Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kolazko freskagarriak

Substantzia kitzikagarri bat dute: kafeina, azukreak eta fosforo-kantitate baztergarriak
Egilea: maitezudaire 2003-ko azaroak 11

Kolazko freskagarriak funtsean ur karbonatatua, azukreak eta hainbat gehigarri dituzten edariak dira (batez ere zaporeemaileak, koloratzaileak, azido fosforikoa bezalako kontserbagarriak…), eta gainerakoetatik bereizten dira kafeina edukiagatik.

Balio energetikoa

Ematen dituzten kaloriak “hutsak” dira, hau da, ez dute organismoa elikatzen. Kola konbentzionaleko freskagarri-lata batek (330 mL) sakarosa edo azukre arrunta du, eta 30-35 g inguru ditu; 6 azukre-koskor txikiren baliokidea, hau da, 140 kaloria lata bakoitzeko.

Kafeina-edukia

Kafeina substantzia kitzikagarria, solidoa, mikatza eta disolbagarria da. Isats-intxaurraren estraktutik dator, berez duen fruitu tropikaletik. Neurrizko dosietan (200 mg/egun; bi katilukada kafe), kafeinak ondorio atseginak eragiten ditu organismoan. Toniko kardiakoa da, eta, horren ondorioz, pultsu zabalagoa eta sendoagoa lortzen da, eta arteria-tentsioa handitu egiten da aldi baterako. Bestalde, nerbio-sisteman eragiten duenez, lan intelektuala eta muskulu-jarduera errazten ditu. Hala ere, irentsitako kantitateak handiegiak badira (egunean 400-600 miligramo kafeina, astebete edo bi aste baino gehiagoz), oso kaltegarriak izan daitezke organismoarentzat, eta antsietate-, insomnio-, dardara-krisiak eta abar eragin ditzakete. Kolazko freskagarri-lata batek 40-55 miligramo kafeina inguru ditu. Beraz, kolazko freskagarriak oso kalorikoak izateaz gain, kafeina iturri garrantzitsua dira, eta hori kontuan hartu behar dute substantzia estimulatzaile horrekiko sentikorrak diren pertsonek. Era berean, txikienen kontsumoa ere murriztu behar da, kafeinaren eragina handiagoa baita gorputz-pisu txikiagoa duelako.

Azido fosforikoa

Kola-freskagarriek duten substantzia hori antioxidatzaile gisa erabiltzen den gehigarria da. Dietan fosforo kopuru handiak egoteak hezurraren desmineralizazio-efektua eragiten du, fosforoa kaltzioarekin hauspeatzen den minerala baita, eta gure gorputzak gutxiago xurgatzen du. Horregatik, ez da gomendatzen edari horiek gehiegi kontsumitzea, kaltzioak hezur-masa behar bezala garatzeko eta mantentzeko duen garrantzia dela eta.

Kontsumo-gomendioak

Noizbehinka eta zentzuzko kopuruetan kontsumitutako kola-freskagarriak kaltegabetzat har daitezke, baina neurriz kontsumitu arren, gehigarri gehiegi har daitezke, hala nola azido fosforikoa, kafeina eta energia superflua. Hori kaltegarria da hezurrei, nerbio-sistemaren orekari eta pisu egokiari eusteko.

Kolazko freskagarri “bereziak”

Gaur egun, kaloria edo light gabeko barietateak daude, azukre arruntaren ordez kalorikoak ez diren gozagarriak dituztenak (ziklamatoa, sakarina, aspartamoa…). ), egokiak dira pisua kontrolatzeko erregimenak edo diabetea edo hipertriglizeridemia duten pertsonentzat, eta kafeina gutxi duten barietateak, haur eta nerabeentzat egokiagoak direnak, kafeinaren eragina askoz lehenago sumatzen baitute, gorputzak gutxiago pisatzen duelako. Hala ere, light-a izan edo kafeina-kopuru txikia izan, fosforo-kantitate handiak ematen jarraitzen dute, eta horregatik, era berean, neurriz edo noizean behin kontsumitzea gomendatzen da.