Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Koloneko minbizia prebenitzeko elikadura

AECCren ikerketa batek hanturazko dieta koloneko minbiziarekin lotzen du. Zer elikagai saihestu behar diren eta zein diren egokiak prebentziorako.

alimentos cancer colon Irudia: Pexels

Komunikabideetan eta Interneten informazio gehien duten gaixotasunetako bat da minbizia. Hala ere, dagoen informazio guztia ez da fidagarria, eta, horregatik, funtsezkoa da jakitea zer daturi eman behar zaion sinesgarritasuna, eta zeini ez. Kontrastatuta dagoen ideietako bat da saihets daitezkeen tumore asko daudela, gure bizi-ohiturak hobetuz. Hau da, elikadura zainduz, baina eguneroko jarduera fisiko neurritsua eginez. Hala, nahiz eta zenbait arazo egon, genetika esaterako, herentziazko faktorea duten tumore batzuetan eragina dutenak, beste batzuetan, minbizia elikadurarekin lotuta dago, besteak beste. Hala gertatzen da koloneko minbiziarekin.

AECCren ikerketa batek hanturazko dieta koloneko minbiziarekin lotzen du. Ikerketa horretan azaltzen denez, koloneko minbizia izateko arrisku handiagoarekin lotuta dago hanturaren aldeko dieta (karbohidrato, proteina, koipe, kolesterol, B12 bitamina edo burdina ugari dituena), eta horren eragina handiagoa da gizonengan emakumeengan baino. Aitzitik, antioxidatzaile ugari dituen dieta batek (frutak, barazkiak eta zuntz ugariko elikagaiak) murriztu egiten du minbizi-mota horren arriskua, oxidazio-estresaren aurkako efektuagatik. Desoreka horrek gure zelulen DNA kaltetzen du eta tumoreak sor ditzake.

Bai hantura bai oxidazio-estresa minbiziari lotutako bi prozesu dira. Hala ere, nahiz eta dietako osagai sukoiek edo antioxidatzaileek eragin nabarmena izan koloneko minbizia izateko arriskuaren gainean, emaitzak ez dira erabakigarriak bularreko minbizian duten eraginari dagokionez. Proiektu honek berretsi egiten ditu arlo horretan egindako beste ikerketa batzuen emaitzak. Ikerketa horiek lagundu egiten dute jakiten nola den garrantzitsua dieta koloneko eta bularreko minbiziaren prebentzioan. Hala ere, hori da dietaren hantura-indizean eta Espainiako populazioaren antioxidatzaile-edukiarekin duen erlazioan oinarritutako lehen ikerketa.

Minbiziaren prebentzioa: dieta osasungarri baten garrantzia

Ikerketak iradokitzen duena ez da esan behar elikagai “miragarriak” edo “sendagarriak” daudela, baizik eta dieta osasungarria eramatea, dieta mediterraneoa kasu, eta pisu egokian mantentzea minbizi-mota batzuei aurrea hartzeko modu bat dela. Koloneko minbiziari dagokionez, jakina da elikagaiak dituzten elikagaiek, hala nola C bitaminak eta D bitaminak, eragina dutela mota horretako tumoreen zati handi baten prebentzioan. Hala ere, almidoirik edo frutarik gabeko landare gutxi kontsumitzeak etorkizunean koloneko minbizia izateko arriskua areagotu lezake.

Horren erakusgarri da EPIC azterketa (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). Europako hamar herrialdek parte hartu zuten, besteak beste, Espainiak, eta ondorioztatu zuten zuntzak, frutak eta barazkiak kontsumitzea faktore positiboa dela kolon-ondesteko minbiziaren prebentzioan. Hori guztia, kontuan hartuta genetika- eta ingurumen-faktoreek ere zeregin garrantzitsua dutela hesteetako minbiziaren garapenean.

Koloneko eta mikrobiotako minbizia

Zuntz ugariko elikagaien kontsumoa koloneko minbiziari aurrea hartzeko faktore positibo gisa lotu zenetik, gure mikrobioma —hau da, gure gorputzean dagoen mikroorganismoen multzoa (mikrobiota), batez ere bakterioek, birusek eta onddoek osatua— gaixotasun horren jatorriarekin lotuta dagoela ulertzen hasi zen.

Zehazki, ikerketen arabera, zenbait bakterio proinflamatorio mota horrekin lotuta egon daitezke. Horrela, bada, koloneko minbiziaren eta elikaduraren arteko lotura horren atzean, digestio-sisteman mantenugai batzuek duten hanturazko potentzialarekin lotuta dago. Elikagai horietako batzuk gantz-azido saturatu asko dituzten elikagaietatik datoz.

Koloneko minbizia: kontuan hartzeko elikagaiak

laranja C bitamina

Informazio horren guztiaren aurrean, esan liteke koloneko minbiziaren prebentzioan badirela kontuan har ditzakegun elikagaiak, bai kontsumoa handitzeko edo murrizteko, betiere dieta orekatu baten barruan.

Fruta eta barazki gehiago zure dietan

Zuntza mantenugai egokia dela kontuan hartuta, gure dietan fruta eta barazkien bidez ezar daiteke, ahal dela almidoirik gabe. Horren adibide dira azenarioak, brokolia, uraza, lekak, kalabaza edo orburuak. C bitamina ugari duten frutak ere interesgarriak dira: laranjak, kiwiak edo marrubiak.

Zuntz ugariko elikagaien beste kategoria bat lekaleak dira, hala nola dilistak eta garbantzuak, edo fruitu lehorrak, hala nola intxaurrak eta pistatxoak. Era berean, zerealak ere landare-zuntzezko beste iturri bat dira; gomendagarria da zereal osoak aukeratzea, hala nola sarrazenoa edo oloa, eta ez zereal finduak, gari-irina esaterako. D bitaminari dagokionez, batez ere arrain urdina, hala nola sardinak, ezpata-arraina edo krispeta.

Gantz saturatuak saihesten ditu eta haragi gutxiago kontsumitzen du

Neurri handiagoan kontsumitu behar diren elikagaien zerrendan, koipe ase asko dutenak daude, prozesatutako haragia (hestebeteak, esaterako) eta produktu ultraprozesatuak barne. Gainera, garrantzitsua da haragi gorriak gehiegi ez jatea.

Alkoholaren eta tabakoaren arreta

Zenbait lanek alkoholaren kontsumoa eta koloneko minbiziaren eragina erlazionatzen dituzte, baita sukoitasuna ere. Alde horretatik, edari alkoholdunik ez hartzea gomendatzen da, edo, gutxienez, ahalik eta gutxien edatea. Ildo beretik doa tabakoaren kontsumoa, zenbait minbizi-motarekin lotzen dena. Horregatik, bizimodu osasungarria izateko lehen urratsa tabakoa bere osotasunean saihestea da.

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak