Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kolina eta betaina, hanturaren kontrako propietateak dituzten elikagaiak

Lekaleak, arrautzak edo esnea dira substantzia horiek dituzten dieta mediterraneoko elikagaietako batzuk.

Img lechuga Irudia: Neza Èerin

Oliba-oliotik eta Mediterraneoko dietan ohikoak diren landare babesgarrietatik haratago, badira arrautzak eta haragiak elikatzeko modu osasungarri horretan ekarpena egitea aldarrikatzen dutenak. Funtsezko mantenugai batean duen aberastasunak, hau da, kolonean, hanturaren kontrako propietateak dituela frogatuta egoteak eta haren deribatuak, betainak, gure elikadura-estiloaren bertuteak goresten laguntzen du.

Muinotik betainaraElikagai naturalik
ez da “ona” edo “txarra”, gaizki jaten denean ondo jaten ikastea da kontua. Haragien, esnekien eta arrautzen gehiegizko kontsumoak gaixotasunak eragin ditzake, batez ere gantz-motagatik, baina neurrian janez gero, elikadura-abantailak izan ditzake, hain zuzen ere, osasun-arazoen prebentzioan.

Hantura-prozesu kronikoak gaixotasun kardiobaskularren garapenean, endekapen kognitiboan (Alzheimer motako dementzia edo 2 motako diabetesa, esaterako) eta beste batzuetan eragiten dira. Atenasko Harokopio Unibertsitateko ikertzaileek frogatu dute kolina eta haren eratorria, betaina, hartzeak hantura eta, beraz, gaixotzeko arriskua murriztu ditzakeela. Hala ere, ikertzaileek berek ohartarazi dute azterketa gehiago egin behar direla emaitza interesgarriak baieztatzeko edo ezeztatzeko, eta, hala, ebidentzia zientifikoarekin hitz egin ahal izango dela, ez soilik iradokizun zientifikoei buruz.

Muinoa modu naturalean aurkitzen da espinaketan, lekaleetan eta arrainetan.

Muinoa funtsezko elikagaitzat hartzen da, hau da, gure organismoak kopuru urrietan sintetizatzen du, eta, beraz, arrautza-gorringoa, gibela, soja, haragia, esnea eta kakahueteak bezalako elikagaien bidez kontsumitu behar da. Letxuga eta azak bezalako barazkietan ere aurki daiteke. AEBko Nekazaritza Saila. (USDAk, ingelesezko sigletan), elikagaiek dituzten mantenugaien kontzentrazioari buruzko datu-basea garatu du, eta zerrendan muinoan aberatsenak direnak daude.

Gure gorputzean, muinoa fosfatidilkolina (lezitina ere deitzen zaio) gisa agertzen da zelula-mintzean. Substantzia horrek zeregin garrantzitsua du gantzen metabolismoan, gibeletik zeluletara garraiatzea errazten baitu. Era berean, garrantzi funtzional handiko beste konposatu batzuen parte da, hala nola azetilkolina, nerbio-sistemak ongi funtzionatzeko funtsezkoa den neurotransmisorea.

Muinoak lotura estua du betainarekin. Bien arteko aldea konposizio kimikoan datza; elkarri lotutako lau metil taldek osatzen dute muinoa, eta talde horietako bat beste molekula bati ematen dionean, betaina bihurtzen da. Substantzia hori oso garrantzitsua da gibelaren funtzionamendurako, zelulen ugalketarako eta desintoxikazio-prozesuetarako. Modu naturalean aurkitzen da espinaketan, lekaleetan eta arrainetan.

Lotura lotura: homozisteinaHarvard Medical School-en ikertu denez, muinoa eta betaina gai dira homozisteina-mailak murrizteko. Substantzia
hori oso lotuta dago hantura- eta gaixotasun-prozesuekin. American Journal of Clinical Nutrition-en argitaratu zen ikerketan, ikertzaileek 1960 boluntariok elikadura- eta biokimika-datuak erabili zituzten. Eguneroko dietan muino gehien hartu zutenek (401 miligramo/egun) plasmako homozisteina gutxiago hartu zutenek (234 miligramo/egun) baino %9 gutxiago.

Betaina hartzeari dagokionez, emaitzak antzekoak izan ziren: egunean 689 miligramo hartu zituzten taldeko kideek egunean 383 miligramo inguru hartu zituztenek baino %9,2 homozisteina gutxiago izan zuten.

Badirudi behatutako emaitzen atzean dagoen mekanismoa dela muinoa eta betaina oxidatu egiten direla eta bere metilo-multzoetako bat homozisteinari ematen diotela. Homozisteina aminoazido (metionina) bihurtzen da, eta, hala, hantura-ahalmena galtzen du. Ikertzaileek diotenez, hori guztia gibelean eta giltzurrunetan gertatzen da. Nolanahi ere, ikerketa gehiago behar dira substantzia horiek organismoan duten jarduera sakon ezagutzeko eta, beraz, gaixotasunei aurrea hartzeko edo sendatzen laguntzeko dosi egokiak ezartzeko.

Gomendio gutxi?
Eguneko gomendatutako kolina-dosiak 1998an ezarri zituen Food and Nutrition Board-ek, 550 miligramo egunean gizonezkoentzat eta 425 miligramo emakumezkoentzat. Hala ere, Harvardeko azterlanean kalkulatutako batez besteko irenste-maila 313 miligramokoa izan zen egunean, eta horrek esan zuen litekeena dela populazio orokorra gomendatutakoa baino gutxiago hartzea. Orain dela gutxi egindako beste azterlan batzuek, hala nola University of North Carolina eta University of Colorado Health Sciences Center (Denver), “American Journal of Clinical Nutrition” aldizkarian ere argitaratua, adierazten dute ikerketa gehiago egin behar dela pertsona helduek (gizonek, oro har, edo emakumeek, menopausia ondoko aldian) behar dituzten kolina-mailak zehazteko.

Bestalde, muino-dosi handiak (10-16 gramo/egun), osagarri edo osagarri dietetikoen bidez sortuak, oka, sialorrea (listu-ekoizpen handiegia) eta izerditzea izan dira. Horrekin lotuta dago, halaber, gorputzaren gehiegizko arrain-usaina, trimetilaminaren iraizketaren ondorioa. Azken produktua da, muinotik eratorria, eta arrainaren freskotasuna eta kalitatea neurtzeko balio du. Dirudienez, egunean 7,5 g kolina hartzeak eragin hipotentsiboa du, odol-presioa murrizten du eta zorabioak eta ondoeza eragin ditzake.

Parkinson gaixotasuna, depresioa edo trimetilaminuria edo arrain-usainaren sindromea duten pazienteek ondorio kaltegarri gehiago izan ditzakete, baita gomendatutakoak baino dosi txikiagoetan ere.

Homozisteina eta gaixotasuna

Homozisteina aminoazido ez-funtsezkoa da. Badirudi homozisteina kontzentrazio plasmatiko handiek badutela zerikusia hantura- eta hodi-arazoekin, hala nola, aterosklerosiarekin, lupusarekin, esklerosi anizkoitzarekin eta artritis erreumatoidearekin. Aterosklerosiari dagokionez, homozisteina hanturazko molekula bat da, endotelioko kaltea, arteria-dilatazioaren narriadura eta hantura baskularra eragiten dituena, arteria-narriaduraren beste faktore dietetiko batzuk alde batera utzita, hala nola koipe asea eta kolesterola.

Arteria-gaixotasun koronarioaren kasuan, odoleko homozisteina-maila altuak (hiperhomozisteinemia) tabakismoaren edo hiperlipidemiaren antzeko arrisku batekin lotzen dira (odoleko kolesterol- eta/edo triglizerido-maila altuak). Bestalde, Crohn-en eritasuna eta ultzeradun kolitisa duten pazienteen zirkulazioaren eta hestearen barne-geruzaren homozisteina-maila handitu egin dela jakinarazi dute zenbait ikerketak. Hala ere, oraindik zehaztu gabe dago homozisteinak hesteetako hanturazko gaixotasuna garatzeko edo okerragotzeko egiten duen ekarpena.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak