Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kaltzioa eta D bitamina, hezur-osasunerako bakarrik diren elikagai onuragarriak

Hezurretatik haratago osasunean dituen ondorio onuragarriei buruzko informazioa ez da, oraingoz, erabakigarria.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2010eko abenduaren 28a
Img nino yogur Irudia: eyeliam

Azken hamar urteetan, kaltzioak eta D bitaminak giza osasunean izan ditzaketen ondorioen gaineko interesa handitu egin da. Hainbat arlotan bilatu dira elikagai horien eta izan ditzaketen onuren arteko harremanak, hala nola, minbiziaren prebentzioan, diabetesean, haurdunaldiko aurreklanpsian, immunitate handiagoan edo gorputz-pisuaren kontrolean. Hala ere, ebidentzia zientifikoak oraindik ez ditu berretsi kaltzioari eta D bitaminari osasunari mesede egiten dioten ondorio handiak. Informazio hori, askotan, emaitza nahasiak eta eztabaidaezinak dituzten azterketetatik dator. Gaur egungo kezka bitamina- eta mineral-gehigarriekin lotutako gehiegizko kontsumoak izan ditzakeen ondorio kaltegarrietan oinarritzen da.

Alderdi horiek argitzeko asmoz, Estatu Batuetako Zientzia Akademia Nazionaleko Medikuntza Institutuak (IOM) D bitaminak eta kaltzioak osasunean izan ditzaketen ondorioei buruzko ebidentzia zientifikoa berrikusten duen eguneratzea argitaratu du. Aldi berean, erreferentziazko dieta-irenste etikoak (Dietary Reference Intakes) eguneratu dira, hau da, gaixotasun defizitarioak prebenitzeko, gaixotasun kronikoak murrizteko eta osasun ezin hobea lortzeko dieta batek izan behar dituen mantenugaien erreferentzia-balioak, mantenugai bakoitzaren ahalmen maximoari esker. Azken alderdi hori funtsezkoa da, biztanleriak D bitamina- eta kaltzio-gabezia izan baitezake.

Hezur-osasuna hobetzen duten elikagaiak

Kaltzioa da hezurren osasuna hobetzeko elikagairik ezagunena, eta, era berean, D bitaminak hezur-osasunean duen rola onartzen du. Azterketa zorrotzetatik datorren ebidentzia zientifikoko gorputz garrantzitsu batek berretsi egiten du kaltzioak eta D bitaminak hezurra hazteko eta mantentzeko duten garrantzia.

Hala ere, hezur-osasunak beste elikagai batzuen eragina du, hala nola K bitamina, fosforoa, magnesioa eta fluorra. Eskeletoaren hazkundean, osaeran eta masan zenbait faktorek eragiten dute, eta horietako bat besterik ez da nutrizioa. Ezin dira alde batera utzi tabako-ohitura, hezurraren galera areagotzen duena eta hesteetako kaltzio-xurgapena murrizten duena, eta jarduera fisikoa, hezur-birsorkuntza hobetzean modu positiboan eragiten duena. Osasunaren Mundu Erakundearen arabera, haustura osteoporotikoak %18 murriztuko lirateke Europan sedentarismoa ezabatuz gero. Eragin mugatzailea duten beste faktore batzuk sodioa edo kafeina dira, eta horrek kalte egin diezaioke kaltzioaren metabolismoari edo hezurraren eraketari.

Hezur-osasunaz haratago

D bitaminak eta kaltzioak minbizian, bihotz-hodietako gaixotasunean eta hipertentsioan, diabetesean eta sindrome metabolikoan, erorketetan eta errendimendu fisikoan, erantzun immunitarioan eta desordena immunitarioetan, funtzionamendu neuropsikologikoan, errendimendu fisikoan, preeklampsian eta ugalketa-funtzioan dituzten eraginak aztertzen dituzten azterketak ebaluatu ditu IOMk.

Minbiziaren intzidentzia-tasaren, D bitaminaren eta kaltzioaren arteko erlazioa ez dago behar bezala frogatuta

Haren ondorioek adierazten dute osasunerako onurei buruzko informazioa, hezurren osasunaz haraindikoa, sarritan komunikabide ez-zientifikoek argitaratzen dutena, emaitza nahasiak, ez-erabakigarriak eta, beraz, ez fidagarriak dituzten azterketetatik datorrela. Ez dago kausa-efektu erlaziorik, ez dosi-erantzun efekturik; oraingoz, informazio-multzo hori guztia hipotesi gisa hartu beharko litzateke, nahiz eta gero eta interes handiagoa izan.

Minbiziaren kasuan, adituek onartzen dute gaixotasunaren intzidentzia-tasaren eta D bitaminaren (eta kaltzioaren) artean interes potentziala dagoela, baina azpimarratu dute erlazio hori oraindik ez dagoela behar bezala frogatuta. Are gehiago, badirudi D bitaminaren metabolito baten odoleko maila altuekin edo irenste handiekin lotutako minbizi-mota batzuen eragin-tasa handitu egin dela. Beraz, zuhur jokatu behar da elikagai horiei onurak ematean.

Gomendatutako eguneko irensteak

IOMko aditu-batzordeak ondorioztatu duenez, AEBetako eta Kanadako gehienek bi mantenugaien dosi egokiak hartzen dituzte, eta, gainera, uste da gehiegizko arriskua dagoela elikagai aberastuak eta osagarri dietetikoak kontsumitzeari lotuta. Europako biztanleriari buruzko datuek adierazten dute D bitaminaren aldagai horiek, herrialdearen arabera, handiagoak direla Eskandinaviako herrialdeentzat, Espainian, Italian edo Grezian baino. Liburu Zuriaren arabera. Bitaminak espainiarren elikaduran. 2001ean argitaratutako eVe azterketa baten arabera, Espainiako biztanleek D bitamina hartzen dute gomendioen %50 eta %60 artean. Txosten horrek dioenez, egunean 1.000 mg inguru hartzen ditu kaltzioak.

D bitaminaren irenste gomendatuak zehaztea zaila da, bitamina horren gorputzean dauden mailak ez baitira dietatik bakarrik sortzen, eguzkiargitik abiatuta larruazalean egiten den sintesitik ere badatoz. Jasotzen den eguzki-esposizioaren kantitatea asko aldatzen da indibiduoen artean, eta, gainera, kontuan hartu behar dira eguzkiarekiko arreta-gomendioak, azaleko minbizia prebenitzeko. Horregatik, IOMk gutxieneko eguzki-esposizioa hartu du bitamina horren erreferentziazko dieta-irensteak finkatzean, eta batez beste 10 mcg/egun (edo 400 UI) ezarri ditu 71 urtetik beherako pertsonentzat, eta bikoitza adin horretatik gorakoentzat.

Kaltzioari dagokionez, IOMren dokumentu berriaren arabera, 1 eta 3 urte bitarteko haurrek egunean 500 mg inguru behar dituzte mineral horren eskakizunak betetzeko. 8 urte bitartekoentzat, 800 mg behar dira, eta nerabeentzat, berriz, hezur-hazkuntza mantentzeko kantitate handienak (1.300 mg). 19 eta 50 urte bitarteko emakumeek eta 71 urte bitarteko gizonek, batez beste, 800 mg behar dituzte; 50 urtetik gorako emakumeek eta 71tik gorako gizonek, berriz, 1.000 mg hartu beharko lituzkete egunean, eguneroko beharrak beteko dituztela ziurtatzeko.

KALTZIOAREN ETA D BITAMINAREN FUNTZIOAK

Img huesos1 art

Kaltzioa da organismoan mineralik ugariena, pisu totalaren %2 inguru osatzen baitu. Gorputzeko kaltzioaren %99 hezurrean dago, eta gainerakoa, zelula barneko eta kanpoko likidoetan, non prozesu funtzional garrantzitsuak betetzen baititu. Hezurren eta hortzen prestakuntzan eta mantentze-lanetan parte hartzen duela onartzen da, baina funtsezkoa da, halaber, nerbio-bulkada transmititzeko, neuronen kitzikagarritasunerako eta neurotransmisoreak sortzeko, odolaren koagulaziorako, zelula-mintzen garraio-prozesuak kontrolatzeko, etab. Oro har, elikagaien kaltzioaren %25 eta %40 artean xurgatzen da, eta egoera berezietan, hala nola haurdunaldian, xurgapen hori nabarmen handitzen da, eta %60raino irits daiteke. D bitaminatik eratorritako hormona baten araberakoa da xurgapena; beraz, bi mantenugaiak lotuta daude.

D bitaminak edo kolekaltziferolak kaltzio- eta fosforo-maila normalei eusten die, hesteetako xurgapena eta giltzurrunen birxurgapena estimulatzen baititu. Gainera, zelulak hazten eta heltzen parte hartzen du, besteak beste. Bitamina hori organismoak berak ekoitzi dezake eguzki-argiari esker, azaleko zelulak gai baitira D bitamina bihurtzeko gibelean sortutako eta larruazalera esportatutako kolesterolaren deribatua. Hala ere, zenbait elikagaik dute, batez ere arrain urdinak. Aberastutako elikagaiek ere laguntzen dute bitamina horren eskakizunak betetzen, hala nola esnekiek, zerealek eta arrautzek. Perretxikoak D bitaminaren beste iturri baztergarri bat dira, nahiz eta IOMk argitaratu berri duen agiriaren arabera, orain arte uste baino garrantzi gutxiago duen: izpi ultramoreekin irradiatu diren perretxikoak baino ez dira D bitamina-iturri.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak