Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lekaleak: horrela zure osasuna (eta planetarena) hobetzen dute

Zure organismoarentzat eta lurrarentzat baliotsuak dira lekaleak, eta zure dietan presentzia handiagoa izan beharko luke.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2019ko ekainaren 16a
img_enganar estomago port

 

Irudia: denio109

Lekadunek zeregin garrantzitsua dute planetaren jasangarritasunean, onura baliotsuak sortzen baitituzte landatzen diren lurretan, eta ez dute behar ekoizpenerako imajina dezakezun ur eta ongarri kimikorik. Eta ondo konbinatuta, lekaleek hainbat abantaila dituzte osasunerako. Hori guztia jarraian ikusiko dugu. Baina, gainera, bi errezeta proposatzen dizkizugu uda honetan nutrizioaren aldetik dituzten onurak egiaztatzeko: dilista-kroketak eta garbantzu- eta laranja-entsalada.

Lekaleek gaitasun handia dute nitrogenoa biologikoki finkatzeko, lurzoruaren emankortasuna hobetuz. Zenbait bakterio-motarekin bat etorriz (Rhizobium, Bradyrhizobium), landare horiek nitrogeno atmosferikoa nitrogeno konposatu bihur dezakete, hazten ari diren beste landare batzuek erabiltzen dituztenak. Gainera, lekale espezie batzuek fosforoa askatzen dute lurrean. Datu garrantzitsua da hori, lurzorua aberasten baitu eta horrek landareen nutrizioa hobetzen baitu. Biek ere ongarri kimikoen erabilera murrizteko aukera ematen dute.

Bestalde, lekaleak ekoizteko behar den ur-kantitatea behi-, txerri- edo oilasko-haragiaren ekoizpenarekin alderatzen badugu, ikusiko dugu askoz txikiagoa dela haren aztarna hidrikoa: kilo bat txahal-haragi ekoizteko 15.400 litro ur kontsumitu behar dira; eta kilo bat oilaskoarentzat, 4.300 litro. Baina dilista-kopuru bera 50 litro ur besterik ez da.

Zergatik sartu behar zenituzke menuan urte osoan?

Irudia: CONSUMER EROSKI

Udako bi errezeta lekaleekin

Lekaleek soluzio gastronomikoak eta nutrizio onurak eskaintzen dituzte urte osoan. Adibide gisa, hona hemen udako bi plater iradokitzaile. Eta prestatzen errazak dira. Kontuan hartu.

Irudia: Bernadette Wurzinger

Dilista-kroketak:

  • Osagaiak: 250 g dilista, 100 g tipula, azenario bat, baratxuri-ale bat, bi arrautza, 200 g ogi birrindua eta 300 ml ekilore-olio.
  • Prestaketa. Hasteko, tipula eta baratxuriak hartu, zuritu eta brunoise erara xehatuko ditugu (lauki txikitan zatituta). Ondoren, olio eta gatz pixka batekin salteatu, eta gorde. Aurrez egositako dilistak txikitu eta baratxuria eta tipula sueztitua bota. Ondoren, jarri azenarioa brunoise xehatua baina prestatu gabea. Orea trinkoa eta trinkoa izan arte nahastu. Bigun geratzen bada, irin pixka bat bota diezaiokegu. Kroketak egin eta irabiatutako arrautzatik pasatuko ditugu lehenik, eta, ondoren, ogi birrindua. Oso gutxitan frijitzen dira olio berotan. Kroketak frijituta daudenean, paper xurgatzailea duen erretilu batera atera, gehiegizko olioa kentzeko. Plater beroetan zerbitzatu, tomate-saltsarekin.

Garbantzu- eta laranja-entsalada:

  • Osagaiak: 150 g garbantzu egosi, tomate heldu bat entsaladan, 50 g tipulin fresko, bi laranja, espinakak edo letxuga gustura, baratxuri-ale bat, 30 ml oliba-olio birjina, 10 ml ozpin baltsamiko eta gatz pixka bat.
  • Prestaketa. Laranjetako bat zuritu, estaltzen duen azal zurixka ere kendu, eta laukitxo erregularretan moztu, tipulin freskoarekin batera. Garbitu eta zatitu tomatea. Gehitu oliba-olioaren erdia eta ozpin baltsamikoa, laranja baten zukua eta gatz pixka bat, eta utzi entsaladaren oinarri hori beratzen 30 minutuz. Xukatu kontserbako garbantzuak, gehitu letxuga edo espinakak nahierara, eta bota baratxuri-ale zuritu eta brunoise eran ebakia, eta gainerako oliba-olioa gatz apur batekin. Zerbitzatu garbantzu-oinarria tomatearen, laranjaren eta tipulinaren ongailuarekin, eta xukatu. Irabiatu pixka bat beratze-zukuak, eta jarri tantatxo batzuekin garbantzu-entsalada. Ontzi batean berotu ere egin daiteke, bolumena murriztu dezan lurruntzearen bidez, horrela zuku horien testura karamelatua lortzeko.

 

Irudia: CONSUMER EROSKI

Eduki gehiago ikusteko, kontsultatu inprimatutako aldizkaria.

Etiquetas:

legumbres-eu

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak