Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Landare-dietaren kontzeptu berria: “oinarrituriko diseinua”

Landare-jatorriko produktuetan oinarritutako elikadurak sistema immunearen propietate antiinflamatorio eta modulatzaileak ditu.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2009ko azaroaren 12a

Osasuna sustatzen lan egiten duten eta “plant-based diet” bat gomendatzen duten erakundeak gero eta ugariagoak dira: Osasunaren Mundu Erakundea, Minbizia Ikertzeko Mundu Fundazioa, Minbizia Ikertzeko Amerikako Institutua eta Ameriketako Pediatria Akademia. Abantaila hauek ditu: bihotz-hodiei edo minbiziari aurrea hartzea, eta beste gaixotasun kroniko batzuk, hala nola diabetea eta endekapenezko zenbait gaixotasun. Dieta horrek, gainera, ingurumena gehiago errespetatzen du, haragikiak edo arrainak, baita esnekiak edo arrautzak ere, ekoiztearekin lotutako ingurumen-kostuak handiak direlako.

Elikadura- eta nutrizio-profila

Img vegetalesImagen: Richard Eriksson

Landare-jatorriko elikagaiak dira “plant” dietaren oinarria, baina ez modu esklusiboan. Eguneroko otorduetan ohikoak dira zereal integralak edo ez oso finduak, beste elikagai irintsu batzuk, hala nola tuberkuluak, frutak eta barazkiak, lekaleak, usain-belarrak, espeziak eta landare-koipeak. Haragia, animalia-gantzak, arraina, esnekiak, arrautzak eta animalia-munduko beste elikagai batzuk kantitate txikitan kontsumitzen dira, eta egun jakin batzuetan kontzentratzen dira, hala nola jaiegunetan. Graduazio txikiko edari alkoholdunak kasu berezietan gordeko dira.

Nutrizio-profilak eta energia-dentsitatea oso aldakorrak dira, eta, neurri handi batean, hartzen diren elikagaien araberakoak. Landare-jatorriko produktuak jaten dituzten herrialde gehienetako sukaldaritza tradizionalak zerealak eta beste farinazeo batzuk lekaleekin konbinatzen ditu maiz. Besteak beste, plater hauek nabarmentzen dira: babarrunak Amerikako kontinenteko arrozarekin, dilistak Indiako arrozarekin, kuskusa garbantzuekin eta barazki marokoarrekin, arroza Asiako soja tipikoaren eratorriekin edo lekale- eta patata-eltzekariak ogiarekin, Mediterraneoko gastronomiaren bereizgarri.

Elikadura-eskaintza nahikoa denean, dietak ematen dituen energia eta proteinak ere bai (kasu zehatzetan izan ezik, hala nola juka motako elikagai irinkarak, oso proteina gutxikoak). Kaloria-ekarpenari dagokionez, kaloria gutxiko elikadura-jarraibideak dira. Bestalde, landare-koipeek ematen duten nutrizio-kalitatea nabarmentzen da, batez ere asegabeek ematen dutena, baita bitamina, mineral, oligoelementu eta konposatu fitokimikoen mailak ere.

Landare-babesa
Aipatutako gaixotasun kronikoak ez dira oso ohikoak elikadura landare-jatorriko elikagaietan oinarritzen den munduko lekuetan. Horregatik, mendebaldeko herrialdeetan ere osasuna da helburu nagusia, eta gero eta gehiago gomendatzen da. OMEk dioenez, zenbat eta animalia-jatorriko produktu gehiago kontsumitu mendebaldean, orduan eta gaixotasun kroniko gehiago erregistratzen dira.

Minbizia Ikertzeko Institutu Amerikarrak eta Minbizia Ikertzeko Munduko Funtsak gaixotasun horri aurrea hartzeko emandako hamar gomendio nagusien artean, nabarmentzen da dieta landareetan oinarritu behar dela eta, bereziki, haragi gorriaren kontsumoa mugatu behar dela. Amerikako Bihotzaren Elkarteak, bestalde, barazkiz, zerealez eta frutaz osatutako menua gomendatzen du.

Ospea duten beste erakunde batzuek ere, hala nola Minbiziaren Elkarte Amerikarrak, Osasunaren Institutu Nazionalek eta Ameriketako Pediatria Akademiak, landareen eta haien azpiproduktuen kontsumoa babesten dute, gaixotasun kroniko larrien arriskua murrizteko.

Gomendio horiek azterlanetan oinarritzen dira, hala nola “International Journal for Vitamin and Nutrition Research” aldizkarian argitaratu berri den azterketan (“Anti-inflammatory effects of plant-based foods and of their constituents”). Bertan, mantenugaien eta konposatu ez-elikagarrien (besteak beste, karotenoideen eta flavonoideen) hanturaren eta immunomodulazioaren aurkako eginkizuna deskribatzen da Hantura gaixotasun kardiobaskularrarekin, minbiziarekin eta beste arazo batzuekin oso lotuta dagoen egoera patologikoa denez, jarduera antiinflamatorioa duten konposatuak asko irentsiz gero, prebenitu egingo lirateke.

“Western diet”
Mendebaldeko dieta tipikoa, “western diet” izenekoa, oso trinkoa da energiari dagokionez, eta gero eta elikagai prozesatuagoak ditu. Haragia, esnekiak, elikagai koipetsuak eta azukredunak ditu, hala nola hestebeteak, pastelak, gozokiak, opilak eta edari azukretsuak. Fruta- eta barazki-kantitate aldakorrak ditu, eta ogia eta zerealen eta pataten ondoriozko produktuak, horietako asko azukreak eta koipeak gehituta prozesatuak, elikagai irintsuen oinarria dira.

Orokortzea beharrezkoa ez den arren, “mendebaldeko dieta” kontzeptuak nutrizio-profil askotako elikadura-ereduak biltzen baititu, herrialde aberatsetan ohikoenak diren dietak honako hauekin lotzen dira: gehiegizko pisuaren eta obesitatearen prebalentzia handiagoa, 2 motako diabetesa, gaixotasun kardiobaskularra eta garun-baskularra, zenbait minbizi eta bestelako patologia kronikoak.

Osasunaz haraindiko onurak
“Plant-based diet” mendebaldeko biztanleriara hedatzeak ez luke soilik giza osasuna hobetuko. Planetak ere etekina aterako lioke elikagai-eredu horri, animalia-jatorriko elikagaiak ekoizteak eragindako ingurumen-kostuak handiak baitira. Abeltzaintza da, neurri handi batean, belardiak deforestatzeko eta suntsitzeko arazoen erantzulea, bai eta berotegi-efektua eragiten duten gasen emisioen %18 ere, Nazio Batuen datuen arabera.

Jarduera horri lotutako uraren gastua eta kutsadura handiak dira, baita energia-kontsumoa ere. Animalia-jatorriko elikagaietan oinarritutako dieten ingurumen-iraunkortasunari buruzko azterlan bat argitaratu da “American Journal of Clinical Nutrition” aldizkarian, eta, haren arabera, animalia-proteina kilokaloria bat ekoizteko, 25 kcal energia fosil behar dira, eta kilokaloria bat landare-proteina ekoizteko, berriz, 2,2 kilokaloria baino ez.

AUKERAKO DIETA?

Kalkuluen arabera, “plant-based diet” bati jarraitzen dioten 4.000 milioi pertsona inguru daude munduan. Mediterraneoko dieta tradizionala eta Ekialdeko Asiako ohiko elikadura landare-jatorriko elikagaietan oinarritzen dira, bai eta diru-sarrera ertain eta txikiak dituzten herrialdeetako landa-komunitate gehienetan ere. Horrelako elikagaiak kontsumitzen dituzten pertsonen ehuneko handi batek ez du aukera pertsonal gisa hartzen, dieta begetarianoak, beganoak eta flexitarianoak aukeratzen dituztenek ez bezala. Izan ere, munduko populazioaren zati handi batek elikaduraz besteko helburuetarako erabili behar ditu animaliak, eta ez ditu produktu garestienak erabili behar, animalia-jatorrikoak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak