Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kontrolik gabe bitaminak hartzeko arriskua

Hobeto sentitzeko edo gaixotasun kronikoei aurrea hartzeko nahiak bitaminak kontsumitzea dakar, batzuetan irrazionala, arriskutsua izan daitekeena.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2012ko martxoaren 28a

Udaberriak, asteniak eta bitamina-gehigarriek osatzen dute farmazien, parafarmazien eta herbodietetikoen negozioari eusten dion tripodea. Urtaroaren aldaketan pertsona askori neke, akidura eta ondoeza sentitzeak bitaminak eta mineralak erabiltzeko joera dakar, batzuetan irrazionala, lasaitzari aurre egiteko. Bestalde, hurrengo urteetan hobeto sentitzeko edo gaixotasun kronikoak saihesteko interesak bitaminak eta mineralak hartzera bultzatzen du, gehiegizko potentzialaren eskakizunak eta arriskua neurtu gabe.

Irudia: tinpalace

Badakigu zenbait mantenugai gehiegi hartzea, hala nola bitamina liposolubleak edo mineral batzuk, errezetarik gabe saltzen diren eta kalterik egiten ez dutela ematen duten arren, kaltegarria izan daitekeela zenbait osasun-egoeratan eta pertsona jakin batzuentzat. Erretzen bada, ez da komeni betakaroteno sintetikozko osagarriak hartzea, eragin antioxidatzailea badute ere, ezta emakumea haurdun badago ere, nahiz eta larruazalean kolorea hartu nahi izan, beltzarantzeko prozesua azkartzen baitu. Udako hilabeteetan ere kaltegarria izan daiteke D bitaminaren edo kaltzioaren gehigarria hartzea, medikuak bestelakorik adierazi ezean.

Bitamina gehiegi izateak arriskua dakar

Gantzetan disolbagarriak diren A, E, D eta K bitaminen gehigarri sintetiko gehiegi organismoko gantz-metaketetan metatu eta toxikotasuna sor daiteke.

Dietaren osagarria. Hori da pastillak, kapsulak edo bitamina- eta mineral-pilulak erabiltzeko premisa. Eta, betiere, behar erreal baten segurtasunetik edo nutrizionistak, medikuak edo osasun-espezialistak egindako proposamenetik abiatuta, akats horien ondoriozko sintomak arretaz aztertu ondoren.

Bitamina eta mineral batzuk, a priori bizitzarako ezinbestekoak iruditzen zaizkigunak, eta ezinbestekoak direnak, toxikotasuna eragin dezakete gehiegi hartuz gero, zenbait sendagairekin konbinatuz gero, hartzen dituen pertsonaren egoera fisikoaren eta gaixotasunaren arabera, edo pertsonaren egoera fisiologikoaren arabera.

Bitaminei dagokienez, A, E, D eta K liposolubleak dira arazotsuenak. Gantzetan disolbagarriak direnez, organismoko gantzmetaketetan metatu eta toxikotasuna sor dezakete.

  • Betakarotenoa eta A bitamina sintetikoak. A bitamina eta haren aitzindari naturala, betakaroteno sintetikoa, kontrolik gabe kontsumitzeak ondorio kaltegarriak eragin ditzake epe luzean A bitamina metabolizatzen duten organoetan, hala nola begia eta hezurra. Emakumeen artean eta udatik hurbil dauden hilabeteetan erabiltzen da batez ere, belzketa indartzeko. Eguzkitik babesteko betakaroteno ez-naturaleko osagarriek oso emaitza interesgarriak dituzten erreduren aurrean duten eraginkortasuna ebaluatu bada ere, badira arrisku-talde batzuk, eta ez zaie komeni horiek hartzea. Aparteko irenstea erretzaileen osasunerako da, eta haurdunaldian kantitate handitan kontsumitzea fetu-malformazioen arrisku handiagoarekin lotzen da. Osasun-agintariek haurdun dauden emakumeei jakinarazten diete ez dituztela egunean 3.000 mikrogramo (American Pediatric Association) edo egunean 3.300 mikrogramo (Erresuma Batuko Osasun Saila) kontsumitzen.

  • E bitamina. Hurrengo hilabeteetan, botiketan, parafarmazietan eta herbodietetika-dendetan E bitamina antioxidatzaileko anpuluak eta kapsulak berragertuko dira, eguzki-babesgarri gisa. Hala ere, oraindik frogatu gabe dago bitamina hori ahotik hartzeak larruazalean kontzentrazio handiagoa izatearekin lotzen den, fotobabes aktibo, seguru eta eraginkorra erakusteko.

  • D bitamina eta kaltzioa. D bitamina aktibo (kolekaltziferola) asko eta modu iraunkorrean kontsumitzeak ondorio larriak eragin ditzake plasmako kaltzio-igoeragatik, eta ondorio larriak izan ditzake, hala nola arteria-tentsioa handitzea, kaltzinosia edo ehun bigunak kaltzifikatzea, hala nola giltzurrunak, birikiak edo arteria-paretak gogortzea. Eguzki-izpiek larruazalean eragiten duten ekintzaren bidez gorputzak berak ekoizten duen D bitamina denez, zentzuzkoa da udako hilabeteetan D bitaminaren osagarririk ez hartzea, eguzkiak gehiago jotzen duenean, medikuak besterik esan ezean.

B12 FOLATOAK ETA BITAMINA: OREKAN

Haurdun dauden emakumeen artean ohikoak diren folato-osagarriek, gutxienez lehen hiruhilekoan, anemia megaloblastiko bat ager dezakete, B12 bitaminaren urritasunagatik. Haurdun daudenei gaur egun aholku medikoa emateko, komeni den azido folikoa eta B12 bitamina (baita iodoa ere) dituen osagarri konbinatua hartu behar da. Adineko populazioa B12 urritasunerako arrisku-taldea ere bada, zahartzeak berezko duen gastritis atrofikoaren ondorioz. Folato-gehigarriak soilik hartuz gero, areagotu egin daiteke.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak