Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lekaleak neurriz kontsumitzea azido uriko eta tanta bakoitzeko

Lekaleetako purina-edukia dela eta, hiperurizemia larria eta hezueria izanez gero, haien hartzea kontrolatzea gomendatzen da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2007ko urriaren 04a
Img alubias Irudia: mike krzeszak

Purinetan aberatsak diren elikagaien kontsumoa kontraindikatuta dago hezueria krisian dagoenean, artikulazioetan azido urikozko kristalak metatzeak eragiten duen nahastean. Purinak animalia- eta landare-zeluletan kantitate handiagoa edo txikiagoa duten konposatu kimikoak dira. Lekadunek neurrizko kopuruak dituzte, ia zainzurien eta txanpinoien proportzio berean. Baina lekaleak konposatu horietako elikagai nabarmenenak ez diren arren, hiperurizemia larria izanez gero, haien kontsumoa kontrolatzea komeni da.

Purinak lekadunetan

Lekaleek nodulu bereizgarriak dituzte sustraietan, eta, modu sinbiotikoan, landarearekin nitrogeno atmosferikoa finkatzen duten bakterioak bizi dira. Bakterioek aminoazidoen aitzindaritzat erabiltzen dute airearen nitrogenoa, landare-proteinak eraikitzeko oinarrizko elementutzat. Hori dela eta, kakahueteek, ilarrek eta babarrunek, mundu osoan gehien kontsumitzen diren lekadunek, ematen dute elikagai-proteinaren zati handi bat, eta lurrak nitrogenoz aberasten dira haien laborantzarekin. Era berean, berezitasun biologiko horrek azaltzen du landare-elikagai multzo horretako purinen eduki ertaina. Dilistek, babek eta ilar lehorrek, freskoak ez direnek, kopuru handiagoa dute besteen gainetik.

Hiperurizemia larria edo hezueria izanez gero, pertsonak dieta zorrotza egin behar du, egunean 5 mg purina baino gutxiago hartzeko. Horrek esan nahi du substantzia horietan kontzentrazio handiena duten elikagaiak dietan mugatzea. Barazkien artean, murriztu egiten da lekale, barazki eta barazkien kontsumoa, hala nola zainzuriak, txanpinoiak eta perretxikoak, espinakak, zerbak eta azalorea.

Hala ere, lekaleetako purina-kontzentrazioa (10-100 mg/100 g) beste elikagai batzuetakoa baino askoz txikiagoa da, hala nola haragi-estraktuak (3.500 mg), arrain-kontserbak (350-450 mg), erraiak (300-360 mg) eta haragi gorriak (150-200 mg). Beraz, hiperurizemia izanez gero, ez da beharrezkoa lekaleak dietatik kentzea, nahiz eta komeni den kontsumo-maiztasuna eta -kantitatea murriztea. Hiperurizemia larrietan, plasmako azido urikoaren maila 9 mg/dl-tik gorakoa denean eta tanta-krisiari lotuta daudenean, dieta zorrotza ez da nahikoa ondoeza arintzeko eta eragozpenak gainditzeko. Ezinbestekoa da purinen katabolismoa inhibitzen duten botikak erabiltzea. Krisia gaindituta, askotariko elikadurara itzuliko da. Gaur egun, gaur egungo botiken eraginkortasuna dela eta, dietak ez du hiperurizemia eta tantaren tratamendu gisa aurreko garaietan zuen funtsezko zeregina.

Purinak eta azido urikoa

Organismoan elikagaien purinen metabolismotik eratorritako azken produktua azido urikoa da. Konposatu horietan aberatsak diren elikagai asko kontsumitzeak odolean azido uriko gehiegi sortzea eragin dezake. Klinikan, hiperurizemia deitzen zaio odoleko azido urikoaren kontzentrazioa, dezilitro bakoitzeko 7 miligramo baino handiagoa denean.

Gehiegizko azido urikoa mantendu egiten bada, ehunetan metatzen da eta artritis kronikoa eragin dezake.

Hiperurizemia mantentzen bada, azido urikoak organismo gatzetan (sodio uratoak) eratzen du, eta organismo horiek kristalizatu egiten dira eta zenbait ehunetan metatzeko joera dute. Denborarekin, pertsona horrek hezueria, artikulazioen hantura eta oinaren behatz lodian bat-batean min handia eta lokalizatua izan ditzake, eta, ondoren, gorputz-adarretik gora igotzen da. Tanta da odoleko gehiegizko azido urikoaren adierazpen fisiko larriena. Tanga horiei tofos deitzen zaie, eta artikulazioak kaltetu eta artritis kronikoa eragin dezakete.

DIETA ETA BIZIMODUA

Img cerealesylegumbres art

Hainbat osasun-erakundetako dietetika eta nutrizio, erreumatologia eta epidemiologia klinikoko unitateek sakon aztertu dituzte bizimodua eta gomendio dietetikoak hezueria duten pazienteentzat, gaixotasun hori sarritan sindrome metabolikoarekin eta etorkizunean gaixotasun kardiobaskularra izateko arrisku handiagoarekin lotzen baita.

Dietaren bidez pisua gutxitzeak, ariketa fisikoa egiteak eta haragi gorriak eta edariak eta azukredun elikagaiak hartzea mugatzeak lagundu lezake azido urikoaren maila, tanta-arriskua eta intsulinarekiko erresistentzia murrizten, horiek guztiak arrisku koronarioko faktoreak baitira. Barazkiak, oro har (purina-kontzentrazio handiagoa dutelako mugatuak izan ezik), fruitu lehorrak, fruta freskoak eta zerealak eta osoko deribatuak, aldiz, elikagai osasungarriak dira gaixotasun kroniko horiek saihesteko.

PURINAK BAINO GEHIAGO

Lekadunak proteina gehien duten landareak dira, eta, beraz, ezinbestekoak dira mantenugai horren ekarpenean animalia-proteinak gutxi dituzten herrialdeetan. Bereziki, karbohidrato konplexu ugari dituzte, eta zuntz dietetikoaren eduki nabarmena dute, animalia-jatorriko elikatze-iturrietan ez dagoen mantenugaia. Nutrizio aldetik duten beste abantaila bat da, oro har, koipe gutxi dutela, kolesterolik ez dutela eta bitamina- eta mineral-aukera zabala dutela, eta horrek ematen diola dieta osoari bere kontsumoa.

Lekadunen nutrizio-interes bikainari, gainera, eragin dietetiko profilaktiko eta terapeutikoa gehitzen zaio, maiz kontsumitzeak onura dakarrelako, landare-proteinak berak eta beren osaeran dauden substantziak, hala nola zuntza, saponinak, isoflabonak, lektinak eta azido fitikoa, besteak beste. Osasun-onura horiek gaixotasun kardiobaskularren, kartzinogenesiaren eta diabetearen arloan berriki egindako ikerketa ugarietan islatzen dira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak