Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kafeinari buruz benetan dagoena (eta gezurrezkoa)

Kafeinak arteria-presioa modu arin eta iragankorrean igotzeko joera du, baina hipertentsioa eragiten dizu? Estimulatzailea da, baina mendekotasun-sortzailea? Ezagutu substantzia horri buruzko mitoak eta egiak

Cafeína en los granos de café Irudia: diego_nleite

Kafeina da munduan gehien kontsumitzen den substantzia estimulatzailea. Espainian, helduen %80k, batez beste, 200 eta 300 mg artean hartzen ditu egunean (2-3 katilu kafe). Eta kalkulatzen da 10 urtetik beherakoek 1 mg hartzen dutela gorputz-kilo bakoitzeko, batez ere freskagarrietan eta txokolatean. Baina kafeina ez dago soilik kafe- edo kakao-aleetan. Egoera puruan, 60 landare-espezie baino gehiagotan dagoen konposatu kimiko usaingabea, koloregabea eta mikatza da; beraz, te-hostoetan, mate-hostoetan, kola-intxaurretan eta guarana-baietan ere badago. Gainera, laborategi batean egin daiteke, eta era askotako elikagaiei, elikagai-gehigarriei, sendagaiei eta kosmetikoei gehitu, esfoliatzaile edo antioxidatzaile gisa. Baina zalantzaren itzala haren gainean planeatzen du beti: osasunerako kaltegarria edo onuragarria da? Inguruko mitoak aztertuko ditugu.

Irentsi beharreko kantitate maximo bat dago: EGIA

Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzaren (EFSA) Produktu Dietetikoen, Nutrizioaren eta Alergien Talde Zientifikoaren arabera, egunean 400 mg kafeina kontsumitzeak (5,7 mg gorputz-pisuaren kilo bakoitzeko) ez du ondorio kaltegarririk helduentzat. Haurdun dauden edo bularra ematen ari diren emakumeen kasuan, egunean 200 mg-ra mugatzea gomendatzen da. Hormona-aldaketek substantzia horren metabolizazioa atzeratzen dutelako gertatzen dira murrizketa horiek. Haur eta nerabeen muga 3 mg da gorputz-pisuaren kg bakoitzeko.

Osasunerako txarra da: GEZURRA

Urteetan zehar, ikerketek beren kontsumoa arrisku kardiobaskularrarekin lotu dute. Laginen unibertsoan kafe-kontsumitzaileak zeuden, baina baita erretzaileak, edaleak eta bizimodu sedentarioa zutenak ere. Horregatik da fama txarra. Baina badira froga zientifiko nahikoak (ikasitako pertsonak hobeto zehazten dituzten azterketetatik abiatuta) neurrizko kontsumoak, dieta orekatu baten parte bada, organismoan ondorio onuragarriak dituela zehazteko, hala nola 2. motako mellitus (DM) diabetesaren arriskua murriztea eta glukosaren metabolismoaren adierazleak hobetzea. Urteko Nutrizio Berrikuspenean (2017) argitaratutako metaanalisi baten arabera, kafea modu erregularrean kontsumitzeak gaixotasun kardiobaskularrak %5 eta Parkinsonen arriskua %30 murrizten ditu.

Kafearen barietateak eragina du proportzioan: EGIA

Kafeina kafe-aleetan dago, %0,8 eta %2,5 artean, jatorriaren eta barietatearen arabera: ale sendoak %2,4-3 kafeina du, arabikak %1,5, Tanzaniak %1,42 eta etioiak %1,13. Gainera, pikorrik ilunenek denbora gehiago behar dute txigortzeko, eta kafeina gehiago erretzen da. Bestalde, kafe kantitatea ere garrantzitsua da. Espresa-katilu baterako, 7-8 g kafe eho erabiltzen dira, eta kafe-iragazki baterako, 10-14 g; beraz, kafeina gehiago izango du. Ehotze-mailak ere badu eraginik (oso fina denean, kafeina-kontzentrazio handiagoa du), bai eta kafe-makina motak ere (espresak mililitro bakoitzeko kafeina gehiago ateratzen du iragazkidun tanta-jarioak baino).

Ez da kafean bakarrik egoten: EGIA

Kafeina gehien duen produktua da kafea (30 eta 175 mg artean 150 ml bakoitzeko), baina ez da bakarra. Tea da eduki gehien duen bigarren produktua, eta haren kontzentrazioa (20-73 mg 100 ml-tik) aldatu egiten da elaborazio-metodoaren eta erauzte-denboraren arabera (poltsatxoak uretan irauten duen denbora). Ondoren, kakaoa dator (5-20 mg 100 g-ko); ondoren, kolazko freskagarriak (15-35 mg 180 ml-ko); eta edari energetikoak (80 mg 250 ml-ko).

Kafeina tean
Irudia: dungthuyvunguyen

Tentsioa igotzen du: EGIA

Kafeinak arteria-presioa pixka bat eta aldi baterako igotzeko joera du, baina ez du hipertentsioa eragiten. Igoera hori kafeinak sortzen dituen katekolaminen (neurotransmisore garrantzitsuenetako bat, hala nola adrenalina), kortisolaren (estresari aurre egiteko askatzen den hormona) eta reninaren (giltzurrunak jariatzen duen proteina) hazkundearen ondorio da; baina hazkunde txikia da, eta pertsonen artean aldakorra da. Kafeina kopuruaren, kafearen heldutasunaren, hartzidura-baldintzen, erabiltzeko moduaren edo kafearen ohiko kontsumitzailea den edo ez, horren arabera igoko dela gutxi gorabehera. Saiakuntza kliniko batzuen arabera, kafeak arteria-presioan duen eragina oso iragankorra da, eta gorputzak kafeina metabolizatzen hasten denean desagertzen da. Gainera, kontsumo erregularrarekin, arteria-presioaren mailetan eraginak oso txikiak dira. Gomendatutako dosiak gehiegi erabiltzen ez badira eta kafeina metabolizatzea eragozten duen beste osasun-arazorik ez badago, tentsio-gehikuntza bere mailara itzultzen da beti.

Mendekotasuna sortzen du: GEZURRA

Estimulatzaile gisa, kafeinak hobetu egiten du gure alerta-maila, mentalki hobeto adierazten duzun sentsazio hori, baina hortik kafeina mendekotasuna sor dezakeen droga gisa deskribatzera asko dago. Kafeinaren abusu, mendekotasun eta abstinentzia-sindromeari buruzko ebidentzia zientifikoak etengabe berrikusten dira. Mendekotasun fisiko eta psikologiko halako bat deskribatu da, egunean 500 mg baino gehiago kontsumitu ondoren (sei katilu kafe espres edo bi edari energetiko baino gehiago), abstinentzia-sintoma batzuekin (zefalea, suminkortasuna, logura eta nekea), kafeina utzi eta 12-24 ordura agertzen direnak.

Ez kendu loa pertsona guztiei: EGIA

Kafeina psikoaktiboa da eta loa atzeratu dezake, baina pertsonaren arabera. EFSAren arabera, kafeina-dosi bakarrak (gorputz-pisuaren kilo bakoitzeko 1,4 mg inguru) eragina izan dezake zenbait helduk lo egiteko duten iraupenean eta kalitate-ereduetan, oheratu aurretik kontsumitzen badira. Baina pertsona batzuek egunero edaten dute kafea, eta tolerantzia handiagoa dute; beraz, oheratu baino lehen, tazita batek ez die loa kenduko.

Hartu eta 10-15 minutura hasten da nabaritzen kafeinaren eragina, eta 30-45 minutura iristen da maila gorenera. Baina hiru eta zortzi ordu bitartean irauten dute, pertsonaren metabolismoaren arabera: sexuaren, adinaren edo haurdunaldi-egoeraren arabera. Adibidez, kafeinaren batez besteko bizitza lau ordukoa da heldu baten gorputzean (pertsona batzuentzat bi ordu eta beste batzuentzat zortzi ordu). Haurdun dagoen emakume batek gora egiten du, batez ere hirugarren hiruhilekoan, kafeina motelago metabolizatzen denean.

Deskafeinizazioak erabat ezabatzen du: GEZURRA

Kafeina pixka bat geratzen da beti alea deskafeinizatu ondoren. Gehien erabiltzen diren baliabideen artean, aguakarpoaren metodoa dago. Metodo horretan, aleak uretan bainatzen dira denboraldi luze batez, kafeina uretan disolbatzen den bitartean. Ur hori kafeina xurgatzen duen ikatz aktibozko iragazki baten bidez ponpatzen da. Beste prozesu batek metileno kloruroa erabiltzen du (erreferentziako erakundeek onartua, betiere azken produktuak konposatu horren %0,001 baino gehiago ez badu). Baina horietako inork ez du kafeina% 100 ezabatzen. Europako legeriaren arabera, kafe deskafeinatuak ezin du %0,10 kafeina baino gehiago eduki kafe txigortuan (%0,12, Espainiako araudiaren arabera) eta %0,3 kafe disolbagarrietan.

Kolazko freskagarria osasungarriagoa da: GEZURRA

Kola-edari bateko poto batek katilu batek baino kafeina gutxiago du. 60 ml inguruko kafe espres batean 80 mg kafeina hartuko ditugu, eta 330 ml-ko lata batean, 40 mg inguru. Baina kafeina, bai isatsean bai edari energetiko batean, modu artifizialean gehitu da, eta, gainera, landare-jatorriko produktuek (kafeak, esaterako, karbohidratoak, lipidoak, mineralak, antioxidatzaileak, bitaminak edo zuntza) ekartzen dituzten beste elikagai interesgarririk ez duten produktuak dira. Substantzia horiek aroma eta kolorea ematen dute, baina produktuari propietateak ematen dizkiote. Azukre, zaporeemaile, koloratzaile eta kontserbagarriz osatua dago freskagarria.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

kafeina

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak