Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lekaleak, beharrezkoa da horiek saihestea gasak kentzeko?

Lekaleak dira flatulentzia gehien sortzen duten elikagaiak, baina hainbat modutan murriztu daitezke eragozpenak, jateari utzi gabe.

Img alubias rojas listp Irudia: cookbookman17

Gas gehien sortzen duten elikagaiak babarrunak, babak eta dilistak dira, digestio zaileko azukreak baitituzte. Hala ere, ez dira digestio-arazoen erantzule bakarrak. Frutetako azukrea (fruktosa) eta esnearen azukrea (laktosa) ere arazotsuak izan daitezke pertsona sentikorrenentzat. Hau da, gasen kausak hamar pertsonatik bati eragiten diotenak ugariak dira. Hurrengo artikuluak azaltzen du nola murriztu eragozpen hori elikagai horiei uko egin gabe, eta zenbait arrazoi ematen ditu lekaleak dietatik ez kentzeko.

Indaba gorriak
Irudia: cookbookman17

Biztanleen %7k gehiegizko eragozpenak ditu korrokidoen ondorioz, eta %11k heste-gasak maiz izaten ditu, Gastroenterologiako Ameriketako Elkargoaren arabera. Mediterraneoko, Afrikako eta Asiako herrialdeetan, gaitz orokorra da. Baina bai korrokadak bai gasak organismoaren ezinbesteko funtzioak dira. Normalean, pertsona batek egunean hamar edo hogei aldiz kanporatzen ahal ditu gasak, anormaltzat jo gabe. Hala ere, gogaikarria edo deserosoa izan daiteke, batez ere, gasa metatzen bada eta distentsio abdominala eragiten badu.

Nola murriztu gasak lekaleei uko egin gabe

Dietetikako Akademia Amerikarrak dioenez, elikagaiak prestatzeko teknika batzuek, hala nola lekaleak kendu eta ernamuintzea, digestio-erraztasuna hobetu dezakete, fitatoen maila murrizteaz gain, eta, hala, burdinaren xurgapena hobetu (azido fitikoa oso ugaria da lekaleetan, eta kaltzioa, burdina edo zinka bezalako mineralekin bat egiten duenez, ezin da xurgatu). Egunean 5. elkarteak bat egiten du balorazio horrekin, eta erantsi du lekaleen hartzidurak proteinaren kalitatea ere hobetzen duela, B taldeko bitamina batzuen edukia handitzen duela eta burdinaren eta zinkaren xurgapena hobetzen lagun dezaketen zenbait azido organiko sortzea ahalbidetzen duela.

Beste iradokizun erabilgarri batzuk, sukaldearekin baino gehiago, hauek dira:

  • Elikagaiak oso ondo murtxikatu.
  • Ez hartu edari karbonataturik.
  • Ez murtxikatu maskatzeko gomarik.
  • Astiroago jatea.
  • Jatean erlaxatu.
  • Ibili 10-15 minutuz bazkaldu ondoren.
  • Erretzeari uztea.
  • Ez hartu txiklerik edo ez jan gozokirik sorbitolarekin.
  • Egunean ur asko edan, urak lagundu egiten baitu digestio-aparatuan zehar zuntza pasatzen.

Erremedio naturalak ere badaude, hala nola kamamila erromatarra, gasak eta flatulentzia murrizten lagun dezaketen substantzia kimikoak dituena, muskuluak erlaxatu eta nolabaiteko sedazioa eragin baitezake. Era berean, gasei lotutako sintomak tratatzeko (besteak beste, simetikona, ikatz aktibatua eta beanoa) salmenta libreko sendagai batzuk daude, nahiz eta produktu horietako batek ere ez duen frogatu eraginkorra denik.

Lekaleak dietatik ez kentzeko arrazoiak

Lekaleak landare-zuntzez aberatsak dira, eta horrek bolumena gehitzen dio dietari. Ondorioz, pertsona azkarrago asetzen da eta pisua kontrolatzen lagundu dezake. Denbora-tarte laburrean zuntz asko kontsumitzeak hesteetako gasak, flatulentzia, distentsioa eta koliko abdominalak sor ditzakeen arren, horiek desagertzeko joera dute digestio-aparatuko bakterio naturalak zuntz gehiago hartzera ohitzen direnean.

Lekaleei esker, azkarrago asetzen da pertsona, eta pisua kontrolatzen lagun dezake.

Gaur egun Espainian dagoen elikagai-profilak landare-elikagaien (bereziki, zereal integralen eta lekaleen) gabezia erakusten du. Horregatik, batez ere, honako hauei jaten ematea gomendatzen da: ugaltzeko adinean dauden emakumeei, haurdun daudenei eta menopausi ondokoei, ohiko erretzaileei, osasun-arazoak dituzten adinekoei eta hazkunde eta garapen azkarreko garaietan dauden haurrei. Oro har, Espainiako haur eta nerabeen ohitura dietetikoak eskasak dira, eta lekale gutxi kontsumitzen dute. ENKID azterketan 2 eta 24 urte bitarteko 3.534 pertsona ebaluatu ziren.

Azken urteotan hainbat ikerketa egin dira lekaleen abantaila dietetikoei buruz. Lan horien arabera, janarietatik baztertzeak kontrako faktore gehiago izango lituzke:

  • Lekaleetako landare-esterolek kolesterolaren xurgapena murrizten dute, eta LDL kolesterolaren (“txarra”) maila murrizten dute.
  • Lekale gehiago jateak intsulinarekiko erresistentzia eta 2. motako diabetesa izateko arrisku txikiagoa eta kontrol gluzemikoa hobetzea ekarri ditu. Lekaleek digestio moteleko karbohidratoak dituztenez eta zuntz asko dutenez, espero izatekoa da kontrol gluzemikoa hobetu eta diabetesaren eragina murriztuko dutela.
  • Lekaleen kontsumo erregularra ere urdaileko eta prostatako minbiziaren aurkako babes-neurria da.
  • Begetarianoen kasuan, lekaleak eta soja funtsezko proteina-iturria dira, eta gogoratu behar da haien proteina-beharrak omniboroentzako egunean gomendatutako proteina-kopuruak (CDR) baino zertxobait handiagoak direla.

Gehiegizko gasak arazo larria izan daitezke?

Gas gehiegi sortzea ez da gaixotasun bat, baina azpiko arazo baten sintoma izan daiteke, baina ez da diagnostikatu, hala nola zeliakia, gutxiegitasun pankreatikoa edo dumping-sindromea, urdaila murriztu ondoren gertatzen dena. Batzuetan, erukteak maizegi eragiten du errefluxu gastroesofagikoarekin; distentsio abdominala eta flatulentzia, berriz, idorreriarekin lotzen dira. Horregatik, beti jakinarazi behar diogu medikuari.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak