Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Laktobaziloetan aberatsak diren elikagaiak, defentsak sendotzeko

Horien kontsumoak hobetu egiten ditu mukosa eta hesteetako floraren elikadura eta oreka, infekzioen aurrean babesteko hesi naturalak

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2010eko otsailaren 16a
img_lactobacillus acidophilus listado1

Probiotikoen (ondorio organiko osasungarriak dituzten mikroorganismo biziak) ohiko kontsumoa immunitatea indartzearekin lotu da, mikroorganismo patogenoak kontrolatzeko oztopo erabakigarria baita, infekzio eta arazo gastrointestinalak eragiten baitituzte. Jogurtak eta gainerako esne hartzituak dira probiotiko ezagunenak eta kontsumituenak.

Landareetatik abiatuta probiotikoak ekoizteko modu erraza eta etxekoa dago. Hartzidura da, zibilizazioetako metodo natural eta antzinakoa, eta bi helburu garrantzitsu betetzen ditu: elikagaiak kontserbatzeko denbora luzatzea eta haien nutrizio-balioa indartzea. Hartzitutako barazkien kontsumoa (pickles edo ozpindu ere deitzen zaie) laktobacilus iturri natural bihurtzen da, organismoaren defentsak elikatzeko beharrezkoak diren bakterioak.

Jaki hartzituen onura organiko nabariak direla eta, komeni da maiz jatea, bereziki haurren eta zaharren artean, joera handiagoa baitute hainbat infekzioren ondorioz gaixotzeko. Era berean, erabilgarriak dira antibiotikoak hartzen direnean, gehien erabiltzen direnak espektro zabalekoak baitira eta era guztietako bakterioei aurre egiten baitiete, hesteetako bakterio onuragarriak barne (Bifidus eta Lactobacilus).

Laktobazilu naturalak egitea

Jogurtez eta esne hartzituez gain, badira beste elikagai batzuk ere, hartzidura prozesu naturala dela eta, laktobazlu-iturri originalak direnak. Barazki hartzituak, pickleak edo ozpinduak dira. Hartzitutako barazkiei onura handienetako bat hesteetako floraren mikrobioak berrezartzea da, Lactobacilus generokoak bezalako mikroorganismo ongileez hornitzen gaituztelako (“acidophilus”, “bifidus”, “plantarum”, “leichmanii”, “fermentum”).

Barazki, barazki, fruta, zereal, lekale eta animalia-proteina gutxiko elikadurak laktobaziloen garapena errazten du.

Pickles kontsumitzean irensten den laktobazilo-koloniaren zati bat, urdaileko ingurune azidoarekin kontaktuan jartzen direnean, ez da bizirik irauten. Baina aurre egiten diotenak hestea birpopulatzera pasatzen dira. Karbohidrato ugariko (barazkiak, frutak, zerealak eta lekaleak) eta animalia-proteina gutxiko elikadurak ere lagundu egiten du laktobaziloak hestean bertan garatzen. Izan ere, elikagaietatik digeritu ezin diren karbohidratoen zatia, hala nola zuntza eta fruktooligosakaridoak, bakterio horiek hein batean sortzen duten hesteetako florak hartzitzen ditu.
Pickle-en onura organikoak eguneroko dietan sartu eta gutxira nabaritzen dira. Horretarako, otordu bakoitzean koilarakada bat jatea gomendatzen da:

  • Jateko gogoa pizten dute, eta, beraz, jan baino minutu batzuk lehenago jan daitezke aperitibo gisa edo entsaladarekin nahastuta, urdaila ondoren digestioan prestatzeko.
  • Hesteetako flora birsortzen laguntzen dute: idorreria, beherakoa, dispepsiak edo flatulentzia edo hantura abdominala izateko joera duten banakoetan digestio-arazoak arintzen dituzte.
  • Azukrea edo elikagai gozoak noiznahi jateko gogoa neutralizatzen dute.

Gutxien ezagutzen direnak

Elikadura espezializatuko edo ekologikoko dendetan beste elikagai hartzitu batzuk daude, Asiako sukaldaritza tradizionalaren osagaiak, hemen ia ezagutzen ez direnak. Gehienak sojatik eratorriak dira.

  • Tempeh: sojatik hartzitutako produktua da, eta ezaguna egin da elikadura-ahalmen handia duelako; bereziki, animalia-jatorriko produktuen ordezko ezin hobea delako, balio biologiko handiko proteinetan duen kontzentrazio baliokidea dela eta. EROSKI CONSUMER egunkariaren errezeten artean, tempeh baratxuriarekin, espagetiekin nahastuta.
  • Misoa: sojarekin eta itsas gatzarekin egindako pasta-loditasuneko hartzigarria, zaporea indartzeko balio duena. Jatorduak eta/edo afariak miso-zopa batekin hastea (barazkiak, arrain-takoak… eraman ditzake) aukera gomendagarria da, sistema immunea elikatzeaz gain digestioak hobetzen baititu. Arrozari edo pasta sueztituari miso pixka bat gehitzea da elikagai horiek kontsumitzeko beste modu bat. Egostearen amaieran gehitzea komeni da, hondar-beroak hartzigarriak aktiba ditzan, baina ez ditzan suntsitu.
  • Tamaria: soja-babak urarekin eta gatzarekin hartzituta lortutako soja-saltsa. Soja gari-aleekin hartzitzean lortzen den soja edo shoyu izeneko beste saltsa batetik bereizi behar da. Jan egin behar da, eta zapore berezia ematen die platerei: oilaskoari, albondigei, makarroiei barazkiekin, arrainei edo haragi-barietateari, baita entsaladei ere, gatzaren ordez (oso elikagai gazia baita).
  • Umeboshi: bi urtetik gora itsas gatzez hartzitutako aranak, odola alkalinizatzeko propietateak dituztenak, ondorio antibiotiko eta antiseptikoa.

PICKLES BI ASTETAN

Etxean pickleak egiteko, aldaera laburretik has daiteke. Kasu horretan, nahikoa da bi aste hartzitzea produktua prest egon dadin. Sasoiko barazki eta barazkiak aukeratu, xeheki garbitu eta antzeko tamainako zatietan mozten dira. Jarri pitxer batean (beira edo zeramika) ur hotz eta gaziarekin, barazkiak erabat estali arte. Estali pitxerra gaza batekin eta goma elastiko batekin, eta gorde leku ilun eta fresko batean (neguan armairu batean, udan hozkailuan). 2 edo 3 egunen buruan, estali hermetikoki eta utzi hartzitzen bi astez.

Forma tradizionalaren oinarria ura eta itsas gatza izan arren (% 10-12 itsas gatza ur iragazitan), beste ongailu gazi batzuk ere erabil daitezke, hala nola tamaria (soja-saltsaren zati bat lau zatitan) edo umeboshi (bi aran xehatu edo koilarakada erdi pasta 2 katilukako uretan). Dastamena areagotzeko, baratxuri, jengibre, tipula birrindua, zitrikoen zukua edo birrina, belar aromatikoak edo espezia leunak gehitu daitezke. Pickleak luzeagoak izan daitezen, nahikoa da barazkiak 3 eta 4 astez hartzitzen uztea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak