Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kirolik egiten ez duen haurra

Jarduerarik ezak kiloak irabazteko joera areagotzen du, eta gehiegizko pisua duten haurren artean, are gehiago larriagotzen du haien osasun-arazoa.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2007ko apirilaren 11

ImgImagen: Zac
Gauza batean bat datoz adituak: haurren gorputz-ariketaren maila murriztea izan da Espainian gehiegizko pisuaren eta obesitatearen prebalentziaren igoerari buruzko detonatzaile garrantzitsuenetako bat. Haurren sedentarismoak hainbat motibotan du jatorria, eta irtenbidea hezitzaileek eta familiak txikienei ohitura onak transmititzeko duten ahaleginean datza. Argi dago ikastetxean egiten diren gorputz-hezkuntzako bi orduak ez direla nahikoak. Gainera, haur batek eskolakoak baino ahalegin fisiko gehiago egiten ez badu, oso litekeena da etorkizunean sedentarioa izaten jarraitzea.

Zergatik ez duzu ariketarik egiten? Izan ere, ez du norekin egin behar kirola, eskolaz kanpoko jarduerek ez diote astirik uzten, edo gehiegizko pisua du, eta horrek mugatu egiten dio mugikortasuna. Agian, eskaintzen zaizkion jarduerak ez zaizkiolako gustatzen, eta horrek gero eta gehiago larriagotzen du arazoa.

Elikadura hobetzeko hamar gako

Haurra sedentarioa denean, komeni da zenbait gomendio kontuan hartzea pisua irabaz ez dezan. Ez da, inondik ere, murriztapenak edo debekuak egitea, baizik eta kaloria estrei mugak jartzea, kontuan hartuta kaloria horiek hazten eta garatzen ari direla.

  • Zizka-mizkak: ordu artean mokadurik ez egitea, batez ere poltsako patatak edo bestelako aperitibo gazi eta frijituak badira, energia asko ematen badute baina elikatzen ez badute. Elikagai horiek noizbehinka jateko uztea gomendatzen da, ez eguneroko errutina gisa.

  • Gozokiak: gozokien (gominolak eta gozokiak), azukrearen eta beste gozoki batzuen kontsumoa murriztea. Noizean behin hartzen badira, ez dago eragozpenik. Arazoa da mokadu gisa edo maizegi hartzen direnean.

  • Opilak: opilak une berezietarako gorde, eta etxeko gozogintza beti hobetsi ontziratutako opil industrialak baino.

  • Freskagarriak: freskagarri-edalontzi bat hartzeak esan nahi du 5 edo 6 azukre-koskor dituen baso bat ur edatea. Hala, komeni da ura aukerako edaria izatea eta egunero mahaian aurkeztea, freskagarriak une berezietarako utzita.

  • Janari azkarra: pizzak, hanburgesak, ogitartekoak, etab. Saihestu egin behar da janari azkarra ohitura bihurtzea, bai pisuagatik bai osasunagatik. Bazkari hori ez da negatiboa noizean behin hartzen bada. Gainera, bere dietan maizegi agertzen ez bada, haurrak askoz gehiago gozatuko du.

  • Zuntza: zuntz asko duten elikagaiek (frutak, barazkiak, lekaleak eta osoko zerealak) asetasun-sentsazio handia ematen dute. Haurra eguneko otorduekin beteta sentitzen bada, elikagai horien kopuru egokia barne, errazagoa izango da ordu artean beste batzuk jatea saihestea.

  • Gosaria: gosari osoa esneki, zereal eta fruta batek osatzen dute, eta horrek pisua hobeto kontrolatzen laguntzen du.

  • Postreak: bazkaldu eta afaldu ondoren, postre arinak aukeratzea komeni da, hala nola jogurtak edo fruta, eta noizean behin gozokiak edo izozkiak.

  • Gehitze-koipeak: jakiei (olioak, gurina, esnegaina edo gaztak) gehitzen zaien gantz-kantitatea kontrolatu behar da.

  • Janarien banaketa: ordu artean mokadurik ez egiteko eta elikadura orekatzeko, hobe da bolumen txikiko bost otordu egitea hiru otordu oso oparoren ordez.

Ariketa errazten duten faktoreak

Haurrek ariketa fisikorik ez izateak ez du justifikatzen elikadura egoera horretara etengabe egokitu behar izatea. Gehiago mugitzeko eta hobeto jateko beharra azaltzea da gakoa. Beraz, ariketa egiteko ohitura pixkanaka sartzea eskatzen da, haurrak bizimodu osasungarria izan dezan. Hori lortzeko, beharrezkoa da familia osoak parte hartzea, nahiz eta haurraren eskolak eta inguruneak ere funtsezko zeregina duten. Umetatik ohitura onak hartzen baditu, askoz errazagoa izango zaio etorkizunean mantentzea.

Kirola barne hartuko duen bizimodu osasungarri baten beharra transmititzea haurrari, familia eta eskola tartean sartuz.

Udaberriarekin hasten da eguraldi ona, garai aproposa haurrak ariketa egiteko ohitura hartzeko. Nolabaiteko higadura fisikoa dakarren eta, aldi berean, haurrarentzat atsegina den edozein kirol jarduera interesatzen zaigu. Aire zabaleko jarduerek kirola naturan bertan gozatzeko aukera ematen dute. Besteak beste, mendi-ibiliak egitea, mendi bat igotzea, patinatzera joatea, bizikletaz ibiltzea, lagunekin jolastea, igeri egitea edo norako gogokoenetara oinez joatea.

Ohitura on hori uztea bultzatzen duten egoerak saihestu behar dira kosta ahala kosta. Adibidez, komeni da haurra gehiegi ez bortxatzea, eta, horrez gain, jarduera hasi aurretik haren elikadura zaintzea, nekea goiztiar gerta ez dakion (txori beldurgarria saihestu behar da). Nahikoa litzateke haurrak ogitartekoa, galletak edo fruitu lehorrak hartzea. Horrela, kirolak betiko otorduei eusteko aukera ematen du, jarduera hasi aurretik aparteko edo mokaduren bat erantsiz.

Aukera askotan orientatu

Txango eta noizbehinkako jarduerez gain, txikienek aukera ditzaketen kirolak ere ugariak dira. Haurra aukeratzeko orduan, haren gustuak eta zaletasunak errespetatu behar dira beti, eta denbora laburrean haurra abandonatzea saihestu.

Haur bat kirola erregulartasunez egitera animatzen denean, kontuan hartu behar dira haren ezaugarriak eta gorputz-osaera, ez baita gauza bera atletismoa egitea eta saskibaloian jokatzea. Kirola zama handia izan ez dadin, jolas gisa egitea gomendatzen da, atsekaberik eta sufrimendurik gabe.

Kirolaren eta elikadura egokiaren onurak

Ariketa fisikoa osasungarria da haurrarentzat eta familia osoarentzat. Gainera, gogo-aldartea hobetzen du. Ariketa fisikoa egiten denean endorfinak jariatzen dira, hots, saio bakoitzaren ondoren sentitzen den ongizate-sentsazioa ematen duten substantzia kimikoak.

Modu erregularrean egiten den jarduera fisikoak, elikadura osasungarria lagun, obesitate-arazoak edo bestelako gaixotasunak agertzea edo konpontzen laguntzea saihesten du. Kirola maiz egiten duten gazteak, kirola egiten ez duten beste batzuk baino giro osasuntsuagoetan mugitzen direla ere frogatu da. Kirolaren beste onura bat, taldean egiten direnena, haurrak bere ingurune hurbilenarekin harremanak izatea da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak