Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kinua

Osoko arrozaren antzeko zaporea du, baina ehundura askoz finagoa, semolaren antzekoa.
Egilea: maitezudaire 2002-ko otsailak 19

Inken oinarrizko elikagaia izan zen milaka urtez, konkistatzaileak iritsi arte, eta haien ordez maisulana eta patatak landatu zituzten. Gaur egun, Andeetan, Ingalaterran eta hainbat herrialdetan landatzen da.

Kinua (“Chenopodium quinoa Willd”) ez da berez aleak edo haziak osatzen dituen zereal bat. Urtero hostopila zabalak dituen landare bat da, quenopodiceetako lafamiliari dagokiona. Erremolatxa, espinakak eta zerbak ere hor sartzen dira. Haziez gain, prestatutako hostoak ere barazki fresko gisa erabiltzen dira.

Ereintza eta uzta

Iraila eta abendua bitartean ereiten da, antzinako inkek egiten zuten garai berean, eta apiriletik ekainera bitartean biltzen da.

Zenbait ezaugarri

Erraz digeritzen den elikagaia da, eta denbora gutxian ernamuindu daiteke. Osoko arrozaren antzeko zaporea du, baina ehundura askoz finagoa du, eta kus-kusa gogorarazten du. Luzaroan irauten du aponina batek, eta aleak intsektu parasitotsuen erasotik babesten ditu; ur ugariz garbitzean bakarrik desagertzen da.

Nutrizio balioa

Karbohidratotan aberatsa da, funtsezko aminoazido guztiak, gantz asegabeak, mineralak eta bitaminak dituzten balio biologiko handiko proteinak. Gainera, zuntza ematen du eta ez du glutenik; beraz, zeliakia edo glutenarekiko intolerantzia duten pertsonek har dezakete, gari-irinarekin nahastu eta ogia egiteko gai denean izan ezik (kinoa-ogia).

Hazien osagai nagusiak: 341 kaloria 100 gramoko, kalitate handiko proteinak (% 14), karbohidratoak (% 60), gomak (% 4), gantzak (% 5), zuntza (% 7), mineralak (kaltzioa, fosforoa, burdina, magnesioa) eta bitaminak (C, E, B1, B2 eta niazina).

Alea egostea: arroza bezala prestatzen da, hau da, hiru ur-neurri kinoa-neurri bakoitzeko, eta ez da ahaztu behar urez ondo garbitu behar dela egosi baino lehen, aponina kentzeko, ezin baita jan. Onena ura bakarrik irakiten jartzea da, eta irakiten hasten denean, kinoa gehitzea, sua minimora jaistea eta lapikoa tapatzea, 12 eta 15 minutu bitartean. Egosten bukatuta dagoenean, hobe da gatza botatzea. Haren zaporea hobetzen duen beste metodo bat kinoa zartagin batean txigortzea da, olioa etengabe mugituz, eta, gorritu ondoren, egosi, arestian adierazi bezala. Horrela, intxaurren zaporea hartuko du.

Jarraibide nagusiak: katarro-afekzioak eta gernu-bideen infekzioa (mantenugaiak ematen dituztelako, gure defentsa-sisteman eragin positiboa dutelako) eta dieta begetarianoetan elikagai gisa, kalitate handiko proteinak emateko.

Aurkezpena: alea, mueslia, malutak, irinak, opilak, etab.