Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kanpoko lanak, nola zaindu elikadurarekin?

Muturreko hotza eta beroa dira aire zabalean lan egiten dutenen arrisku nagusietako batzuk, nahiz eta elikadura eta hidratazio egokiarekin babestu

Img jardineros aut listg Irudia: Gonmi

Lan asko egiten dira aire zabalean, nekazaritza eta arrantza, meatzaritza, eraikuntza edo garraioa. Kanpoan lan egiten duten pertsonek lan-motaren, eremu geografikoaren, urte-sasoiaren eta kanpoan irauten duten denboraren mende dauden hainbat arriskuren mende daude. Aire zabalean lan egiten duten pertsonentzat arrisku fisiko garrantzitsuenak hauek dira: muturreko beroa, muturreko hotza, zarata, tximistak eta erradiazio ultramorea (UV). Ezagunak dira tenperaturak morbilitatearekin eta hilkortasunarekin duen erlazioa, bai neguko minimoak, bai udako altak. Hori dela eta, erreportaje honetan alderdi hori aztertuko dugu (hotza eta beroa), elikadura eta hidratazio egokiarekin babestu daitekeen faktore gisa.

Img jardineros aut 01
Irudia: Goma

Hotzarekin lan egitea: arazoak eta arreta-neurriak

Laneko Segurtasun eta Osasunerako Institutu Nazionalaren arabera (NIOSH), giro hotza honela definitzen da: gorputz beroa ohi baino gehiago galtzea eragiten duten baldintzak, hau da, 18-20 ºc baino gutxiago. Muturreko hotzek arazoak sor ditzakete. Besteak beste:

  • Masailen, sudurraren, belarrien eta esku eta oinetako behatzak izoztea.
  • Hipotermia edo gorputzeko beroaren galera. Sintomak jokabide xelebre, motel eta lotsagabeko bat dira, lan-erritmoari eusteko eta konortea galtzeko gaitasunik ez dutenak.

Img nieve trabajo m
Irudia: akk _ rus

Hona hemen hotzak eragin ditzakeen bi gertaera horiei aurre egiteko estrategia bikoitza:

  • Metodo fisiologikoak, hots, elikadura eta hidratazioa, aplikatzea tenperatura baxuetara egokitzeko mekanismoak garatzeko.
  • Neurri teknologikoak hartzea, hau da, babesa eta babesa ziurtatzea.

Bi metodo horien helburua da gorputz osoaren edo haren zati batzuen tolerantzia handitzea tenperatura baxuetan. Nutrizioaren ikuspegitik, deshidratazioak eta elikadura desegokiak areagotu egiten dute izozteagatik lesioak izateko arriskua (FLSC), eta horrek ia hankei eta oinei eragiten die. Beste arrisku-faktore batzuk estresa, gaixotasunak edo lesio konkomitanteak eta nekea dira. Kaloriak hartzeari dagokionez, pentsa daiteke giro hotzetan kaloriak %25 eta %50 bitartean handitu behar direla klima epel edo epelekin alderatuta. Hidratazioari dagokionez, jarraibide hauek gogoratu behar dira:

  • Hotzaren sentsazioa murriztu egiten da hotzaren aurrean; hala ere, defizit hidrikoak lanerako gaitasuna murrizten du eta hotzagatiko lesioak izateko arriskua areagotzen du.
  • Zaila da ingurune hotzetan ura behar izatea, pertsonaren lan-kargaren eta arropak ematen duen isolamenduaren araberakoa baita.
  • Edonola ere, irenstea ugaria izan behar da eta edari beroen moduan (egunean 5-6 litro, jarduera fisiko bizia izanez gero).
  • Gernuaren kolorea argi eta garbi aztertu behar da, eta, horri esker, nahiko likido izaten ari den jakin daiteke.
  • Ez da gomendatzen alkohola hartzea eta kafeina gehiegi erabiltzea.

Muturreko beroa: arriskuak eta zainketa prebentiboak

Lanaren Nazioarteko Erakundearen (LANE) arabera, beroaren eta horren ondorio kaltegarrien ondorioz estresa nolakoa den jakin behar dute langileek. Halaber, jakin behar dute beroarekiko tolerantzia neurri handi batean ur-kantitate nahikoa hartzearen eta dieta orekatu baten araberakoa dela. Lanerako muturreko bero baldintzek hainbat arazo sor ditzakete. Besteak beste:

  • bero-kolpea, estres termikoaren eta lan-kargaren konbinazio handi baten bidez gertatzen dena.
  • nekea, non adimen-lanerako gaitasuna galtzen baita.
  • karranpak: izerdiaren bidez gatz mineralak galtzearen ondorio dira, eta ur asko hartzen dute, baina gatz-berrerrotze egokirik gabe.
  • barrapulidoak, papula gorri gisa agertzen direnak azalean, izerdiaz lurrundu gabe.

Img obreros const m
Irudia: U.S. Ofiziala Navy Imaginy

Deshidratazio larriak nekea eta zirkulazio-kolapsoa eragin ditzake. Egoera horietan, pertsona ez da gai presio arterialari eusteko, eta konortea gal dezake. Arrazoi nagusia odol-bolumena murriztea da, horrek zenbait erreflexu aktibatzen baititu, hesteen eta larruazalaren zirkulazioa murrizten dutenak. Odol-fluxu periferikoaren jaitsierak egoera larriagotu egiten du, azaleko bero-galera murrizten baita eta barne-tenperatura are gehiago handitzen baita. Pertsona hori desager daiteke, presio arteriala eroriz gero, eta, ondorioz, garun-fluxua murriztu. Sintomak nekea, zefalea, buxadura eta goragalea dira. Pertsona hilobiratzen denean, bihotzaren eta garunaren odol-ekarpena handitzen da, eta, behin hoztu eta ur pixka bat edan ondoren, ia berehala berreskuratzen da.

Garrantzitsua da jakitea edari guztiek ez dutela berdin hidratatzen. Hala adierazten dute hainbat edari, ura, elektrolitoak eta karbono-hidratoen biltegiak, denbora luzez esfortzu luzeak egiten dituztenean, berreskuratzeko. Hauek izan dira aurkikuntza nagusiak:

  • Erabil daitekeen likido-kantitatea (hau da, urdailetik hesteetara eraman daitekeena) “urdail-hustuketaren abiadura” da, eta muga horren maximoa 1.000 ml/h da.
  • Likidoa “hiperosmolarra” bada (odola baino kontzentrazio handiagoan ioiak edo molekulak ditu), abiadura hori murriztu egiten da eta hidratazioa zaildu. Adibidez, edari freskagarri azukretsuak, fruta komertzialen zukuak eta edari energetikoak.
  • Aldiz, “likido isoosmolarrak” (odola, ioiak edo molekulak, odolaren kontzentrazio berean eta osmolaritate berean) ur puruaren abiadura berean igarotzen dira. Adibidez, esneak, light freskagarriak, zuku naturalak, light zukuak, ahotik hidratatzeko edariak, soja-edariak eta infusioak.
  • Gatz eta azukre kopuru txikiak gehitzeak areagotu egiten du hesteetan ura xurgatzeko abiadura.

Bestalde:

  • Ez dira gomendatzen edari oso hotzak, irenstea inhibitzen baitute.
  • Ura aromatizatzaileekin nahas daiteke, errazago onar dadin.
  • Egarria “baretzeko” fama duten edariak (karbonikoak edo oso gozoak) ez dira gomendagarriak, irenstea galarazten baitute, erabat errehidratatu aurretik.
  • Kafeina duten edariak ere ez dira gomendatzen, diuretikoa delako eta kanporatutako gernua areagotzen duelako.
  • Alkoholak diuretikoa izateaz gain, elikagai eta ur gutxiago hartzen du.

Pertsona askok ez dute edateko beharra sentitzen 1 eta 2 litro artean galdu arte, eta, lan astuna egiteko oso motibatuta badaude, 3 eta 4 litro arteko galerak izan ditzakete, egarri handiak gelditu eta edatera behartu baino lehen. Hala ere – eta hori kontuan izan behar da -, deshidratazioak ura xurgatzeko ahalmena murrizten du hesteetan. Beraz, beroaren eraginpean dauden langileek hauen garrantzia jakin behar dute:

  • Lanean behar adina ur edan.
  • Lanaldiaren amaieran, berriz hidratatzen jarraitzea.
  • “Aurrehidratazioaren” garrantzia ezagutzea (ur kantitate handi baten kontsumoa bero bidezko estres handi baten aurretik), beroak eta esfortzuak organismoak gernuan gehiegizko ura ezabatzea eragozten baitu.

Urez gain, zer mantenugai daude konprometituta beroaren eraginpean lan egiten dugunean? Gatza, potasioa, magnesioa eta zinka dira nagusiak. Izerdia, odoleko sueroa baino gatz gutxiago (gatz gutxiago) bada ere, izerdi ugariek sodio kloruroa etengabe galtzea eta egunero konpondu beharreko potasio kopuru txikiak eragiten dituzte. Giro beroetan, gainera, bizkortu egiten da oligoelementuen metabolismoa, hala nola magnesioa eta zinka. Funtsezko elementu horiek dieta osasungarri, orekatu eta askotarikoaren bidez lortzen dira, osagai nutritibo garrantzitsurik gabeko gozo eta mokadu gehiegi kontsumitzea saihesteko. Esan beharra dago herrialde industrializatuetako dietek sodio kloruro kantitate handiak dituztela eta, beraz, langileek gatz mineralen eskasia izateko aukera oso txikia dela. Ohiko beste dieta batzuek ez dute gatz nahikorik.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak