Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Liho-haziak eta idorreria

Osagarri hau iragaitzazko arazoei aurre egiteko erabiltzen da, baina haren ondorioak bermatzen dituzten azterlan gehiago behar dira.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2009ko uztailaren 31
img_semillas lino 1

Jarri beratzen liho-hazi batzuk gau osoan, eta hartu nahasketa baraurik. Sartu lau aranpasa uretan eta edan zukua biharamunean, aranekin batera. Gosaldu baino lehen, hartu zopa-koilara bat oliba-olio edo baso bat ur epel… Horiek dira idorreria zuzentzeko herri-altxorraren osagai diren etxeko erremedio batzuk. Idorreria hori Espainiako biztanleen %20 ingururi eragiten die, batez ere emakumeei eta adinekoei.

Liho-haziak dira idorreria eta sintoma elkartuak hobetzeko sendagaien ordezko tratamendu gisa erabiltzen diren osagarri dietetikoetako bat, hala nola hantura eta sabeleko mina. Lihoa (“Linum usitatissimum”) lore urdina bada ere, haren haziak aldatu gabe edo linazi-olio gisa kontsumi daitezke, urre-horitik marroi gorrixkara doaz.

Etxeko erremedioa
Ez dakigu haziak hartzeko une egokirik dagoen edo inoiz ez dauden kontraindikatuta.

Osagarri horri, zuntz disolbagarriaren zein disolbaezinaren edukiaren arabera, efektu laxantea ematen zaio, dietan zuntz falta idorreriaren funtsezko arrazoietako bat baita. Azido alfa-linolenikoa eta lignanoak ere osagai ahaltsuak dira, eta horiekin lotzen dira hazi horien onurak. Hala ere, liho-hazien eraginak frogatzen dituzten ebidentzia zientifikoak urriak dira. Ez dakigu une egokirik ba ote dagoen horiek hartzeko, eta haien eragina eraginkorragoa ote den, zer kopurutan, kontsumoa kontraindikatuta dagoen inguruabarrik baldin badago…

2004an, “Current Topics in Nutraceuticals” aldizkarian argitaratutako azterlan batek idorreriako liho-hazien eraginkortasuna ebaluatu zuen, nahiz eta kolon suminkorra zuten pazienteetan oinarritu zen. Azterketa horretan, egunean 6 g-tik 24 g-ra bitarteko liho-hazien (zuntz disolbagarriaren, disolbaezinaren eta linazi-olioaren nahastea) kontsumoak dituen digestio-ondorioak eta egunean 6 g-tik 24 g-ra bitarteko psyllium (zuntz disolbagarria soilik) irenstea (isphagula ere deitzen zaio, eta Plantago ovata haziaren azaletatik eratorria da) alderatu ziren. Heste-sindrome sumingarria zuten 55 pertsonatan egin zen esperimentua, eta, populazio-talde jakin bat izan arren, ez zen alde nabarmenik izan osagarri bat edo bestea hartzean heste-ohiturak hobetu zituzten pertsonen kopuruan. Liho-haziak hartu zituztenen artean, ordea, handitu egin zen sabelaldea.

New Yorkeko Memorial Sloan-Kettering Cancer Centerreko adituek berriki egindako azterketa batean (2007an argitaratua), ordea, liho-hazien eta linazi-olioaren ondorio onak berretsi dira idorreria tratatzeko.

Gakoa: egunean zenbat zuntz
Dieta orekatua izateko irizpideek egunero 25 eta 30 g zuntz kontsumitzea gomendatzen dute. Kantitate hori zailtasunik gabe lortzeko, egunero bi edo hiru fruta fresko, entsalada bat eta barazki pixka bat, lekaleak edo osoko zerealak (ogia, biskoteak, gosariko zerealak, galletak eta baita arroza eta pasta ere) jan behar dira. Elikagai horiek txandakatu egin daitezke otordu nagusietan. Fruitu lehorrak eta fruta lehortuak oso erabilgarriak dira, zuntz ugari biltzen baitute bolumen txikian.

Idorreria tratatzeko zuntz dietetikoaren erabilera prebentibo eta terapeutikoei buruzko Alemaniako argitalpen batean, beste osasun-arazo batzuen artean, berrikuspenaren egileek ikusi zuten zuntz dietetikoaren dosi terapeutikoa 20 eta 40 g artekoa dela egunean, prestakin edo zuntz-nahasketa gisa, eta 10 eta 20 g artekoa egunean, zuntz araztua bada. Pertsona batek kontsumitzen duen zuntz kopurua, osagarri dietetiko gisa, honako hauen araberakoa da, besteak beste: dietaren bidez irenstea, organismoak mantenugai horren ekintzari ematen dion erantzuna, idorreria-maila edo botikak hartzea.

Hori, hein handi batean, bi zuntz motak (disolbagarria eta disolbaezina) kontsumitzearen ondoriozko propietate eta ondorio fisiologiko desberdinengatik gertatzen da. Barietate bat pertsona batentzat eraginkorragoa izateak ez du ondorio bera beste batentzat. Gakoa da esperimentuak egitea, osasun-langile baten aholkularitzaren bidez, eta kantitateak doitzea espero den emaitza lortu arte.

Zuntz disolbagarria likatsuagoa da urarekin kontaktuan jarriz gero, eta gelak eratzen ditu, pisuan gorozkiei batu eta hesteetako igarotzea handitzen dutenak. Zuntz disolbaezinaren ezaugarria da hesteetako muskuluen mugimendua bizkortzea eta iragaitea bizkortzea. Hori dela eta, zuntz ugariko elikagaiak eta osagarri dietetikoak oro har idorreria tratatzeko eraginkorrak diren arren, pertsona guztiek ez dute hobekuntza bera izaten, ez aldi berean.

ZERGATIAK ZEHAZTEA

Idorreria diagnostikatzea erraza da. Zailtasunik handiena zergatiak zehaztea da. Ikuspegi medikotik, idorreria argi eta zehatz definituta dago. Sabeleko mina, flatulentzia eta hantura, bolatxo formako gorozki txikiak gogortu eta ohiko pisua (250 gramo) baino askoz gutxiago edukitzeak eragiten du kasuen %25ean baino gehiagotan kaka egiteko zailtasuna. Baina idorreriari lotutako kausen aniztasunak -zuntz dietetikorik eza, jarrera genetikoa, sabel-paretako muskuluen ahultasuna, adina, estenosia, digestio-traktuko gaixotasunak edo arazoak, hala nola kolon suminkorra, dibertikuluak, pitzadurak eta hemorroideak -, eta nahastearen subjektibotasuna, nahastearen arrazoia zehaztea eta, beraz, tratamendu eraginkorra ezartzea zailtzen du.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak