Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Liho, intxaur eta sesamo olioa

Liho, intxaur, sesamo, argan edo kanolako olioen nutrizio-berezitasunek despentsako hutsune bat eta sukalde arruntean erabilera handiagoa merezi dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2009ko uztailaren 17a

Olio batzuk, hala nola sesamoarena, sojarena, lihoarena eta intxaurrarena, kontsumo eta erabilera tradizionalekoak ez diren beste batzuk dira. Oraingoz, salmenta mugatua da, eta delikatessen dendetako edo elikadura naturaleko dendetako erakusketetara bideratuta daude. Oro har, oso gutxitan erabiltzen da, errezeta zehatzei zaporea ematera edo zenbait ongailu eta plateren gustua sustatzera mugatzen da. Erabilera janarekin eta puntualarekin, errezeta berritu nahi da zapore originalarekin, izan ditzaketen propietate elikagarriez baliatu baino gehiago.

Oliba-olioaren nutrizio-ezaugarriak frogatuak baino gehiago dira, eta herrialde oliotsu eta Espainia bezalako “urre likidoaren” ekoizle baten tradizioa dela eta, gure herrialdeko sukaldaritza- eta gastronomia-kulturan lehen postuan dago. Nahiz eta osasun-abantailak eztabaidaezinak izan, berezitasun elikagarriak eta beste olio batzuen osasunerako onurak direla eta, gure despentsan hutsune bat eta gure sukaldaritza arruntean erabilera handiagoa izatea merezi dute. Horietatik guztietatik aprobetxa daitezke bihotz-hodietako babes-ezaugarriak.

Omega-3 ugari duen liho-olioa

Liho-olioaren konposizio kimikoari eta nutrizionalari dagokionez, omega-3 gantz-azidoen edukia eta horien eta omega-6 gantz-azidoen arteko proportzio orekatua nabarmentzen dira. Alde horretatik, pentsatzekoa da plasmako kolesterol-maila murrizteko konponbide dietetiko terapeutikoa izan daitekeela haren erabilera. New Yorkeko (AEB) Sloan-Kettering Cancer Center memorialetik lihoari eta linazi-olioari (“Linum usitatissimum”) egozten zaizkien giza osasuneko propietateen ebidentzia zientifikoari buruzko azterketa bat iritsi da.

Ikerketa “Journal of the Society for the Integrative Oncology” aldizkarian argitaratu zen 2007an, eta ikusi du eskura dauden proba gehienak oliotan ugaria den azido alfa-linoleikoaren ekintzan oinarritzen direla (EPA eta DHAren aitzindari zuzena), eta haren ondorioak arrain-olioaren efektuekin alderatzen dira. Linazi-olioa kontsumitu ondoren, omega-3, EPA eta DHA gantz-azidoak proportzionalki handitu dira azido alfa-linoleikotik abiatuta (gantz-azido horien aitzindari naturala). Hori dela eta, gaixotasun kardio-aldagarrietatik babesteko gaitasuna ere badute; hala ere, azterketaren egileek diotenez, kalitate handiagoko azterketak behar dira edozein gomendio egiteko.

Koipe asegabe ugari duten olioak hermetikoki itxitako ontzi opakuetan gordetzea komeni da, eguzki-argitik kanpo, baita hozkailuan ere.

Hasteko, liho-olioaren koilarakada bat baraurik har daiteke, haren eragin hipokolesterolemiatzaileak eta idorreriaren hobekuntzan duen eragin naturala egiaztatzeko, betiere aholkularitza dietetiko edo medikoarekin. Zapore bizia du, eta ohitu egin daiteke, baina leundu egin daiteke gosariko ogiari laguntzeko. Gantz asegabe ugari duenez, hermetikoki itxitako ontzi opakuetan gordetzea komeni da, eguzkiaren argitik kanpo, baita hozkailuan ere, zaharberritzea atzeratzeko.

Intxaur-olioa triglizeridoen kontra

Orain arte, zenbait ikerketak fruitu lehorrek batez ere intxaurrek plasmako lipidoen profilean duten eragin onuragarria aipatu dute, zehazki kolesterol-mailan, eta ez triglizeridoetan. Hipertriglizeridemia gaixotasun koronarioen arrisku-faktore aldagarri garrantzitsua da. Iran Osasun Zientzietako Shiraz Unibertsitateko Osasun Publikoko Eskolako Ikerketa Kardiobaskularren Zentrotik azterketa bat iritsi da (ausazkoa eta itsu bikoitza). Azterketa horretan, intxaurr-olioak triglizerido plasmatikoak murrizteko duen eragina egiaztatu zen.

Hiperlipemia zuten 60 pertsonak hartu zuten parte lanean, eta bi taldetan sailkatu ziren: A taldekoek 500 mg (3 g/egun) kapsulatan kapsulatutako intxaur-olioa jaso zuten 45 egunez; B taldeko pazienteek plazeboa hartu zuten eta kontrol-talde gisa erabili zuten. Bi taldeen profil lipidikoa ebakuntzaren aurretik aztertu zen, hasi eta 15, 30 eta 45 egunetan eta azterketa amaitu eta 15 egun geroago.

Plasmako triglizeridoen maila nabarmen jaitsi zen, %19 eta %33 artean, kapsulatutako intxaur olioa hartu zuten pazienteetan. Hori dela eta, autoreek ondorioztatu zuten intxaur-olioa soluzio natural egokia dela hipertriglizeridemia kontrolatzeko, nahiz eta datu horiek zehatzago aztertzen jarraitu behar den.

Kanola-oliotik (canadian oil low acid), gure herrialdean koltza-olio gisa ezagunagoa dena, bere ezaugarri kardio-osasungarria dokumentatuta dago. Oliba-olioaren antzeko osaera nutrizionala du, gantz-azido monoasegabeen kontzentrazio handia baitu (%64 eta oliba-olioaren %74). Horri gehitu behar zaio kanola-olioak azido alfa-linolenikoan duen aberastasuna, gantz-azido guztien %4 eta %11 artean osatzen baitu. Organismoan dagoenean, azido alfa-linolenikoa (funtsezkoa) azido eikosapentanoiko (EPA) eta azido dokosahexanoikoa (DHA) bihur daitezke. Azido horiek modu naturalean egoten dira arrain urdinetan, eta gertaera koronarioen prebentziozko eraginengatik ezagutzen dira.

Argan-olioa, hain gutxi ezagutzen den olioa, nutrizio-propietate osasungarriekin identifikatzen duten ikerketak egiten ari dira. Medikuntzan gehien erabili diren erabileretako batzuk bihotzarentzat osasungarria den elikagaia izan dira, kolesterola (LDL) gutxitzeko eta hipertentsio arteriala tratatzeko gaitasuna duelako.

SESAMO OLIOAREN USAINTSUA

Img sesamo1
Beste olio batzuk, hala nola sesamo-haziak eta soja-haziak, gantz-azido poliasegabeen aberastasunagatik nabarmentzen dira. Sesamo-olioak antioxidatzaile natural bat du, sesamola, eta horrek egonkortzen du eta soja-olioak baino erresistentzia handiagoa du oxidazioaren eta zaharmintzearen aurrean, findu beharrik gabe. Hori dela eta, findu gabeko sesamo-olioa da sukaldaritza- eta nutrizio-kalitate handiena duena, eta, dituen ezaugarriengatik, prestakin beroetan erabil daiteke.

Sesamo-olioak gustu berezia eta usain-ukitua ematen die gehitzen diren errezetei, hala nola pastazko, arrozezko, kus-kusezko, mazedoniako eta barazki-menestretako barazki-entsaladei. Horiek ere sesamo-hazi xigortuekin salteatu daitezke.

KOTOI-OLIO ALDATUA

Bioteknologia, orain, azido oleikoan aberatsak diren kotoi-haziak ekoiztean eta hautatzean oinarritzen da. Olio hori oliba-olioaren osagai naturala da, sukaldean erresistentea egiten du eta bihotzerako propietate osasungarriak ematen dizkio. Horrela, sukaldean egonkortasun handiagoa ematen zaio olio horri. Kotoi-olioaren azido asegabeen kontzentrazio handiak ez du batere egonkorra eta erraz zahartzen da. Aldatutako olio hori erabiltzeak aukera ematen du gaur egun koipe aseak (kokoa eta palma) eta olio hidrogenatuak modu orokorrean erabiltzeko; izan ere, horiek asko laguntzen dute gaixotasun kardiobaskularra izateko arriskua areagotzen, asetzearen ondorioz, eta trans gantz-azidoek odoleko ldl-kolesterola (kolesterol kaltegarria) handitzen baitute.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak