Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kolesterolaren aurkako niazina-kontsumoa

Bitamina hori eraginkorra da kolesterol onuragarria (HDL) handitzeko, eta funtsezkoa da makronutrienteen energia optimizatzeko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2003ko abenduaren 02a
Img huevos Irudia: cursedthing

Niazina funtsezkoa da energia lortzeko eta, dosi handitan, LDL kolesterola (kaltegarria) eta triglizeridoak gutxitzeko. Zenbait terminologia-adiera (nikotinamida, azido nikotinikoa, B3 bitamina edo PP faktorea) dituen bitamina hidrosolublea da, eta pelagrari buruzko ikerketan aurkitu zen. Niazina-urritasun kroniko batek eragindako gaixotasun hori ohikoa izan zen XVIII. mendean Espainian eta Italian eta, geroago, Estatu Batuetan. Gaur egun, niazina-eskasia ez da oso probablea, elikagai ugaritan sakabanatuta baitago eta batzuetan gehitu ere egiten baita. Gainera, organismoak beste elikagai batzuetatik sintetizatzen du, hala nola aminoazido triptofanoatik. Elikadura-baliabide gutxi eta askotarikoak ez diren herrialdeetan soilik diagnostikatzen dira pelagra-kasuak.

Bitaminatik farmakora kolesterolarentzat

Dosi handitan, niazinak profil lipidikoa hobetzen laguntzen du. LDL kolesterola (kaltegarria) eta triglizeridoak murrizten ditu, eta frogatu da HDL kolesterola (onuragarria) handitzeko substantziarik eraginkorrena dela. Lipoproteinen sintesiaren inhibitzaile gisa, berrogeita hamarreko hamarkadatik erabiltzen da hiperkolesterolemia tratatzeko.

Eragozpen nagusia da, datu klinikoen arabera, egunean hartzea komeni dena baino 50-75 aldiz dosi handiagoak behar direla. Horregatik, elikagaietan dagoen niazinaren kontsumoa ez da nahikoa espero diren ondorio terapeutikoak lortzeko. Gainera, sendagaia hartzeko ezinbestekoa da medikuaren agindua, botika hori hartzeak ez baitu albo-ondoriorik.

Garrantzitsua energia lortzeko

Kolesterolaren kontrolean dituen ondorioekin batera, niazina da metabolismoan koentzima gisa jarduten duten bitaminetako bat, B1, B2, B5, B6 eta B8 bitaminez gain. Metabolismoa elikagaien makronutrienteek (karbohidratoak, proteinak, gantzak) organismoan izaten dituzten erreakzio kimikoen multzoa da. Erreakzio horietako asko aipatutako bitaminei esker bakarrik gertatzen dira, eta modu eraginkorrenean. Horiek ez dute horrela jokatzen, koentzima izeneko deribatu bat osatzen dute.

Niazina NAD (nikotin adenin dinukleotidoa) eta NADP (nikotin adenin dinukleotido fosfatoa) koentzimen osagaia da. Zelula guztietan daude, eta ezinbestekoak dira makronutrienteen energia (ATP) lortzeko gertatzen diren oxidazio-erredukzio erreakzioetan. Entzima deritze, entzimak eragiteko behar direlako. Entzima hori katalizatzaile gisa aritzen da organismoaren milioika zelulatan gertatzen diren erreakzio kimikoetan. Entzimei esker, erreakzioak abiadura handian gertatzen dira. Bitamina gisa, niazinak azalaren, nerbio-sistemaren eta digestio-sistemaren mantentze-lanetan parte hartzen du.

Zer jan akatsak saihesteko

Hesteetako bakterioak gai dira niazina sintetizatzeko triptofanotik abiatuta. Aminoazido hori ugaria da arrautzetan eta esnean, baina kopuru hori ez da nahikoa eguneroko beharrak asetzeko, eta beste elikagai batzuen kontsumoarekin osatu behar da. Bereziki, haragia, arraina, erraiak, gaztak, legamia, zereal integralak eta lekadunak ditu.

Niazina-eskasia izateko arriskua dute dieta oso desorekatuak eta proteina gutxikoak egiten dituztenek.

Triptofanoa bitamina horren aitzindaria denez, bere beharrak niazinaren baliokide gisa adierazten dira, aminoazido horrek guztizkoari egiten dion ekarpena kontuan hartzeko. 60 miligramo triptofano bakoitzeko miligramo bat niazina lortzen da. Helduentzat gomendatutako eguneko otorduak 16 eta 20 mg Niazina-baliokide (EN) bitartean ezartzen dira gizonen kasuan, eta 12 eta 17 artean, emakumeen kasuan. Haurdunaldian eta edoskitzaroan 2 eta 3 gehiago hartu beharko dute, hurrenez hurren.

Gaur egun niazina-eskasia ez da oso probablea, elikagai ugaritan sakabanatuta baitago. Arrisku-taldeak dira dieta oso desorekatuak eta proteina gutxikoak dituztenak. Bere urritasun kronikoak pelagra edo “hiru D-en sindrome” izeneko gaixotasun larria eragiten du, egoera aurreratuetan bere sintoma bereizgarriak dementzia, dermatitisa eta beherakoa baitira.

Pelagraren eragina eguneroko dieta artoaren kontsumoan oinarritzen duten populazioekin lotuta dago. Erlazio horrek badu azalpen bat: artoa niazina edo B3 bitamina gutxi duen elikagaitzat hartu da, hori baita gaixotasuna garatzeko faktore nagusia. Hala ere, nixtamalizazioak artoan niazinaren erabilgarritasuna handitzen du.

Gabeziaren hasierako etapetan, hain bereizgarriak ez diren beste sintoma batzuk garatzen dira, hala nola muskulu-ahultasuna, anorexia (jateko gogorik eza), digestio zailak eta larruazaleko erupzioak. Niazina eta triptofano falta B6 bitaminarekin edo piridoxinarekin konbinatzen da, azken horren araberakoa baita triptofanoa niazina bihurtzea.

TOXIKOTASUNA

Niazina-dosi handiek hauek eragin ditzakete: gibeleko toxikotasuna, urdaileko eragozpenak, azkura eta azala gorritzea. Hori dela eta, beti komeni da osasun arloko profesional bati kontsulta egitea, bitamina gehiago hartu aurretik.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak