Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kipulak uste baino geruza gehiago ditu

Buena para el corazón, la circulación sanguínea y hasta la tos, esta hortaliza es un alimento indispensable en la cocina y el botiquín desde antaño

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2019ko apirilaren 03a

¿Qué tienen en común una cebolla y una naranja? Además de que se pueden comer juntas (por ejemplo, en una ensalada), ambas forman parte de esa lista de vegetales cuya presencia trasciende la cocina. Y no solo por el aroma, sino también por las propiedades curativas que se les atribuyen. La cebolla, en particular, muy apreciada por los griegos, romanos y egipcios de antaño, ha mantenido hasta nuestros días su fama como remedio casero para tratar diversas dolencias: desde la tos de los catarros hasta los problemas de circulación sanguínea. Pero ¿es eficaz? ¿Qué tipos de cebollas hay? ¿Cuáles son sus bondades nutricionales?

Has gaitezen amaieratik: bere ezaugarriak, asko baitira. Kaloria gutxikoa da, eta zapore oso aberatsa du; tipula, berriz, edozein plateretarako balio duen elikagaia da, entsaladak, frijituak, gisatuak, zopak, haragiak edo arrainak. Ia edozein prestakin, tortilla barne, tipularekin konbina daiteke. Gustuen kontua. Gainera, zuntz dietetikoa, azido folikoa eta organismorako mineral garrantzitsuak ematen dizkigu, hala nola kaltzioa, potasioa edo fosforoa. Eta beste berezitasun bat du: herdoilaren aurkakoak, flabonoideak eta konposatu sufrituak, besteak beste, horien usaina (eta malkoak).

Antioxidatzaile horiek onak dira osasunarentzat. “Antiinflamatorioaren eta mikrobioen aurkako funtzio garrantzitsua da; beraz, gaur egun aztertzen ari dira gaixotasun kardiobaskularrak, hipertentsio arteriala, hiperkolesterolemia, diabetea, minbizi eta arnas aparatuko gaixotasunak”, adierazi du Ángeles Carbajal Azconak, Madrilgo Unibertsitate Konplutentseko Farmazia Fakultateko Nutrizio arloko irakasle titularrak. Kerzetina, adibidez, tipula guztietan dago, oso proportzio altuan, eta odol-zirkulazioari laguntzen dio; “sufritutako konposatuek, berriz, eragin mukolitikoa eta espektoratzailea dute arnasbideetara iristen direnean”.

Baina kontuz neurriz kanpoko bizipenarekin. “Ez dezagun ahaztu dieta osasunean eta gaixotasunaren prebentzioan duten zeregina jaten ditugun elikagai guztien ondorioa dela eta ez bakarra”, esan du Carbajalek. Horregatik, egokiena da tipula eguneroko menuan sartzea, beste elikagai osasungarri batzuekin batera.

Tipulak aukeratzeko gida azkarra

Baina… zer tipula aukeratu, ehunka barietate dituen familia batekoa bada? Hona hemen zenbait iradokizun:

  • Tipula zuria. Erraboila handia eta ia beti esferikoa, plater gehienetan erabiltzen dugu. Kipulen komodin da. Eta bi mota daude: ohikoa, zapore leunagoa eta min pixka bat duena, eta gozoa, zapore leunagoa duena eta puntu gozo bat duena.
  • Tipula gorria. Kolorea gorrixka izatetik more bizia izatera pasatzen da, antozianinak ugariago direlako, antioxidatzaile mota bat. Zapore gozo eta leuna du barietate honek, eta ikusgarria. Hori dela eta, gordinik erabiltzen da cebichea edo entsaladak bezalako plateretan, baina askotan saltsetan ere erabiltzen da.
  • Tipulin freskoa. Fina eta luzanga, tipula arrunt bati baino porru baten antza du. Orain sasoi betean dago, heldu baino pixka bat lehenago biltzen baita. Zapore delikatua eta freskagarria du, bereziki entsaladetarako eta udako plater hotzetarako aproposa.
  • Frantziako tipulina. Zapore handikoa baina zapore handikoa, azala xanpain kolorekoa eta beste barietate batzuk baino aroma ahulagoa duena. Hornigaietan, glasatuan eta frijituak eta gisatuak egiteko erabiltzen da.
  • Tipulina. Zibulette edo hosto-tipula ere esaten zaio, nahiz eta gastronomian erabiltzen den zatia zurtoina, fina eta hutsa den. Tipulin pikatua belar usaintsu (eta apaingarri) gisa erabiltzen da, eta azken unean entsaladak, saltsak eta arrainak gehitzen zaizkio.
  • Txalota (edo eskalonia). Kolore kobragarri eta txikia du, baratxuri-ale baten forma du eta zaporea pixka bat gogorarazten du. Tipula horren gustua, frantziar sukaldaritzan goarnizio gisa erabiltzen dena, leuna da. Datu bat: zenbat eta txikiagoa izan tamaina, orduan eta zaporetsuagoa da.

Horrela aukeratzen eta kontserbatzen dira

Merkatura zoazenean, aukeratu ale sendoak. Saia zaitez heze ez egon eta orbanik ez eduki (zurtoina jaiotzen den lekuan): bigunegi badago, tipula oraindik berde dago edo, aldiz, heltze-iraganaldia.

Etxean, nahikoa da leku fresko eta lehorrean jartzea. Tipula baten erdia bakarrik erabiltzen baduzu, beste aldea gorde dezakezu hozkailuan film batean bilduta. Izoztuta ere izoztu dezakezu, aurrerago frijitu eta saltsen osagai gisa erabiltzeko. Denbora aurreztuko duzu ( eta malkoak! ).

Kontuz gasekin!

Tipula gehiegi kontsumitzeak flatulentzia eragin dezake, sufre-konposatu ugari dituelako. Horregatik, okerrago jasaten dute aerofagia, dispepsia edo digestio zailak pairatzen dituzten pertsonak. Kipula egosiak jatea komeni da (labean edo egosita), gasak saihesteko eta digestioa hobetzeko. Gordinik edo frijituta digeritzeko zailagoa da.

Gutxien pisatzen duen tipula

Espainiako tipulak leunenak Zaragozakoak dira. Ebro eta Ginel ibaien ertzetan dauden sei udalerritan landatzen dira, eta Jatorrizko Deitura Babestua (JDB) dute. Kipula Fuentes de Ebro (urtean bost milioi kilo inguru ekoizten ditu) ezaugarri berezi bat du: mika besteek baino gutxiago. Bere ekoizleek azaltzen dutenez, ur gehiago duenez, hura jatean leunagoa eta samurragoa da, eta konposatu sufratuek presentzia gutxiago dute eta diluituagoak daude.

Lorik ez (hainbeste)

Tipula negar egin gabe mozteko, ez da beharrezkoa eskafandrarik erabiltzea eta gatza edo ozpina botatzea. Ez baduzu hainbeste malko isuri nahi, garbitu tipula zuritu aurretik. Gainazaleko sufre-konposatuaren zati bat ezabatuko du horrek. Saihestu aire-korronteak, konposatu horiek zure begietako eta sudurreko mukosetara hurbilduko baitituzte, eta narritatu. Moztu ebakitzeko taula (erretxinazkoa bada hobe) eta, jakina, ondo zorroztuta dagoen labana bat, hostoan koskak ez dituena. Ebaki garbiak egitea da asmoa, tipularen mamia birrindu gabe.


Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

tipula

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak