Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Jogurt naturala, azukreduna edo gozatua?

Jogurta gustuko baduzu eta zein aukeratu ez badakizu, artikulu hau interesgarria da: jakin ezazu zergatik ez duten balio argaltzeko jogurt gozatuek, eta zergatik den laktosarik gabeko jogurta gainerakoak baino gozoagoa.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2020ko martxoaren 13a
yogur natural fruta Irudia: EliasSch

Jogurta da esne hartzituen erregea. Nekazaritza Ministerioaren datuen arabera, 2018an produktu horren kontsumoa guztizkoaren % 68 izan zen, bifidobakterioekin hartzitutako esnearen (% 19, aurreko urtean baino % 5 gutxiago) eta gainerako esne hartzituen (% 21, aurreko urtean baino % 1 gehiago) gainetik. Oro har, pertsona bakoitzak 14,6 kg esne hartzitu kontsumitu zituen 2018an; hau da, elikagaiak eta edariak erosteko aurrekontuaren % 2,14. Horrek esan nahi du pertsonako 32 euro gastatuko direla produktu horietan.

Aukera osasungarria hautatu nahi badugu, azukre erantsirik ez izatea da etiketan begiratu behar dugun gauzetako bat. Hori martxoko erosketa-gidan aztertutako kasu gehienetan betetzen da, baina ez guztietan. Osagai hori badu (Goshua, Danone Activia muesliarekin, Activia mix&go, Eroski biactive muesliarekin eta Eroski natural laktosarik gabea), azukre-eduki osoa % 6,1 eta % 12 artekoa da. Kopuru horren zati bat esnearen laktosari dagokio; beraz, dagokion zatia deskontatuz gero (produktuaren guztizkoaren %4), gehitutako azukreen proportzioa %2,1 eta %8 bitartekoa izango litzateke, hau da, 2,6-10 gramo azukre errazio bakoitzeko, hau da, koilaratxo-erdi eta bi artean.

Gozagarriak dituzten jogurtak ez dira irtenbidea

Pentsa liteke gehitutako azukreak saihesteko, edulkoratzailedun produktuak aukeratu behar direla, gida horretan aztertzen direnak bezalakoak (horiek guztiek ontzian azukre erantsirik ez izatea nabarmentzen dute): Danone Vitalinea, Nestlé Sveltesse, Danone Activia chia eta almendrekin, Kaiku laktosarik gabe, Eroski Basic edulkoratzaileekin, Eroski zerealekin, Eroski ahabiekin eta lihoa. Hala ere, formulazioan agertzen diren gozagarri guztiak seguruak diren arren (aspartamoa, azesulfamo potasikoa eta sukralosoa), ebidentzia zientifiko berrienek adierazten dute osagai horiek ez direla erabilgarriak gehiegizko pisua prebenitu edo murrizteko (horri buruz kontuan hartzen den hipotesietako bat da oso zapore bizietara ohitu gaitzaketela, normalean produktu osasungaitzekin lotzen direnak).

Beraz, komeni da azukre erantsirik edo gozagarririk gabeko produktuak aukeratzea, hala nola kefirra, jogurt naturala edo bifidobakterio naturalekin hartzitutako esnea. Azken batean, zapore ez hain gozoetara ohitzen saiatzea.

Bestalde, Sveltesse-k bere ontzian azukre erantsirik ez izatea sustatzen du, baina osagaien artean eztia du (eztia %75 azukre gutxi gorabehera), eta, beraz, ez ditu legeak ezarritako baldintzak betetzen. Danone Activiaren kasua, txia eta almendrekin, zalantzagarriagoa da. Azukre erantsirik ez izatea ere sustatzen du, baina formulazioan datilak ditu, eta, beraz, ez dago argi gozatzeko (kasu horretan araudia ez litzateke beteko) edo beste osagai bat bezala gehitzen diren.

Azukre gehiago, kaloria gehiago

Aztertutako produktu askotan, azukre-edukiak lotura zuzena du energia-ekarpenarekin: substantzia horren maila altuenak dituztenak ere kalorikoenak dira. Danone Activia mix&go (138 kcal/anoa), Goshua (110 kcal/anoa), Eroski biactive muesliarekin (113 kcal/anoa) eta Eroski natural laktosarik gabe (108 kcal/anoa).

Kefir-aren kasuan, azukre erantsirik gabeko produktua da, baina errazioak handiagoak izaten dira (250 g edalontzi arrunt batean); beraz, 155 kcal inguruko kaloria-ekarpena izaten du. Bestalde, azukrerik gabeko jogurt naturalek 74 kcal/anoa inguru ematen dituzte, zerealak dituzten jogurtek adina (gozagarri azalorikoak dituztenak); gaingabetuek edo edulkoratzailedunek, berriz, 50 kcal/anoa.

Mugitzen garen zifren berri izateko, lau mandarinak 60 kcal inguru ematen dituzte, eta bi arrautzako tortillak 190 kcal inguru. Hau da, oro har, balio nahiko txikiak dira (adibidez, txokolatezko izozki batek 300 kcal inguru ematen ditu). Baina ez dezagun ahaztu garrantzitsuena ez dela kaloriak zenbatzea, baizik eta elikagai osasungarrietatik hartzea, hala nola mandarinetatik, arrautzetatik edo azukrerik gabeko esneki hartzituetatik.

Aztertutako produktu batzuek beste osagai osasungarri batzuk dituzte, hala nola haziak, fruitu gorriak, fruitu lehorrak, etab. Hasiera batean, oso aukera erakargarriak dira, asetzaileak baitira (gosea kentzen dute) eta mantenugai interesgarriak ematen baitituzte (bitaminak, mineralak, zuntza, omega 3 gantz-azidoak, etab.). Hori bai, ez da komeni ontzien erakargarritasunengatik itsutzea, produktu horiek guztiak ezin baitira osasungarri gisa kalifikatu. Adibidez, Sveltesse, Danone Activia muesliarekin, Danone Activia mix&go eta Eroski biactive muesliarekin, azukre erantsiak baitituzte.

Laktosarik gabeko jogurtak: zergatik dira gozoagoak?

Kalkuluen arabera, Espainiako populazioaren %40k onartzen du laktosa, hau da, ezin du esnearen azukrea metabolizatu; beraz, ohiko esnekiren bat hartzen badu, sabeleko mina eta digestio-arazoak izan ditzake. Esneari hartzigarriak eransten zaizkionean, jogurta egiten denean gertatzen den bezala, mikroorganismoek azukre hori metabolizatzen dute azido laktikoa lortzeko, baina, batzuetan uste ez bezala, azken produktuan geratzen da oraindik hasierako laktosaren zati bat. Horregatik, azukre horrekiko intolerantzia handia duten pertsonei ez zaizkie ondo sentitzen esne hartzitu konbentzionalak, jogurtak bezala.

Halakoetan, laktosarik gabeko aukerak hautatu behar dituzte. Laktasa, konposatu hori metabolizatzen duen entzima bat, gehituz egiten dira laktasa horiek, eta laktasa osatzen duten bi molekuletan (glukosa eta galaktosa) apurtzen dira, azken produktuan jarraitzen baitute. Ondorioz, laktosarik gabeko jogurtak gozoagoak dira, glukosaren ahalmen gozagarria laktosarena baino bost aldiz handiagoa baita.

Bestalde, laktosarekiko intolerantzia txikia duten pertsonen kasuan, bakterio laktiko bideragarriak dituzten jogurtak bezalako esneki hartzituen kontsumoak azukre horren digestioa hobetzen lagun dezake. Horixe da, hain zuzen ere, legeriak jogurtean dauden mikroorganismoei buruz onartzen duen osasun alegazio bakarra.

Osasungarriak, baina ez ezinbestekoak

Oro har, hartzitutako esneak osasungarriak izaten dira (baldin eta ez badute oso osagai gomendagarririk, adibidez, azukre erantsiak): elikagai interesgarriak ematen dituzte, hala nola proteinak, bitaminak, kaltzioa eta beste mineral batzuk. Hala ere, elikagai horiek ez dira ezinbestekoak, beste edozein ere ez bezala, beste iturri batzuetatik lor baitaitezke. Horregatik, aztertutako produktu batzuetan (adibidez, La Lechera edo La Central Lechera Asturiana) agertzen diren “3 esneki egunean” sustapenak gomendio gisa hartu behar ditugu, ez behar gisa.

Sustapenetan ere iradokitzen dira horrelako produktuetan agertzen diren hartzigarrien ustezko onurak, baina ez dago horien gehiengoa babesteko adinako ebidentzia zientifikorik. Horregatik, legediaren arabera, laktosaren digestioari laguntzen diote. “Osasun-iturri” motako baieztapenak, Nestléko kefirrean ageri den bezala, edo “digestio-ongizateari laguntzen dio”, Danone Activia naturalak % 0 adierazten duen bezala, ez daude mikroorganismo horiei buruz, ez produktuari buruz oro har, dirudienez, haren osagai diren konposatu batzuei buruz, kaltzioari eta kloruroei buruz, hurrenez hurren.

Etiquetas:

jogurt

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak