Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kafeina eta haren ondorioak bihotzean

Azken azterketa baten arabera, edari kafeinatuek gaixotasun kardiobaskularrak izateko arriskua murrizten dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2007ko maiatzaren 08a

New Yorkeko Unibertsitateko Osasun eta Nutrizio Saileko American Journal of Clinical Nutrition, James Greenberg eta bere ikertzaile-taldean berriki argitaratutako artikulu batean, zuhurtasunez laburbiltzen da 32 eta 86 urte bitarteko 6.594 gizon eta emakumeren jarraipena, eta argi uzten da datu epidemiologiko, metaboliko eta kliniko gehiago behar direla ondorio sentiberak lortzeko. Baina azterlanaren mezua argia da: zenbat eta edari kafeinagabe gehiago kontsumitu, orduan eta txikiagoa izan zen arrisku kardiobaskularra, une oro kafea hartzea eragotzi zutenekin alderatuta. Greenberg-ek argitzen du, halaber, aztertutako indibiduoek ez zutela hipertentsioa edo diabetea bezalako arrisku-faktore erabakigarririk, eta faktore horiek oso kontuan hartu behar direla elikadura- eta prebentzio-gomendioetan.

Kafeina-dietan kafea, tea, edari freskagarriak eta txokolatea katiluan. Boluntarioak sei urtez aztertu ziren, eta denboraldi horretan 349.282 hil ziren bihotzekoak jota eta 67 iktus hilgarri baten ondorioz. Estatu Batuetako adituak azpimarratu du babes-efektu hori 65 urte bete ondoren agertzen dela, eta indibiduo gazteagoetan edo hipertentsio-egoeran ez dela babes-maila bera lortzen.

Greenberg-en arabera, kafeak, teak, txokolateak edo kola-edariek, kafeinaz gain, konposatu antioxidatzaileak eta flavonoideak dituzte, eta horiek eragin dezakete hautemandako efektua.

Kafe-kikara baten ondoan

Egunero kafeina dosi bik edo hiruk funtzio psikikoak estimulatzen dituzte eta ahalegin intelektuala, ideien elkarketa edo arreta errazten dute.

Kafeina, kafearen osagai aktiboa, 60 landare-espezie baino gehiagoko hosto eta baietan dago. 1820an aurkitu zuten kafearen hazietan (nahiz eta teak kafeak baino kafeina gehiago izan). Gizarteak gehien onartzen duen droga estimulatzailea da, eta, era berean, kaltegarritzat jotzen da. Substantzia horrek maila desberdinetan jarduten du gorputz osoan. Ohiko dosietan, egunean bi edo lau katilukada hartuta (150-250 miligramo), kafeinak funtzio psikikoak estimulatzen ditu, eta errazago bihurtzen ditu ahalegin intelektuala, ideia-asoziazioa edo arreta. Sistema kardiobaskularrean ere bihotza estimulatzen du, eta aldi baterako bihotz-maiztasuna eta arteria-presioa handitzen ditu.

Adituen arabera, xantina izeneko substantzia-talde batekoa da kafeina. Xantina horiek adenosinaren (lasaitasuna eta lasaitasuna eragiten dituen nerbio-transmisorea) eragina dela eta, garuna estimulatzen dute, ordu batzuetan euforia eta indar sentsazioa eragiten baitute. Hala ere, hori guztia gertatzen da adrenalinaren eta noradrenalinaren (neurotransmisore aktibatzaileen) mailak handitu ahala. Odoleko kontzentrazio maximoa irentsi eta 30-45 minutura iristen da, eta, hiru ordura, xurgatutako kafeinaren erdia kanporatu da.

Ondorio gehiago

Zenbaitek dio kafeak buruko mina arintzen duela, eta horrek, nolabait, zentzua duela. Bai kafeinak, bai teofilinak, odol-fluxua murrizten dute hodi-uzkurtze bidez, eta, hala, zefalea murrizten da.

Janarien ondoren digestio ona egiten duela ospeak ere badu justifikazio fisiologikoa: kafeinak urdaileko urin gastrikoen (azido klorhidrikoa eta pepsina) jarioa handitzen du. Baina ekintza horrek berak mukosaren agente narritagarri ahaltsu bihurtzen du. Halaber, espasmoaren aurkako ekintza bat egiten du besikulan, eragin diuretiko arina du, muskuluak lantzeko gaitasuna handitzen du, uzkurdura indartzen du eta nekea atzeratzen eta arintzen du. Azkenik, efektu diskretua eragiten du biriketan, bronkioak dilatatuz.

Kafeinaren ondorio positiboak gorabehera, adituek ez dute kontsumo handiagoa sustatzen, osasunaren beste alderdi batzuetan izan ditzakeen ondorio negatiboengatik.

1999. urtean Journal of the American Medical Association aldizkarian argitaratutako azterlan baten arabera, kafe-kontsumoak nabarmen murrizten du behazun-kalkuluak agertzea. Harvardeko Unibertsitateko ikertzaileek diotenez, egunean bi edo hiru kafeina dosi edaten dituzten helduek %40 arrisku gutxiago dute. Dirudienez, kolesterola prebenitzen du, hori baita behazun-kalkuluen osagai nagusia. Hala ere, espezialistek ez dute kafe-kontsumo handiagoa sustatzen, osasunaren beste alderdi batzuetan izan ditzakeen ondorio negatiboengatik.

Antisorgailuek, antikoagulatzaileek eta urdaileko babesek murriztu egiten dute organismoak giltzurrunetatik kafeina kentzeko duen gaitasuna, eta horrek insomnioa, suminkortasuna eta palpitazioak eragin ditzake paziente askotan. Gainera, kafeinak lasaigarrien eragina murrizten du, eta, antidepresibo jakin batzuekin hartuz gero, arteria-hipertentsio larria eta bihotz-erritmoaren alterazioak eragin ditzake.

Kontrapuntua beste azterlan batean

Greenberg-en emaitzei kontrajarrita, American Journal of Hyatursion aldizkarian argitaratutako azterlan baten arabera, kafea neurriz hartuz gero tentsioa areagotu egiten da, baina oso denbora laburrean gertatzen da, eta adituek diotenez, ez da handitzen bihotzekoak edo gaixotasun koronarioak izateko arriskua. Hala ere, kafeina estres emozionalarekin nahasteak presio arteriala etengabe handitzen du, eta paziente hipertentsiodunei ziria jartzen die. Kafea kontsumitu ondoren gertatzen den katekolamina-jarioak hiperaktibitate kardiobaskularra eragiten du.

Drogablanda?

Img cafeina1
Kafeina guaraninaren (guaranaren), mateinaren (matearen) edo teofilinaren (tearen) konposatu kimiko bera da. Hasiera batean uste zen substantzia horiek desberdintasun kimikoak zituztela, baina gero ohartu ziren substantzia bera zela kasu guztietan.

Egoera puruan, kafeina hauts zuri oso mikatza da, 1819an Rugek identifikatua eta bi urte geroago Pelletierrek eta Robiquetek deskribatua.

Ikusi da kafeina gehiegi kontsumitzeak mendekotasuna eragin dezakeela, nahiz eta abstinentzia-sindromea beste kasu batzuetan baino askoz ere hobea izan (buruko mina, suminkortasuna eta logura patologikoa). Oso dosi handietan, eszitazioa, antsietatea eta insomnioa, dardara, sentikortasuna handitzea eta erreflexuak gutxitzea eragiten ditu.

Kirolean substantzia mugatua da, eta mililitro bakoitzeko 12 mikrogramoko gernu-kontzentraziora iristen ez bada erabil daiteke.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak