “dente”an prestatzeko modua. Saltsekin ere zerbitzatzen da.
  • Teppanyakia. Ez da berez errezeta bat, plantxan prestatzeko modu bat baizik. Jatetxeetan, mahaikideek sukaldaritzako trebetasunaren ikuskizuna ikus dezakete, plantxaren inguruan lehen lerroan esertzen direlako eta sukaldariari platerak prestatzen ikusten diotelako.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak