Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kefirrak defentsak indartzen ditu

Kefirrak hiru frontetan jarduten du hesteetako floran: mikroorganismo patogenoak balaztatzen ditu, defentsa-sistema modulatzen du eta elikagaiak ematen ditu

Kefirra, jogurta bezala, esne hartzitua da. Baina ez du zerikusirik horrekin, ez zaporearekin, ez esnea eraldatzen duten hartzigarriekin. Produktu honek jatorri kaukasikoa du, eta zapore garratz nabarmena du, kefirar pikorrek laktosa (esnearen azukrea) hartzitzean sortzen dena. Kefirano izeneko polisakarido-matrize batean taldekatutako mikroorganismo-komunitatea da. Mikroorganismo horiek legamiak eta bakterioak dira, eta beren osaeran aldaketak izan ditzakete hainbat urtarotan edo egoera desberdinetan, kulturaren arabera. Probiotiko gisa, kefirrak bakterioen kontrako jarduera frogatu du, hau da, sistema immunearen funtzioa indartzen duela. Haren ezaugarri onuragarrien ondorioz, kefirari buruzko ikerketa handitu egin da azken urteotan. Esne hartzitu horren kontsumoa baliagarriagoa izan daiteke udazkeneko eta neguko hilabeteetan. Sasoi horretan, katarroak eta arnas aparatuko infekzioak izateko joera handiagoa da.

Kefir ez da jogurtaren berdina

Img
Irudia: David Niergarth

Jogurta erdisolidoa eta oretsu samarra den bitartean, kefir jogurta likidoa da. Bi probiotikoek presentzia desberdina dute, baina, gainera, zaporea desberdina da. Hartzidura-prozesu desberdina dutelako gertatzen da hori. Kefirrean, mikroorganismoen nahasketak esnea hartzitzen du erreakzio lakto-alkoholiko baten bidez, hau da, esnearen laktosa azido laktiko bihurtzen da eta anhidrido karbonikoa eta alkohola sortzen dira, azken hori %1 baino proportzio txikiagoan. Jogurtean, hartzidura laktikoa baino ez da, eta esnearen laktosa edo azukrea azido laktiko bihurtzen da. Azido horrek jogurt naturalari ematen dio ukitu azidoa, baina kefir-aren azidoa baino leunagoa.

Hartzidura-prozesuaren beraren eraginez, esnea bere elikagairik oinarrizkoenetan deskonposatzen da, eta, beraz, laktosarekiko intolerantzia duten pertsonek digestio-sistema hobea eta toleragarriagoa dute ondoriozko produktua. Bai jogurtak bai kefirrak hesteetako flora birsortzen laguntzen duten mikrobioak ematen dizkiote organismoari, eta hesteetako bakterio patogenoen aurka eraginkortasunez lehiatzen dira. Bakterio horiek eragiten dituzte gastroenteritis gehienak. Honako hauek bereizten dira: esne-kefirra, Kaukasoko edari hartzitua, normalean behi-, ahuntz- edo ardi-esnez egina, eta ur-kefirra. Azken horretan, hartzidura ez da egiten esnearen moduko produktu natural baten gainean, baizik eta mikroorganismoen pikorrak gehitzen dira (ohikoak dira ur mineral litro batean edo iturrian).

Zer da kefirra?

Kefirra probiotikoa da, hau da, mikroorganismo biziak dituen elikagaia. Hori dela eta, elikagai horiek kontsumitzeak onura dakarkio osasunari nutrizio alorrekoak ez ezik. Probiotiko gisa, kefirrak hesteetako mikrobiotaren funtzio nagusi batean edo batzuetan jarduten du irensten denean: hesteetako flora mikroorganismo patogenoen bidez kolonizatzeko erresistentzia, defentsa-sistemaren modulazioa eta nutrizio-ekarpena.

Euskal Herriko Unibertsitateko Immunologia, Mikrobiologia eta Parasitologia Saileko eta CIC bioGUNEko (Biozientzietako Ikerketa Kooperatiboko Zentroa) ikertzaileek egindako bibliografia zientifikoaren berrikuspenean, kefirrari egotz dakizkiokeen propietate onuragarri hauek nabarmendu ziren:

  • Bakterioen kontrako propietateak eta propietate antifungikoak. Azterketa epidemiologikoek frogatu dute eragin positiboa dutela jogurta edo beste esne hartzitu batzuk jatearen eta bizitza luzearen artean. Zenbait saiakerak frogatu dute kefirrak bakterioen aurka egiten duela zenbait andui patogenoren aurka, hala nola Salmonella, Helicobacter, Shigella, E. coli, Enterobacter aerogenes eta Candida albicans onddoen aurka. Esperimentazioko animalietan ere kefir-oinarria duen gela arrakastaz aplikatu da, jarduera orbaintzailea erakutsi zuen eta zauriaren diametroa azkarrago txikitu zen. Egileek iradokitzen zuten kefir-aren eta haren konposatu polisakaridoen biofilma eragile antimikrobianoak, antiinflamatorioak eta orbaintzaileak direla, hainbat infekziotan.
  • Ondorio immunologikoak. Kefirra esperimentazio-animaliekin egindako saiakuntzetan erabiltzen da, eta, neurri txikiagoan, gizakiekin egindako saiakuntza klinikoetan. Hala, hesteetako mukosaren erantzun immunea emaitza positiboekin modulatzeko duen gaitasuna ebaluatzen da. Kefirra edari gisa hartzeaz gain, hainbat elikagairekin nahas daiteke, eta horiei ukitu azidoa ematen die, hala nola irabiakiak edo fruta-mazedoniak, edo kremak eta zopak barazkiekin, hala nola pepino zopa eta almendrak kefirarekin.

Nola hartu kefirra

Kefirra hartzeko modu asko daude, baina ohikoenak hauek dira:

  • Eztiarekin
  • Frutekin
  • Zerealekin
  • Etxeko opiltxoetan

Kefir-aren kontraindikazioak

Printzipioz, ez daude pertsona osasuntsu batentzat, baina kontuan hartu behar da gogaikarria izan daitekeela edo urdaileko edo digestioko arazoak izaten dituztenengan ondorio kaltegarriak eragin ditzakeela; hala, gorakoak, beherakoak, urdaileko ondoeza, sabelaldea handitzea eta abar eragin ditzake. Era berean, komeni da tratamendu immunodepresoreak egiten dituztenek medikuari kontsulta egitea, bakterio eta legamia bizien edukiari buruz.

Nola egin kefirra etxean

Kefirra eskuz egiten da eta ez ditu prozesu industrialak onartzen. Horregatik, egokiena esne freskoa erabiltzea da, pasteurizatua bada hobe, esterilizatua edo UHT erabili beharrean. Kefir-pikorrak ditugunean, limoi baten tamainako kantitate bat jartzen da, pasteurizatutako esne freskoaren hiru litro laurdenekin batera, itxitura hermetikoko kristalezko ontzi batean. Utzi 24 orduz hozkailuko alderik hotzenean, iragazi eta edari gisa hartu, beste elikagai batzuekin nahastu edo hainbat errezetaren osagai gisa erabili. 24 ordu baino gehiago utziz gero, zapore biziagoa hartzen du, garratza eta lehorgarria. Potoa pixka bat busti ondoren, esne gehiago botatzen da eta, berriro, kefir-noduluak. Organismo bizia denez, kefirren noduluak handitu egingo dira egunak igaro ahala. Edozein arrazoirengatik kefirra egiteko aukerarik ez badago, hiru edo lau egunez gorde daiteke hozkailuan azukrea duen uretan. Denbora gehiago bada, hobe da ondo xukatzea, lehortzea eta izoztea. Horrela, zenbait hilabete irauten du. Gero, pixkanaka desizoztu beharko da hozkailuan, eta ur mineralarekin eta azukrearekin berrhidratatu edari hartzitua egiten utzi baino egun batzuk lehenago. Izozte-prozesu horren ondoren, kefirra ez da lehen bezala hazten. Hala ere, supermerkatuan ere eros daiteke.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak