Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kakia

Karbohidrato ugariko fruta da, ahosabaian latza izan daitekeena, baina heldua, zapore gozo, leun eta delikatua lortzen duena.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2007ko martxoaren 08a


Gehien kontsumitzen diren kaki-espezieak -palosanto ere baderitzo- Txina, Japonia eta Asiako ekialdeko beste herrialde batzuetatik eta AEBetatik datoz. Dirudienez, Txinako barietatea VIII. mendean iritsi zen Japoniara, eta XIX. mendearen bukaera arte ez zen AEBetara zabaldu. Amerika kolonizatu zuten espainiar konkistatzaileen eskutik iritsi zen kakia Europara, eta espezie horretatik ezagutu genituen lehen fruituak amerikar barietatekoak ziren. Gaur egun, beste lurretatik etorritako beste fruta batzuekin gertatu den bezala, gure herrialdean kakia fruta exotikotzat hartzetik beste barietate batera igaro da. Zehazki, Valentzian, Castellón eta Andaluzian -Huelva, Sevilla, Malaga eta Granada- arrakasta handia izan du.

Nolakoa da kakia?

Forma biribildua du eta azal leuna du, oso fina, horia, laranja edo gorria, karotenoen edukiaren arabera. Tamaina eta azalaren kolorea sagar edo tomate baten antzekoak dira. Mamia laranjatua, gozoa eta mamitsua da, eta, tanino kopuruaren arabera, regusto latza du. Mertxika, arbeletxekoa eta udarea, gozoa eta leuna, nahasten dira.

Erosketak egitean, zurtoina eta kasketa gordetzen duten aleak aukeratzea komeni da. Hobe da fruta hau oraindik gogorra erosi eta etxean heltzen uztea. Heltzea bizkortu nahi bada, nahikoa da paperezko poltsa batean sartzea, banana edo sagarrekin batera. Bitxikeria gisa, nabarmendu behar da fruta horrek izoztu egin dezakeela, osorik edo mamia bakarrik. Halakoetan, limoi-zukua gehitzea gomendatzen da, kolorea alda ez dadin.

Nutrizio ezaugarriak eta osasuna

Beste fruta batzuek bezala, kakiek ere ur kantitate handia dute. Karbohidratotan -fruktosa eta glukosa- aberatsak dira, eta horrek kaloria kopurua eta zapore gozoa baldintzatzen ditu. Zuntz disolbagarri mota bat dute, pektina izenekoa, kantitate ertainean, idorreria zein beherako egoeretan egokia.

Bitamina-edukiari dagokionez, C eta A probitamina edo beta-karotenoa nabarmentzen dira. Azken konposatu horrek eragin antioxidatzailea du, eta, aldi berean, fruituari bere kolore bereizgarria ematen dio. Gainera, beta-karotenoa A bitamina bihurtzen da gure organismoan, behar duen bezala. Mineralen konposizioari dagokionez, potasioa nabarmentzen da.

A bitaminaren eta C bitaminaren aldeko ekarpena dela eta, herritar guztiei gomendatzen zaie, bereziki bitamina horien gabeziak izateko arrisku handiagoa dutenei, hala nola zitrikoak, piperra edo beste landare batzuk onartzen ez dituztenei, C bitaminaren iturri ia esklusiboa baitira. Koipe gutxiko dietak egiten dituztenei eta, beraz, A bitamina gutxi dutenei ere gomendatzen zaie, edo nutrizio-behar handiagoak dituztenei (hazkuntza-, haurdunaldi- eta amagandiko edoskitze-aldiak). A eta C bitaminek, antioxidatzaile diren aldetik, hainbat eritasun izateko arriskua murrizten laguntzen dute, besteak beste, kardiobaskularrak, endekapenezkoak eta baita minbizia ere.

Gainera, karbohidratoen edukiagatik, potasio aberatsagatik eta sodio gutxi duelako, oso gomendagarriak dira hipertentsio arteriala edo odol-hodiak eta bihotza kaltetuta dituzten pertsonentzat. Diabetea eta giltzurruneko gutxiegitasun aurreratua duten pertsonek kontuan hartu beharko dituzte azukreak eta potasioa, hurrenez hurren. Azkenik, zuntz disolbagarriaren edukia dela eta kontraesana dirudien arren, kakiak egokiak dira beherako eta idorreria egoeretan.

Konposizio-taula (zati jangarriaren 100 g-ko)

Kaloriak (Kcal)
Karbohidratoak (g)
Zuntza (g)
Potasioa (mg)
Magnesioa (mg)
A bitaminaren aldekoa (mcg)
C bitamina (mg)
Azido folikoa (mcg)
65,6 €
16,0
1,6
190,0
9,5
158,3
16,0
7,0

Kaki-motak

Img sharon
Kontsumo-metodoaren arabera.
Kaki-mota desberdinak kontsumi daitezke, eta, praktikan, haien kontsumo-metodoaren arabera bereiz daitezke. Koilararekin, loditasun gelatinakarakoak har daitezke -marmelada baten antzekoak-, eta labanarekin loditasun gogorrekoak, horien mamia sagarenaren antzekoa baita.

Taninoen edukiaren arabera.
Kakia heldurik kontsumitzen ez bada ahoan latza den fruta da. Tanino izeneko substantzia batzuen edukiagatik gertatzen da hori; substantzia horien proportzioa txikitu egiten da, zenbat eta helduago egon fruta. Taninoek eragin lehorgarria dute, eta oso interesgarria da beherakoa izanez gero. Horrez gain, digestio-aparatuko mukosa desinfektatzen laguntzen dute, eta horrek mesede egiten die gastritisa eta bestelako digestio-gaixotasunak dituztenei.

Kakiaren izaera astringentearen arabera, bi barietate bereizten dira, urritik martxora bitartean kontsumitzen direnak:

  • Lehorgarriak: Tomatero, Gordo, Gorri Distiratsua… Ohikoenak dira eta bigun eta heldu daudenean eta denbora gutxian kontsumitzea komeni da, oso delikatuak baitira eta berehala hondatzen baitira. Barietate horien mamia gelatinakara izan ohi da, marmeladaren antzeko testurarekin.
  • Lehorgarriak ez direnak: Sharon —irudian— eta Fuyu. Gehien kontsumitzen direnak dira. Sharon barietatea sagar gogor eta trinkoaren modukoa da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak