Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Karbohidratoek elikaduran duten garrantzia (II)

Karbohidratoak eta horiek osasunarekin eta gaixotasunarekin duten lotura.
Egilea: maitezudaire 2002-ko abenduak 13

Nazioarteko bi erakundek, Nekazaritzarako eta Elikadurarako Nazio Batuen Erakundeak eta Osasunaren Mundu Erakundeak (FAO/OMS), elikagai horiek giza elikaduran duten zereginari buruzko txosten bat argitaratu berri dute.Dokumentuak karbohidratoen forma desberdinek osasunari eta gaixotasunari dagokienez duten funtzioa aztertzen du 20 urtean lehen aldiz. Gaur egun, karbohidratoen digestioa, xurgapena eta metabolismoa sakonago ezagutzeari esker, hobeto ulertzen da nutrizioa nabarmentzen eta osasuna hobetzen laguntzen duten neurria.

Karbohidratoak eta horiek osasunarekin eta gaixotasunarekin duten lotura. Azken ikerketen arabera, karbohidrato ugariko dieta duten pertsonek ez dute hainbeste joera osagai horiek kantitate txikitan eta gantz-materia ugarian kontsumitzen dituztenek baino. Gainera, oreka dietetikoaren aldeko argudio ugari daude, giza elikaduraren barruan karbohidratoetarako espazio bereiziarekin.

  • Biziaren erregaia. Karbohidratoak landareek funtzio kloroofilikoaren bidez sortutako substantziak dira. Erreserbako substantziak sortzeko erabiltzen dira: almidoia (landareak) eta glukogenoa (animaliak). Organismoan erretzeak mugimendua, lana, pentsamendua… eragiten ditu.
  • Karbohidratotan aberatsak diren dietak ez dira hain energetikoak; izan ere, karbohidrato eta koipe kopuru berdinak hartuz gero, karbohidratoen ekarpen kalorikoa handiagoa da (9 kcal/ gramo gantz, eta 4 kcal/ gramo karbohidrato). Gainera, karbohidrato ugariko elikagai asko zuntzezkoak ere badira, bolumen handiagoa ematen baitute eta, beraz, gehiago asetzen dute.
  • Karbohidratoek zaporea, testura eta barietatea ematen diote janariari. Berez, edozein dietaren elikagai-energiaren iturri nagusia dira. Edozein aurkezpenetan (azukre sinpleak, fekulak, polisakaridoak eta zuntzak), giza gorputzari energia ematen dioten hiru makronutriente nagusietako bat dira.
  • Dieta orekatuaren irizpideen arabera, bi urtetik gorako edozein pertsonarentzat, eguneko energia-ekarpenaren %55 gutxienez karbohidrato ugariko elikagaietatik hartzea gomendatzen da: zerealak eta deribatuak (arroza, elikagai-pasta, ogia…), azukre sinpleak, frutak, barazkiak eta lekaleak. Komeni da gehienak karbohidrato konplexuak izatea, hau da, almidoiak. Hori dela eta, gaur egungo dietan zerealen eta horien deribatuen, lekaleen eta pataten kopuru handiak sartu behar dira.
  • Hortzen osasunari dagokionez, azken urteotako ikerketei esker, azukreek eta bestelako karbohidratoek txantxarra eratzeko duten zereginaren ikuspegi zuhurragoa lortu da. Orain, komeni da karieei aurrea hartzeko programak fluorizazioan, ahoko higienean eta askotariko dietan kontzentratzea, azukre kontsumoa kontrolatzera mugatu beharrean.
  • Karbohidrato ugariko dieta onuragarria da osasunerako. Karbohidratoek energia baino askoz gehiago ematen dute.
  • Karbohidratoen ekarpenari dagokionez, desoreka dietetikoa gaixotasun ugarirekin lotuta dago. Horrela, karbohidrato ugariko elikagaiak neurriz kanpo kontsumitzeak gehiegizko pisua eta obesitatea, hipertriglizeridemia, diabetea agertzea eta garatzea dakar. Bestalde, zuntz gutxi kontsumitzeak (karbohidrato mota bat) osasun-arazo batzuen eragin handienarekin ere badu zerikusia, hala nola idorreria, hemorroideak, dibertikulosi kolikoa eta abar.