Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kaloriak gazteen dietan

Nerabeek olioaren, esnearen eta ogiaren dietatik lortzen dute energia gehiena, baina fruta eta barazkiak ahaztu egiten dituzte, baita ariketa fisikoa ere.
Egilea: Maite Zudaire 2010-ko abuztuak 26
Img leche bollos
Imagen: Sergio

Olioa, esnea eta ogia dira 17 urtetik beherakoen hiru energia-iturri nagusiak. Etapa honetan, elikadura egokia funtsezkoa da, organismoak berak elikatu behar duelako. Elikadurak eta osasunak bat egin behar dute dieta orekatua lortzeko, elikadura-jokabidearen nahasteak baitira arrisku nagusia. Unibertsitate Konplutentseko Farmazia Fakultateko Nutrizio Sailak egindako azterlan batek zalantzan jartzen ditu gazteen dietaren lehen postuetan janari azkarra nagusi ote den.

Hamar elikagai hautatuenak

Olioak, esnea, ogia, galletak, opilak, hestebeteak eta fianbreak, txokolateak eta deribatuak, pasta, arroza eta behi-haragia. Hauek dira Espainiako nerabeek gehien kontsumitzen dituzten hamar elikagaiak, Unibertsitate Konplutentseko Farmazia Fakultateko Nutrizio Sailak egindako txosten baten arabera. Aurreko azterketek pikoteorako zaletasuna berretsi bazuten ere eta zabor-janaria gazteen dietarekiko leiala dela uste bada ere, beste datu batzuk ez datoz bat ideia horrekin. Oro har, gazteak ondo elikatzen dira. Hala izan behar du, nerabezaroan organismoak dieta elikagarria behar duelako luzeran (tamaina) eta gorputz-masan (pisua) hazkuntzari aurre egiteko.

Txosten hori erradiografia zehatz gisa egin zen. Egunero kontsumitzen dituzten kaloriak zein elikagaitatik datozen zehazteko elikadura-ohiturak aztertu ziren. Azterketa egiteko, ia mila ikasleren erantzunak hartu ziren erreferentziatzat, eta energia-iturriak zehazteko balio izan dute. Batez ere guztirako koipeen, gantz asearen, sodioaren, azukrearen eta trans gantz-azidoen kontsumoan sakondu zen.

Heldutasun sexualak elikadura beharrak markatzen ditu. Nerabe batek helduaroan izango duen neurriaren %20raino eta pisuaren %50eraino irabazten du etapa honetan; beraz, dieta osasungarria eta orekatua ezinbestekoa da. Ikerketaren lehen ondorioek mito bat hausten dute: nerabeek janari lasterraren edo fast food delakoaren energia gehiena lortzen dute. Pizza 24. postuan dago, patata frijituak 17. postuan eta saltxitxak 31. postuan. Hanburgesak, plater prestatu gisa, ez dira izendatzen ere.

Zerrenda horretan ageri denez, frutak eta barazkiak falta dira dietan, eta zapore markatuak dituzten elikagaiekiko gustuari eusten zaio. Horrelako azterlanen helburuaz gogoeta egitean, ezin da ahaztu ariketaren aldaera sartzea. Itxura guztien arabera, nerabeek jarduera fisiko mugatua egiten dute, nahiz eta haien jarduerak gorputzeko gantzaren ehunekoa murrizten duen.

Gantz- eta azukre-iturriak

Etxeko janarien errutina da gazteengan eragin handiena duen faktoreetako bat. Gurasoek bermatu egin behar dute dieta elikagarria, diziplina ordutegian eta ordena menuan: lehen platera, bigarren platera eta postrea. Gazteek zer jaten duten gainbegiratzen dute, eta egunero behar dituzten elikagaiak ematen dizkieten plater osasungarrietara hurbiltzen dituzte.

Opil industrialak trans koipe iturri nagusiak dira nerabeen dietan

Kalkuluen arabera, ikasleek batez beste 2.017 kilokaloria kontsumitzen dituzte egunean; kopuru hori, hain zuzen, koipe eta azukre iturri dietetikoetarako gomendatutako parametroetan dago. Olioa, esnea, gaztak, hestebeteak, opil industrialak, arrautzak, gurina, txerrikia, oilaskoa eta maionesa dira bere dietaren %50. Koipe asea -gaitz kardiobaskularren zati handiena- hestebeteen eta opil industrialen bidez kontsumitzen da. Horiek laugarren eta bosgarren postua lortzen dute, hurrenez hurren.

Frutak eta barazkiak falta dira

Azukrearen jatorria txokolatearen, mahaiko azukrearen, freskagarrien, jogurten eta platanoaren bidez ikus daiteke. Hau da dietako lehen fruta, 23. postuan, eta sagarrarekin batera (bigarren fruta zerrendan, 27. postuan), laranjek eta mandarinek -34. postuan – eta udareak -44. postuan – osatzen dituzte 50 elikagai garrantzitsuen artean gehien kontsumitzen diren frutak. Zitriko-zukuak azukre iturri nabarmena dira, baina inoiz ez frutaren ordezko, eta 26. postuan daude, freskagarrien aurretik -28-.

Barazkiei dagokienez, batere ez. Duela hamarkada batzuk oso ezagunak ziren letxuga, tomate edo leka berdeak ere ez dira kontsumitzen. Egunero bost errazio fruta eta barazki behar dira, gaixotasunei aurrea hartzen laguntzeko. Gainera, ur horrek hidratazioa errazten du, are gehiago udan, eta zuntzak hestea erregulatzeko aukera ona ematen du. Lekaleek ere parte hartu behar dute dietan, nahiz eta, hala badagokio, hamabigarren postua ere bete behar duten. Jarrera hori azken urteetan lortu da, jausi ziren ahanztura gainditu ondoren.

Barazkirik ez izateak, edozein aukera izanda ere, erronka bat dakar haurrek eta nerabeek barazkiak kontsumi ditzaten, askotariko bitamina-iturriak, gatz mineralak, zuntza eta elementu antioxidatzaileak.

Carmona ikerketak ondorioztatu duenez, arazo kardiobaskularren bat izateko arriskuarekin duen erlazioa zuzena da barazkien kontsumoa egunean bakar batera edo bakar batera mugatzen bada. Arrisku hori nerabeengan ere garatzen da, eta dieta desorekatu batekin eta ariketarik ezarekin lotuta dago.

ARIKETA, BEHARREZKO OSAGAIA BAINA URRIA

Img baloncesto2 art

Espainiako Kardiologia Elkarteak berriki egin duen azterketa batek agerian utzi du, beste behin ere, nerabeek arreta eta interes gutxi jartzen dutela ariketa fisikoa egiteko. Gaur egungo bizimoduak jarduera horietatik urruntzen ditu eta jarrera sedentarioak bultzatzen ditu. Hala, handitu egiten da OMEk ohartarazitako arriskua, pertsona sedentarioek kardiopatia iskemikoa izateko edo “gaixotasun horrengatik hiltzeko” aukera bikoitza dutela kalkulatzen baita pertsona aktiboen aurrean.

Egunero, ordu erditik ordubetera, ariketa fisikoa egitearen garrantzia azpimarratu behar da.

Errutina horri gehitu behar zaio gantz aseek eta trans gantzek —dieta gaztean ohikoak diren opilgintza industrialeko produktu askotan agertzen dira— eragin negatiboa dutela bihotz-hodietako osasunean, eta horrek arazo koronarioak izateko arriskua handitzen du txikitatik.

Ohitura gisa, intentsitate ertaineko ariketa egin behar da, ordu erditik ordubetera. Errutina aldatzea lortzen bada, nerabeak funtsezko elementu bihur daitezke osasuna sustatzeko eta jarduera fisikoa haurtzarotik zahartzarora bultza dezakete. Horrela, biztanleria osoaren egoera hobetuko da.