Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Laktosarik gabeko errezetak

Behi-esnearen ordez soja-edaria edo laktosarik gabeko beste edari begetal batzuk erabiltzen dituzten errezeta tradizionalak egiten ikastea oso baliagarria da intolerantzia izanez gero.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2008ko uztailaren 25a
img_soja listado


Pertsona askok, haurrek eta helduek, laktosarekiko (esnearen azukrearekiko) intolerantzia dute. Hori dela eta, behi-esnearen nutrizio-ordezkorik onenaren bila dabiltza beste elikagai batzuk.’ Gehien kontsumitzen den produktuetako bat soja-edaria eta haren eratorriak dira; batzuk esne hartzituak dira (oso antzekoak dira testuran, ez jogurten zaporean), eta tofua da ezagunena eta merkatuan gehien eskaintzen dena.

Errezeta tradizionalen liburuek ez dituzte osagai horiek errezetetan sartzen, eta, “laktosarik gabeko” errezeta-liburuak argitaratzen diren arren, pertsona askok zalantza dute behi-esnearen ordez soja-esnea erabil ote daitekeen errezeta guztietan, eta gauza bera sojaren gainerako eratorrietarako.

Aldaketa txikiak
Behi-esnearen konposizio kimiko berezia dela eta, errezetetan osagai horren ordez soja-edaria erabiltzeak ohiko itxura aldatzen du koloreari dagokionez. Bexamel berriak, kroketen masak edo soja-esnearekin egindako arrozak ez dute behi-esneak ematen dien kolore zuria; tonu ilunagoa hartzen dute, are erakargarriagoa.

Errezeta gaziak egiteko orduan, egokiagoa izan daiteke soja-esnea erabiltzea beste edari begetal batzuen ordez, horietako asko oso azukretsuak baitira eta errezetaren zaporea gehiegi aldatuko bailukete. Nolanahi ere, landare-edari batek edo besteak behi-esnearen sukaldaritzako aplikazio berak onartzen ditu, eta, beraz, pureak, kremak, arroz-esnea, irabiakiak, bexamela, izozkiak, saltsak, postreak, flanak edo krepeak erabil daitezke, besteak beste.

Kroketa, lasagna eta kaneloietarako bexamela
Bexamela egiteko erabili behar den soja-esnea (edo beste edari begetal bat), lasagna eta kaneloiak estaltzeko edo beste plater batzuen osagai gisa erabiliko dena, hala nola kroketak edo beste plater frijitu batzuk, behi-esnea erabiltzen den bera izango da.

Edari begetal asko daudenez, eta horietako asko lurrinduak daudenez, komeni da zapore neutroko edaria aukeratzea eta espeziekin (piperbeltza eta intxaur muskatua, adibidez) edo belar aromatikoekin aritzea, bexamel berriaren zaporea areagotzeko, “landare” horren berririk izan ez dezan. Soja-esnearekin egindako kroketen itxura tradizionalen antzekoa da (soja esnezko kroketak urdaiazpiko egosi eta arrautza egosiarekin, edo soja esnezko kroketak tofuarekin, kinoarekin eta barazki-saltsarekin).

CONSUMER eroski-ren errezeta-sortako errezeta tradizional gehienak behi-esnearekin egin diren arren, “laktosarik gabeko” errezeten zerrenda kontsulta daiteke

Kroketak eta kaneloiak

Behi-esnearen ordez, soja-esnea edo gehien gustatzen den landare-edaria erabil dezakegu:

Postre gozoak, laktosarik gabeak
Soja-esneak edo beste edari begetal batzuek, hala nola almendra-esneak, arroz-esneak edo olo-esneak, abantaila bat dute postreak edo beste plater gozo batzuk egiteko: aromatizatuta daude. Edari horiek duten hur-, kakao-, txokolate- edo banilla-zaporea eta -aroma errezeta gozoetara pasatzen da, hala nola bizkotxoetara. natillak, arroz-esnea edo pastel-krema edo krema katalana, jatorrizko gustua hartuz. Zapore neutroko edariak hautatzen badira, kanela bezalako espeziak gehitu daitezke, zapore handiagoa emateko, soja-esnearen eta oloaren porridge-aren errezeta bezala.

Behi-esnearen ordez, flan txinatarra, almendrak eta kokoa eta sagar-flana dira beste errezeta batzuk.

Kontua da gustu gastronomiko berari eustea, errezeta tradizionalak ahaztu gabe.

Tolerantzia probatu
Londresko “Guy’s and St Thomas’ NHS Foundation Trust” Erakundeko Gastroenterologia Sailak, urte honen hasieran, “Alimentary Pharmacology & Therapeutics” aldizkarian, laktosarekiko intolerantziari buruzko hainbat azterketa kliniko argitaratu zituen. Ondorio argigarriena da laktosarekiko intolerantzia duten pertsona batzuek esnea eta esnekiak kontsumi ditzaketela (bereziki, jogurta eta gazta) sintomarik gabe. Hori gertatzen da egunean 12 g laktosa hartzen denean (240 ml esne), egunean zehar banatua.

Gainera, laktosarekiko intoleranteak direla uste duten pertsona gehienek ez dute arazorik azukre hori digeritzeko. Digestio sintomak beste mota batekoak dira, eta horregatik pertsona asko beren dieta mugatzen ari dira inolako arrazoirik gabe.

Horregatik, funtsezkoa da laktosarekiko tolerantzia indibiduala aldizka probatzea, justifikaziorik gabe dieta zorrotza ez egiteko. Jogurt bat egunero, aperitiboko gazta zati batekin edo entsaladetako osagai gisa, kafe bat esne gutxirekin, kroketa bat, te bat esnearekin, esne pixka bat barazki- edo gazta-purean pizzan. Laktosarekiko tolerantzia indibiduala pixkanaka probatzeko lehen urratsak izan daitezke.

Munduko digestio-aparatua

Laktosarekiko intolerantzia asaldu orokortzat hartzen da mundu osoan. Hori dela eta, munduko populazioaren %70ek hipolaktasia jasaten duela zenbatesten da, hau da, laktasa-maila apala, laktosa digeritzeko gai den heste meharreko entzima. Azukre hori kontsumitzeak digestio-sintomak eragiten ditu normalean (flatulentzia, sabelaldea handitzea, min handia eta espasmoak, beherakoa), eta 30 minutu eta bi ordu bitartean agertu ohi dira, laktosa duten elikagaiak hartu ondoren. Izan ere, laktosa ez da heste meharrean digeritzen, loditu egiten da, eta heste-florako bakterioek hartzitzen dute han, hidrogenoa eta beste gas batzuk sortuz.

Digestio-arazo hori haurtzaroan berezkoagoa den arren, nerabezaroan ere ager daiteke, eta gehiago eragiten die Asiako biztanleriari (% 90) eta Afrikakoari (% 65) Europakoari baino (% 10). Azken urteotan egiaztatu da laktasa-urritasuna genetikoki zehaztuta dagoela. Laktasaren genea duela gutxi identifikatu da, eta horrek etorkizunean asaldura hori sendatzeko itxaropena ematen du.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak