Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Jogurt likidoa eta jogurt normala, zertan bereizten dira?

Testura, elaborazio prozesua edo bakterioak dira jogurt likidoen, mamien eta esne hartzituen arteko desberdintasun batzuk

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2013ko abuztuaren 02a
img_yogurt listg

Jogurten eskaintza zabala eta askotarikoa da: azukrearekin edo gabe, frutekin edo zerealekin, naturalekin edo zaporeekin, krematsuekin eta gaingabetuekin… Batzuetan, kosta egiten da aukeratzea, bat baino gehiago probatu nahi duelako edo aldeak oso argi ez daudelako. Zertan bereizten dira jogurt likidoak eta gatzatuak? Zein da jogurt baten eta esne hartzitu baten arteko aldea? Eta jogurtaren eta esnearen artean? Erreportaje honek galdera hauei erantzuten die, jogurta zer den eta nutrizio-ezaugarri garrantzitsuenak zein diren azaltzen du, baita dietan zer eginkizun bete behar duen ere.

Irudia: Begibakinga

Jogurt likidoa eta mamitsua: antzekotasunak eta desberdintasunak

Irudia: CONSUMER EROSKI

Jogurta esne hartzitua, koagulatua eta azidotua da (Lactobacillus bulgaricus eta Streptococcus thermophilus), esnetik abiatuta lortzen dena, esne osoa, gaingabetua edo kontzentratua, baina pasteurizatua beti. Hartzidura eragiten duten mikroorganismoek presente, bizirik eta aktibo egon behar dute produktu amaituan, gramo edo mililitro bakoitzeko, gutxienez, 28 eguneko kontsumo-data izan dezaten, hotzean gorde behar da (2 ºc eta 5 ºc artean).

Jogurt arruntaren (mamia, irmoa edo aflanatua, erabilitako hainbat terminoren arabera) eta jogurt likidoaren arteko alde nagusia testura da:

  • Jogurt normala ontzi berean sartzen eta hozten da, eta kontu handiz maneiatzen da, testura hautsi ez dadin.
  • Jogurt likidoa, aldiz, poliki astintzen da 5 edo 10 minutuz, 20 ºc-tan, koagulua hautsi eta likido gera dadin, “edateko moduko” ehundura, ontziratu aurretik.

Gainera, ontziratu baino lehen, jogurt likidoa hiru modutan trata daiteke, bizitza baliagarria zehazten dutenak:

  1. Hoztu besterik ez da egiten. 20-24 eguneko bizitza du, batez beste, kontsumitzeko.
  2. Pasteurizatu egiten da. Orduan, batez beste 30-40 eguneko bizitza izango du.
  3. UHT tratamendu termikoa egiten da. 2-4 hilabetetan kontsumitu ahal izango da, eta “bizitza luzeko jogurtaren” antzekoa izango da. “Jogurt likido pasteurizatua hartziduraren ondoren” izango litzateke izen zuzena.

Jogurtak eta esne hartzituak

Irudia: CONSUMER EROSKI

Jogurt likido tradizionalarekin batera, merkatuan antzeko beste produktu batzuk aurki ditzakegu, esne hartzituak adibidez. Edateko ere merkaturatzen dira, baina indarrean dagoen legeriaren arabera, ez dira jogurtak. Zein da desberdintasuna? Bere hartziduretan beste bakterio batzuk agertzen direla, jogurtaren ohikoak ez ezik. Hala, bi esne hartzitu mota daude:

  1. Prozesuan bifidobakterioek (Bifidus) parte hartzen dutenean, bifidobakterium bifidum edo bifidobakteriium longum moduan, esne hartzitu bio.
  2. Esne hartzitu probiotikoak, prozesua Lactobacillus casei edo Lactobacillus acidophilus-ekin egiten denean.

Egia esan, jogurt guztiak probiotikoak dira, azken produktuan mikroorganismo biziak dituztelako eta organismoan eragin onuragarria dutelako, nutrizio-balioaz haratago. Hala ere, merkataritza-eremuan, termino hori laktosbaziloak dituzten esne hartzituei dagokie.

Jogurta eta esnea: bost ezaugarri nutrizional

Irudia: CONSUMER EROSKI

Jogurt likidoaren eta gainerako esne hartzituen (bio eta probiotikoak) osaera esnearen esnearen antzekoa da, nahiz eta alde txikiak egon. Hauek dira nagusiak:

  1. Laktosa (karbono hidratoa):
    • Bakterio laktikoen eraginez, gutxitu egiten da, baina ez da desagertzen, hartziduran azido laktiko bihurtzen baita laktosa.
    • Kasu batzuetan, gainera, esne hautsa gehitzen da prozesuan, eta horrek jogurt likidoaren laktosaren edukia areagotzen du. Horrek esan nahi du jogurt likidoa eta edozein jogurt-mota esnea baino hobea dela, nahiz eta laktosarekiko intolerantzia dutenek erne egon behar duten.
  2. Proteinak:

    • Hartziduran apur bat digerituak dira, eta hori positiboa da gure organismoarentzat, errazago xurgatzeko (nahiz eta esnea berotu, proteinak xurgatzen laguntzen duen arren).
    • Balio biologiko handia dute. Esnearen proteina nabarmentzen da lisina asko duelako; aminoazido hori ez dago zerealen proteinetan. Horregatik, bi elikagai horiek (jogurta zerealekin) konbinatzen direnean, emaitza nutrizional hobetua da.
  3. Koipea:

    • Esnearen gantza saturatua da eta, kopuru txikia bada ere, desagertzeko joera du; kontsumitzaileak nahiago du esne gaingabetuak edo erdigaingabetuak erosi.
    • Beste gantz mota batzuekin aberasteko joera ere gero eta handiagoa da: omega-3 gantz azidoak (itsas jatorrikoak) eta azido oleikoa (oliba olioa). Dena den, bi sardina txikitan aurkituko ditugun omega-3 gantz azido berak kontsumitzeko, 14 baso jogurt likido aberastuko lirateke, gantz horiekin aberastuak. Hala, hobe da elikagai ugari jatea elikagai aberastuekin alderatuta.
  4. Bitaminak:

    • Esnekiak dira D bitaminaren iturri nagusietako bat, esnearen gantzetan aurkitzen dena.
    • Hartziduraren ondorioz, bitamina batzuen maila handitu egiten da, hala nola tiamina (B1), riboflabina (B2), piridoxina (B6), niazina eta azido folikoa, B12 eta C bitamina-kontzentrazioak murrizten diren bitartean.
  5. Mineralak: jogurt likidoa, hartzitutako gainerako esne-edariak bezala, kaltzioa emateko baliabide bikaina da organismoari kaltzioa emateko, eta ez bakarrik, esneak baino azidoagoa delako.

Jogurta dietan: aholku praktikoak

Nutrizio-balio handia, jogurt likidoa eta esne hartzitu hartzituak balio nutritibo handiko elikagaiak dira, edozein adinetan gomendatutakoak, eta, bereziki, esnea ongi onartzen ez duten pertsonentzat, erraz asimilatzen den esnea baita. Komenigarria da:

  • Hartu jogurtaren bat, likidoa edo ez, egunero. Une bakoitzean erakargarriena dena.
  • Frutarekin edo zerealekin jatea gosari edo merienda osoago bat egiteko.
  • Egoera berezietan, esnekien kontsumoa zaintzea: hazten ari diren haurrak, haurdunaldia, edoskitzea, menopausia eta hirugarren adina.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak