Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kontserbako arrainak, kaltzio-iturria

Hegaluze-kontserbak edo sardinak oliba-oliotan, eskabetxean edo naturalean, omega-3 ugari duten jakiak dira, hamaiketakoak eta askariak txandakatzeko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2001eko maiatzaren 14a

Hegaluze-lata bat (oliotan, sardinak eskabetxean edo berdela naturalean) otordu azkarra da, eta, aldi berean, jateko ohitura ona da hamaiketakoak eta askariak txandakatzeko edo platerak arrain urdinen elikagai naturaletan aberasteko, bereziki omega-3 gantz-azidoetan. Aukera osasungarria eta merkea da dietari arrain urdina duten errezetak gehitzea, batez ere hezurrak sartzen badira, sardinen kasuan bezala.

Irud.
Irudia: Javier Lastras

Kontserbako arrainak proteina, mineral (potasioa, fosforoa, magnesioa, burdina eta kaltzioa nabarmentzen dira), sodio eta bitamina ugari ditu, batez ere liposolubleak, hala nola A, D eta E, baina baita hidrosolubleak ere, hala nola B3, B6 eta B12. Horien kaloria-maila ez da gehiegizkoa, 80 eta 100 kaloria artekoa 40 g sardinako (2-3 kaloria, tamainaren arabera), hegaluzea edo berdela, oliba-oliotan edo landare-oliotan, eta kalorien erdia, ontziratze naturala edo eskabetxe-potoa aukeratzen bada. Kontserbako arraina produktu segurua da, arrain freskotik dator, ez du gehigarririk onartzen (gatza da kontserbagarri bakarra), elikagarria da eta era askotako prestaketa gastronomikoak egiteko aukera ematen du.

Oliba-oliotan edo landare-oliotan

Hegaluzea, sardinak eta berdela dira oliotan kontserbatzen diren arrain nagusiak, baita hegalaburra ere. Hegalaburraren kontsumoa haurdunaldian, edoskitzaroan eta haurtzaroan atzeratzea gomendatzen da. Estaldura-olioa oliba-olioa edo landare-olioa izan daiteke, eta arraina pieza osoetan aurkezten da, papurtuta edo zatirik onenak hautatuta, mendrezka esaterako. Oliba-zukua, antioxidatzaile natural ugari dituelako eta azido oleiko ugari duelako, arrainaren haragiaren melotasuna errespetatzen duen likido egokia da.

Oliba, ekilore edo sojan, mokaduek omega-3 ugari ematen dute arrainean eta omega-6 oliotan

Gauza bera gertatzen da ekiloretik edo sojatik datorren olioarekin, azido linoleiko asko baitute, baina zapore leunagoa eta garbiagoa dute. Edonola ere, mokaduak omega-3 (arrain urdinetik datorrena) eta omega-6 (landare-olioetatik datorrena) ugari ematen ditu.

Bere nutrizio-ezaugarrien osagarri gisa, olio-kontserbak adin guztietarako sukaldaritza-baliabide osasungarriak dira. Arraina dietan sartzeko aitzakia ezin hobea dira, eta plater bakarra izan daitezke, arrautzak saltsa tatariarrarekin, edo txikienentzako enpanadilla ezagunen edo entsaladilla freskagarrien oinarria.

Eskabetxean

Marinatuaren kalitatearen gakoa eskabetxatzeko erabiltzen den ozpinaren kalitatea da

Eskabetxatua arrain-kontserbaren beste formula nutritibo bat da. Gatza eta ozpina erabiltzen dira, eta horrek azidotasuna handitzen du eta ur-edukia murrizten. Arraina prestatzeko behar den berotze-prozesuari ekin aurretik, belar usaintsuak, espeziak eta tipulak, baratxuriak eta azenarioak gehitu daitezke. Marinatu honen kalitatearen gakoa erabiltzen den ardo agrioarena da, eta ardo zuriarena, gehitzen bada.

Eskabetxeak testura berezia eta zapore berezia ematen dio arrainari, gantz-azidoen balioak eta mineralen ekarpena (kaltzioa eta bitaminak, batez ere sardinen kasuan) errespetatzen baititu. Eskabetxeen eragozpen nagusia azidotasuna da, eta, beraz, gastritisa dutenentzat desegokia edo alferrikakoa izan daiteke.

Sukaldean, eskabetxeko kontserbak hainbat errezetaren aliatuak izan dira beti: kanapeak eta entsaladak egiteko, haurren afarietan pizzak egiteko, edota pistoa hobetzeko.

Naturalean eta gatz gutxirekin

Uretan egindako kontserben abantaila nagusia da gatz kopurua, beste formuletarako funtsezko kontserbatzailea, txikiagoa dela. Gainera, arrainaren omega-3 guztiak mantentzen dituzte, nahiz eta beste koipe batzuen kaloria-ekarpena murriztu. Oso formula eraginkorra da arraina dietetan sartzeko eta mikronutrienteak murrizteko, eta ia ez da sumatzen.

Arrain fresko batek baino sodio gehiago kontzentratzen du, baina arrain naturalezko laten abantaila nagusia da despentsan gordetzen direla behar diren arte, eta erraz manipulatzen eta prestatzen dira. Balio kalorikoa txikiagoa da olio-kontserbekin alderatuta, baita koipeekin ere. Hala ere, proteina- eta kaltzio-maila ona du.

Hegaluzea, atuna edo berdela berezko eran, eta sardinak beren zukuetan, oliotan edo eskabetxean egindako latak prestatzeko osagai dira. Bere abantaila nagusia da plateren balio kalorikoa murrizten duela, eta, hala, ogitartekoa atunarekin eta piperrekin, atuna naturala bada, argaltzeko dietan ere jan daiteke. Kontserbako arrainari saltsak, tomatea, ziapea edo belar finak gehitzen bazaizkio, kontuan har daiteke naturalean nahasketa arinagoa eta zapore sendoagoa izango dela.

ETXEKO KONTSERBAK

Arrain-kontserbak etxean egin daitezke. Elikagaien segurtasunari buruzko baldintza batzuk bete behar dira, baina ohitura hartuz gero, formula osasungarria eta ekonomikoa da arrain-jaki bat edukitzeko. Errazena hegaluzea eskabetxatzea da. Letraren oineko oharrak jarraituz gero, produktu iraunkor, gozo eta osasuntsua lortzen da. Sardinak, txitxarroak eta berdelak ere ezin hobeak dira teknika zahar eta iraunkor honekin.

Etxeko kontserbak bi urte iraun dezake, baldin eta despentsetan edo alakeretan behar bezala gordetzen bada. Leku horiek ilun samarrak izan behar dute, hau da, argitik babestuak. Faktore horrek oxidazio kimikoa eragin dezake eta, ondorioz, elikagaiak kolorea galdu eta zaporea aldatu egiten da. Eragozpen nagusia botulismoaren patogenoak sortzeko aukera da, baina saihestu egin daitezke aholkuak errespetatzen badira eta, batez ere, egoste-denborari erreparatzen bazaio: Maria bainuan bi ordu eta erdi edo hogei minutu presiopeko eltzean.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak