Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lekaleek depresioarekin laguntzen dute?

Kontserbetan hobeak dira lehorrak baino? Eta diabetikoei gomendatzen diete? Ezagutu lekaleei buruzko egia eta mito faltsuak

legumbres 1 Irudia: ulleo

Oso proteina iturri garrantzitsua da, eta lekaleek koipe eta zuntz gutxi ematen dute. Gainera, merkeak eta jasangarriak dira. Bere bertute guztiak gorabehera, Mediterraneoko dietatik ahaztuta daudenak dira. Eta giza-elikaduran mendeetan egon den hori: garbantzu eta lentejen ekoizpena, adibidez, K.a. 7.000. urtekoa da. Gaur egun, espainiar bakoitzak ia ez du hartzen errazio urria (59 g) astean, gomendatutako bietatik lauetara. Ahanztura horren erru handia urte luzez izan diren mito batzuek dute. Desmuntatu egingo ditugu.

Egoskariak

Gezurra. Energia dezente ematen dute, batez beste 350 kcal 100 gramo elikagai gordin bakoitzeko, baina lekaleak prestatzeko moduak zehazten du plateraren azken balioa. Ez da gauza bera lekak txorizoarekin, urdaiarekin edo odolkiarekin jatea eta barazkiekin bakarrik prestatzea (sakramenturik gabe), entsaladan edo patean, humusa bezala. Espainiako Nutrizio Fundazioaren arabera (FEN), fabada plater batek 1.200 kcal har ditzake, baina lekale poto batekin, arrautza gogorrarekin, gazta freskoarekin eta tomatearekin egindako entsalada ez da iristen 400 kcal-era. Ez dago berez loditu edo argaltzen duen elikagairik; beraz, gure esku dago horiek prestatzeko behar den kaloria kopurua murriztea.

Ez dute proteina osoa ematen

Gezurra. Proteina osoa esaten zaio aminoazido esentzial guztiak, hau da, sintetizatu ezin ditugunak eta dietatik lortu behar ditugunak. Oro har, lekaleek (garbantzuek, sojak edo lekek) proteina osoa eta kantitate handia ematen dute: gehienek % 19 eta % 36 artean dute proteina. Beste lekale batzuk, hala nola dilistak, aminoazidoren baten (hala nola metioninaren) zati txiki geratzen dira, baina ez da arazo, erraz irensten delako beste elikagai batzuen bidez, hala nola arrozaren bidez.

Ur asko behar du

Gezurra. Lekaleen aztarna hidrikoa, hau da, lekaleak ekoizteko erabiltzen den ur kopurua, ez da txikia: batez beste 4.000 litro erabiltzen dituzte elikagai kilo bakoitzeko. Baina behikia baino askoz txikiagoa da: 15.400 litro ur kilo bakoitzeko, Elikadura eta Nekazaritzarako Nazio Batuen Erakundearen (FAO) datuen arabera. Fruitu lehorrena baino txikiagoa ere bada, kiloko 9.000 litro inguruko aztarna hidrikoa baitute.

• Lekaleek gasak eta indigestioak eragin ditzakete

Egia. Jan ondoren, pertsona batzuk puztuta eta gasarekin senti daitezke. Lekaleek rafinosa dute, digeritu ezin dugun karbohidrato mota bat, horretarako behar diren entzimak ez baititugu. Urdailak eta heste meharrak ez dituzte karbohidrato horiek asimilatzen, eta, beraz, oskarbi iristen dira kolonera, eta han bizi diren bakterioek degradatu egin behar dituzte, eta horrek ohi baino gas gehiago sortzen ditu.

Efektu hori gutxitzeko, aurreko gauean beratzen jartzea gomendatzen da, azaleko mintzak disolbatu eta hidratoak askatzeko. Efektu bera gertatzen da pure edo pate gisa prestatzen badira.

Lekale lehorrik onenak

garbantzuak
Irudia: Markus Winkler

Gezurra. Kontserbako lekaleak “prozesatu osasungarritzat” edo gutxi prozesatutakotzat jotzen dira; hau da, gutxieneko eraldaketa jasan duten elikagaiak dira, haien iraunkortasuna eta segurtasuna hobetzeko asmoz, baina ez diete eragiten haien nutrizio-propietateei. Horrekin ez gara aurrez prestatutako fabada poto batez ari, kontserbako lekaleez baizik. Egosi den lekalea eta gatza besterik ez dute.

Jaki batek potean ematen duen proteina edo zuntz kantitatea, dagoeneko hidratatuta dagoena, txikiagoa izango da egoskari lehorrak duena baino, baina horrek ez du esan nahi kontserban dagoena gutxiago elikatzen denik. Izan ere, egosi ondoren, elikagai batzuk uretan disolbatu dira, eta etxean egosita ere galdu egingo dira.

Bata eta bestearen arteko alde bakarra kontserbetan gehitzen den gatz kantitatea izan daiteke. Hala ere, gehienek ez dute 100 gramo bakoitzeko gatz gramoa gainditzen. Osasun arrazoiengatik beren dietako gatza kontrolatu behar duten pertsonek beti dute sodio gutxiko jakiak hautatzeko aukera.

Estatu depresiboak hobetzen dituzte

Gezurra. Lekaleek triptofanoa dute, serotoninaren aitzindari den aminoazidoa, burmuinean maila baxua duen neurotransmisorea, eta depresioa jasateko arriskua areagotzen du. Horrek ez du esan nahi lekaleek serotonina dutenik, ezta triptofanoa izateagatik serotoninaren sintesi handiagoa egongo denik ere. Cochrane osasun-zientzietako ikertzaileek osatutako irabazi-asmorik gabeko erakundeak egindako azterketa baten arabera, ezin da erlazio zuzenik ezarri irentsitako triptofanoaren eta xurgatutakoaren artean, batez ere depresio-egoera bat beste faktore batzuen mende dagoelako, hala nola joera genetikoaren mende. Beraz, ez dago frogatuta triptofanoa duten elikagaiek depresioari laguntzen diotela.

• Lekaleak diabetesa dutenei gomendatzen zaizkie

Egia. Diabetesa dutenek indize gluzemiko baxuari eutsi behar diote, hau da, karbohidratoak glukosa bihurtzeko azkartasunari. 0tik 100era bitarteko eskala batean, lekaleen indize gluzemikoa (IG) 0 eta 55 artekoa da, eta horrek adierazten du, irentsi ondoren, odoleko glukosaren igoera motela eta jarraitua dela. Horrek babestu egiten ditu diabetesa duten pertsonak.

• Dilistetako burdina eta haragiarena ez dira berdinak.

Egia. Lekaleek eta haragiak mineral horren proportzio handiak dituzte, eta antzeko kantitateak. 100 gramoko, dilistek 7 mg burdina eta 200 g, 6 mg azpizuna dituzte. Baina burdina mota ez da berdina, ezta bere kalitatea ere. Landare-jatorriko elikagai guztiek duten burdina “ez hemo” esaten zaio, organismoak gutxiago aprobetxatzen duen burdin mota bat, %10 baino ez baitu xurgatzen. Animalia-jatorriko elikagaien burdinari “hemo” esaten zaio, eta horren % 30 asimila daiteke.

Lekadunen irina gariarena baino okerragoa da

Gezurra. Kremetan, saltsetan, zopetan edo gozogintzan lekadun-irinak erabiliz gero, asetasun-sentsazioa areagotzen da, zuntz asko baitute. Proteina- eta mineral-dosi ona eta koipe gutxi ere ematen dute.

Algarrobo-irinak, kakaoaren ordez erabiltzen denak, % 0,65 koipe du 100 gramoko.Dilista-irina eta garbantzu-irina aukera ona dira dieta biguna duten pertsonentzat, elikagaiak murtxikatu ezin dituztelako galtzen den proteina-ekarpena eskura baitezakete. Garbantzu-irinak, adibidez, 21 g proteina ditu 100 g bakoitzeko, gari-irinak baino sei aldiz gehiago.

Soja eta kakahuetea ere lekaleak dira

Egia. Munduan 150 eta 200 lekale mota bitarte daude. Espainian gehien kontsumitzen direnak babarrunak —zuriak eta pintak—, garbantzuak, dilistak, ilarrak eta babak dira. Baina lekadunak dira, halaber, soja, altramutzeak eta kakahuetea. Soja eta kakahuetea gainerakoetatik bereizten dira askoz koipe gehiago dutelako —%19 eta %49, hurrenez hurren—, eta horregatik erabiltzen dira olioa lortzeko ere.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

legumbres-eu

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak