Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Laranjak: nola aprobetxatu haien onurak

Laranja-zukuaren azukreak fruta freskoarenak baino azkarrago xurgatzen dira, baina hori erraz eta atsegin hartzeko modukoa da.

Img naranjas Irudia: Safari11

Laranjek C bitamina ugari dute, eta immunitate handia ematen diote organismoari neguan izaten diren birusen eta patogenoen aurka. Horregatik da garrantzitsua elikagai hori eguneko dietan sartzea urteko hilabete hotzenetan. Bitaminez gain, laranjek gatz mineralak dituzte, eta ahalmen antioxidatzaile eta substantzia ugari dituzte <a href=”https://www.consumer.es/web/es/alimentacion/tendencias/2010/04/22/192578.php–prebiotikoak organismoari onurak ekartzen dizkiotenak. Estatu Batuetako Minbiziaren Institutu Nazionalak egin berri dituen ikerketen arabera, fruta horrek ere zenbait minbizi-motaren aurkako prebentzio-ahalmena du.

Img naranjas1
Irudia: Safari11

Kontsumo motaren arabera, laranja mota bat baino gehiago dago: zukua, zuzeneko kontsumoa, karamelua edo zuku ontziratuetan kontzentratzea. Kasu gehienetan, kontsumitzaileak gehien erabiltzen duen zitrikoetako bat laranja da zuku natural gisa irensteko, osasunarentzat dituen ezaugarri onuragarriak sustatzeari esker. Kaloria gutxi ematen ditu (70 kaloria inguru fruta-pieza bakoitzeko), nahiz eta kopuru hori tamainaren arabera aldatu. Laranja mokadu gisa har daiteke ordu artean, postre gisa, entsaladetan edo laguntzaile gisa gazta-plateretan. Gainera, mamia saltsetan, irabiakietan edo bizkotxoak egiteko erabiltzen da. Azken finean, oso elikagai erabilia da, organismoarentzat propietate onuragarriak ditu eta ez du gizentzen.

Laranjak zukuan edo piezan

Laranja-zuku naturalaren kontsumoak ospe handia hartu du mundu osoko herritarren artean. Gauza bera gertatzen da fruta kontzentratuen zukuekin, eta, erraz eta azkar prestatzen direnez, nahikoa da kontsumitzeko erabiltzea. Bi zukuen (naturala eta kontzentratua) nutrizio-balioari dagokionez, zuku egin berria beti da elikagarriagoa. Kontzentratuak fruta freskoaren propietate nutrizionalak ahultzen dituzten prozesu teknologikoetatik igarotzen dira. Laranja osoak edo zukuak hartzeak organismoak behar duen C bitamina-dosia ziurtatzen du. Hala ere, alde batzuk daude modalitate baten eta bestearen artean.

Zukuak 1,5 gramo zuntz ditu, eta pieza osoak 2,5 gramo.

Lehenik eta behin, zuntz-kontzentrazioa desberdina da. Laranjaren azalean eta mamian dagoenez eta azala kontsumitzen ez denez, zuntzaren ekarpena mamiari dagokio. Horregatik, laranja-zukuek ez dute zuntzik pieza osoarekin alderatuta, gehienetan mamia botatzen baita. Zukuaren ekarpena 1,5 gramokoa dela kalkulatzen da, eta pieza osoarena, berriz, 2,5 gramokoa. Fruitua estaltzen duen azal zuria zatirik haritsuena da; beraz, osorik hartuz gero, laranja kontu handiz zuritu behar da, eta ez kendu azaleko geruza hori.
Laranjaren ahalmen asetzailea ere aldatu egiten da, osorik edo zukuan kontsumitu ahala. Zuntzaren ekarpenarekin lotutako faktorea da, asetzailea baita. Beraz, gehiago hartzen du pieza osoa zukua baino.

Gauza bera gertatzen da azukreak xurgatzean. Zuntzak azukreak mantsoago xurgatzen laguntzen du, eta, hala, intsulina-puntak eta jateko gogoa saihesten dira ordu gutxiren buruan. Beraz, laranja-zukuko azukreak azkarrago xurgatzen dira fruta fresko osoan baino. Hala ere, zukua ez da pieza osora bidali behar. Azkar, erraz eta gustura kontsumitzen denez, elikagai bikaina da eguna hasteko.

Zukutu eta kontsumitu

Laranjaren ahalmen natural handia bere ahalmen antioxidatzailea da, hau da, oxidazioak eragindako kalteak ekiditen ditu eta, horrela, gaixotasun ugari prebenitzen eta immunitate-sistema indartzen laguntzen du. Zehazki, C eta E bitaminak eta karotenoideak dira antioxidatzaile nagusiak. Beste konposatu batzuk, hala nola fenolikoak, organismoarentzat ondorio onuragarriak dituztenak, atzematea berresten duten azken ikerketak gehitu zaizkio horri.

Nabarmentzekoa da C bitaminaren ezegonkortasun handia, oso azkar degradatzen baita, airearen edo argiaren eraginez. Horregatik, laranja zukutu berriaren zukua kontsumitu behar da, bitaminei ez baitzaie denborarik ematen propietateak galdu eta bere horretan iraun dezaten. Zukua hozkailuan gordetzen bada, ahalmen antioxidatzailearen galera atzeratu daiteke, baina, gehienez ere, zukuen propietateak 30 minutuz hozkailuan gordetzen direla kalkulatzen da. Denbora horretatik aurrera, nabarmen galtzen dituzte.

LARANJARI BURUZKO DATU GEHIAGO

  • Udazkenean eta neguan biltzen da, baina gaur egun laranjak eros daitezke urte osoan.
  • Propietate antioxidatzaileez gain, funtzio diuretikoak, prebentiboak, sendagarriak eta antirrakitikoak ditu.
  • C bitamina, A, B1, B9 eta B2 bitaminak, potasioa, kaltzioa eta fosforoa ditu.
  • Nerbio-sistema estimulatzen du, jakeken, insomnioaren edo kalanbreen aurka eraginkorra da.
  • Laranja helduak errazago digestatzen dira, azido gehiena azukre bihurtu baita.
  • Libragarria da, zuntz asko duelako.
  • Elikagai gaztetzailea da, antioxidatzailea baita.
  • Azido folikoa (B9) edukitzeak haurdun dauden emakumeei fetua garatzen laguntzen die.
  • Jatorria ez da oso argia. Ez dakigu zehatz-mehatz, baina uste da Txinatik eta Japoniatik datozela.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak