Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Konbinatu elikagai eta elikagai horiek beldurrik gabe

Elikagai batzuk ezin direla nahastu, oinarri zientifikorik gabeko mitoa da.

Img combina nutrientes sin miedo hd Irudia: stockasso

Elikatze-gida berriena eta gomendatuena Kataluniako Generalitateko Osasun Sailarena da, ‘Aldaketa txikiak hobeto jateko’ izenekoa. Osasun publikoko dozenaka unibertsitate, ospitale eta erreferentziazko erakunde aztertu eta adostu ditu. Bertan ez dugu inolako aipamenik egiten elikagaiak nahastearen edo ez nahastearen garrantziari buruz. Hala ere, gure osasuna hobetzeko, ingurumena zaintzeko eta tokiko garapena bultzatzeko hiru oinarri gogoratzera gonbidatzen gaitu.

  • Gehiago. Fruta fresko, barazki, lekale, fruitu lehor gehiago jaten ditu, eta bizitza aktiboagoa eta sozialagoa izaten du.
  • Aldatu egiten da. Egarria urarekin baretzen du (eta ez zuku edo freskagarriekin), findutako elikagaien ordez bertsio integralak erabiltzen ditu, oliba-olioa lehenesten du eta sasoiko eta hurbileko elikagaiak aukeratzen ditu.
  • Gutxiago. Gatz, azukre, haragi gorri eta prozesatu gutxiago kontsumitzen du, eta, jakina, gutxiago ultraizoztuak.

Zergatik da garrantzitsua elikagaiak konbinatzea?

Zuntzeko elikagaien gaineko irud., HD dieta barne
Irudia: stockasso
  • 1. Proteinak eta karbohidratoak. Ez
    da egia proteinak karbohidratoen digestioa neutralizatzen duenik edo alderantziz, eta ez duzu hiru ordu itxaron behar elikagai batetik bestera. Xerra bat patatekin hartzea ez da bekatua.
  • 2. Esnekiak urdaila beteta. Batzuek diote esnekiak urdaila hutsik dagoenean soilik kontsumitu behar direla. Ez dago hipotesi hori babesten duen froga sinesgarririk ere. Baina komeni da azukre erantsirik gabeko esnekiak aukeratzea, txantxarra eta obesitatea saihesteko.
  • 3. Frutak eta barazkiak. Badira guru faltsuak, tomatea ikuspuntu botanikotik fruta denez, barazkiekin egindako entsaladetatik urrundu behar dela diotenak. Ez dago arrazoirik entsalada bat jateari uzteko, fruta bat duelako. Izan ere, plater gazietan jaten ditugun barazkietako asko (berenjenak, piperrak, pepinoak, kalabazak…) frutak dira.Landare-proteinei dagokienez, haurrentzako menu askotan sartu dira: dilista-platera arrozarekin.
  • 4. Hainbat fruta. Era berean, ez dago arrazoirik fruta jakin baten kontsumoa (banana, esaterako) beste barietate batetik (adibidez, ananatik) urruntzeko.

Elikagai-konbinazio egokien adibideak

Proteinak eta aminoazidoak konbinatzea

Elikadura-iturri batzuek, hala nola haragia, arraina, arrautzak edo esnekiak, funtsezko bederatzi aminoazidoak dituzten proteinak ematen dituzte, organismoarentzat nahikoak diren kopuruetan. Beste elikagai batzuek, hala nola lekaleek, aminoazido metionina eta zisteina kopuru txiki eta eskasak dituzte. Arrozak, aldiz, bi aminoazido horiekin laguntzen du, baina lisina eta isoleuzina falta zaizkio. Logikoa da, bi elikagai horiek hartzean, haien gabeziak eta ekarpenak bateratzea eta, azken batean, proteina osoen iturri izatea.

Konbinatu landare-elikagaiak

Oinarrizko aminoazidoak behar adina lortzeko landare-elikagaien osagarriak egitea zaila izan daiteke, lehen begiratuan. Nola jan lekaleak zerealekin, fruitu lehorrekin edo haziekin, egunero, nutrizioan eta gastronomian aditua izan gabe? Egia esan, ez da beharrezkoa elikagai horiek otordu berean hartzea: gorputzak elikagai guztietatik eta zeluletako hondakinetatik datozen aminoazidoen erreserba du, eta, beraz, proteina osatugabe bat kontsumitzen dugunean, bere aminoazidoak erreserban daudenekin elkartzen dira.

Horrela, egunean zehar egiten diren landare-elikagaien ohiko konbinazioei esker, zenbait aminoazidotan dituzten hutsuneak osatu daitezke. 1994an, American Journal of Clinical Nutrition zientzia-aldizkarian argitaratutako lan batean, mito gisa ezarri zen elikagai horiek otordu berean konbinatzeko beharra. Ikerlana egin zuten ikertzaileen arabera, egunean zehar oreka nahikoa da.

Bazkari bakoitzean behar bezala jatearen onurak

Osasuntsu jatea bizimodu osasungarri baten parte da, non tabakoak eta alkoholak ez baitute lekurik. Hala ere, komeni da argitzea osasuntsu jateak ez duela esan nahi argaltzeko jatea, modu orekatuan jatea baizik, eta gure jakiak aurrez prestatu ez daitezen, gatz eta/edo palma-olio gehiegi ez dezaten eta azukre gehiegi izan dezaten zaintzea. Osasuntsu jatea, gainera, egunean 5 fruta- eta barazki-pieza jatea da. Abantailak ugariak dira: gure osasuna hobetzea, lanean produktibitate handiagoa izatea, hipertentsioa, diabetea, infartua eta, are, artritisa ere babesten ditu.

 

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak