Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Litxarreriak: tentazio gozoa, baina ez oso osasungarria

Gozokiak kontsumitzeak ez dio beharrezko elikagairik ematen gure organismoari, eta, beraz, ez da komeni horiek kontsumitzea. Kaloria, azukre eta gehigarri gehiegi ematen dituzte

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko azaroaren 23a
Img caramelos Irudia: Terren

Gominola-poltsa baten edo litxarreria-sorta baten atzean, ia beti dago haur irribarretsu bat, azukre koloreztatua eta hainbat zaporetakoa murtxikatuz gozatzen duena, baina dena ez da hor amaitzen. Batzuetan, horrelako produktuen kontsumitzaileak, baita konpultsiboak ere, helduak dira. Gozoki horietan, urdaiazpiko, banana, arrautza eta masustak bezalako izen edo forma erakargarriekin, azukreak daude, glukosa xarabea, ura, gelatina, aromak, koloratzaileak eta koloreztatutako gominolak egiteko beste osagai batzuk. Azukrez estalita egon beharrean, oparitxo eta marrubi moduan egiten dute distira, olioak eta argizariak erabili direlako. Baina osagai horietako bat ere ez da beharrezkoa edo probetxugarria dietarako, elikagai horiek litxarrenak baino proportzio orekatuagoetan ematen baitituzte. Beraz, haurrei litxarreria eskukada bat ematen zaien bakoitzean, haien organismoan azukre eta gehigarri batzuk sartzen dira, eta ez dute ondorio kaltegarri zuzenik osasunerako, baina, azukreari dagokionez, obesitatearekin eta kariesarekin duten loturagatik, batzuetan eta neurriz kontsumitu behar dira. Gehigarriei dagokienez, ez dute arazorik sortu behar, baimendu aurretik testatu egin baitira, baina ahal den guztietan hobe da horiek saihestea. Gozokiak maiz edo kantitate handitan kontsumitzea ez da batere osasungarria, digestio txarrak eta sabeleko hantura eragiten dituelako, eta onddo, bakterio eta parasitoen infekzioekin ere lotzen da, zeinak, aldi berean, antsietate handiagoa sortzen baitute azukreak irensteagatik. Gozokiak gehiegi erabiltzeak, gainera, obesitatea, diabetesa, txantxarra eta arazo kardiobaskularrak eragiten ditu.

Litxarreria-poltsa bat, eguneko kalorien erdia

/imgs/2009/11/caramelos.jpg art.Gozokiak egiteko osagaiak -glukosa, destrosa, karamelu-xarabea, koloratzaileak, zaporea indartzeko azidotzaileak eta gelifikatzaileak, olioak eta argizariak- zein diren egiaztatu ondoren, iruzkin dietetikoa erabatekoa da: gozokiek ez dute interes nutrizionalik, guztiz baztergarriak dira dietan. Eta etengabe kontsumitzea ez da komenigarria, kaloria asko ematen baitituzte (320 kaloria ehun gramoko), azukre asko (100 gramotik 70etik 80ra azukre hutsa da) eta gehigarri batzuk. Litxarreria-poltsa eskuzabal batek, igandetako jai horietako batek, egun osorako behar duten azukrearen erdia ematen die haurrei. Gozoki-fabrikatzaileak ez daude beharturik etiketan produktuaren azukre guztiak adieraztera; beraz, askotan informazio hori ez dago kontsumitzailearen eskura.

10 urte bitarteko haurrek 1.800 kaloria inguruko dieta behar dute, eta egokiena da azukre-ekarpena dieta horren balio energetiko osoaren %10 eta %18 artekoa izatea. Horrek esan nahi du, gehienez ere, 340 kaloria egunean, azukreetatik datozenak, hau da, 85 g (gramo batek 4 kaloria ditu; gramo koipetsua bada, 9 kaloria). Azukre kopuru maximo horretan sartzen da gozagarri gisa erabiltzen den azukrea, baina baita frutak, zukuak, galletak, zerealak, freskagarriak, opilak eta antzeko elikagaiak eta produktuak dituena ere. Azukrea ezinbestekoa da gure organismoaren funtzionamendurako, baina elikadura normala nahikoa da behar dugun azukrea eskuratzeko.

Arazoa, gozokirik jaten ez dutenek ere, gehiegizko azukrea da, eta ez alderantziz. Azukrea digeritzen denean, organismoak oreka kimikoa lortzen du eta zenbait elikagai erakartzen ditu, hala nola magnesio eta fosforo mineralak eta B taldeko bitaminak. Baina azukre gehiegi izateak elikagai horien urritasun organikoak eragiten ditu, bizi-energia hondatzen du eta apatia, nekea eta muskulu-ahultasuna eragiten ditu. Gainera, globulu zurien (leukozitoen) ahalmena inhibitzen du, organismoaren defentsen parte baitira, bakterioei aurre egiteko. Eta azukre gehiegi edukitzeak katarroak eta infekzioak eta txantxarra sorrarazten ditu: gozoki itsaskorrak hortzei itsatsita geratzen dira, eta ahoko bakterioek beren azukreak hortzetako esmaltea hondatzen duten azido bihurtzen dituzte; horregatik azpimarratzen da beharrezkoa dela hortzak garbitzea litxarreriak jan ondoren.

Koloratzaileak eta alergiak

Gominoletan eta koloreztatutako beste produktu batzuetan, hala nola "flashetan" (izotz-poloetan), gehigarri koloratzaileek azukreak tindatzen dituzte. Aperitibo gazietan, gusanito eta gisakoetan, irina, koipea eta gatza koloreztatzen dituzte. Koloratzaile gehienak artifizialak dira. Azoikoak dira, besteak beste, aurrez prestatutako banakoetan erreakzio kaltegarriak eragin ditzaketenak. Batzuek asma-krisiak eragin ditzakete arazo hori duten haurrengan eta larruazaleko erreakzio alergikoak pertsona hipersentikorretan. Talde honetan sartzen dira tartrazina (E102), kinoleina-horia (E104), S hori laranjatua eta FCF (E110), azorrubina edo karminosina (E122), A kotxinilla-gorria (E124), AC allura gorria (E129) eta V patentea. Hala ere, gozokien koloratzaile-maila ez da hain handia, tonu deigarriengatik kontrakoa dirudien arren. Ehun g litxarreria kontsumitzen dituen 15 kiloko haurrak, gehienez ere, eguneko dosi onargarriaren %10 hartuko luke. Beraz, gehigarriena (lehen aipatutako kontsumitzaile hipersentikorren kasuan izan ezik) ez da litxarrerien nutrizio-arazo garrantzitsua, azukrearena baino.

Azukrerik gabeko litxarreriak

/imgs/2009/11/chuches.art.jpgGozokien nutrizio-kalitatea hobetzea erronka handia da produktu horien industriarentzat, kontsumitzaileak gero eta kontzientziatuago baitaude dieta osasungarria eta orekatua osasunaren oinarrietako bat dela. Azukrerik gabeko gozoki eta txikleak izan ziren hasiera (gaur egun, propietate funtzionalak dituzten gozokiez ere hitz egiten da -pentsa dezagun omega 3 edo kaltzioz aberastutako litxarrekin-, baina hori oraindik ez da ikusten); izan ere, haurrek edo helduek gozoki bat gozatzea lortzen dute, kontsumo horrek eragiten dion gehiegizko kaloriaz kezkatu gabe. "Bolumen-gozagarriek" edo "poliolek" zapore bizia ematen dute ia kaloriarik gabe. Talde horretan sartzen dira sorbitola, manitola, isomalt, maltitola, laktitola eta xilitola. Dietista Nutrizionisten Espainiako Elkarteak (AEDN) azukrerik gabeko gozoki eta txikle horiek loditasunarekin eta txantxarrarekin duten ohiko harremanetik bereizi ditu. Baina puntu mehe bat dute: sorbitol eta xylitol bezalako gozagarriek, kopuru handietan, sabeleko mina eta beherakoak eragin ditzakete, eragin laxantea dutelako.

Arreta, aiton-amonak

Haurren Obesitatea Prebenitzeko Eskolatik ateratako shortcode=""– Aitona-amonek ere txikienen elikaduran jarri behar dute beren zatia, eta, nahiz eta beren bilobak zoriontsu ikusi nahi izan haiekin partekatzen duten uneetan, ez diote "bai" esan behar guztiari. Adibidez, saihestu egin behar dute jantoki txar eta apetatsu bihurtzea. Gurasoek eta aitona-amonek jakin behar dute poltsikoek, galletek, litxarreriek eta freskagarri azukredunek ez dituztela maiz jan behar haurrek (ezta helduek ere). Etsenpluaren bidez predikatu behar da, eta oso interesgarria da haurrekin akordio batera iristea, kontsumo hori une berezietarako gorde dezaten. Garrantzitsua da ulertzea eta onartzea; bestela, askok produktu horiek ezkutuan jaten bukatuko dute, edo gurasoek eta aitona-amonek ikusten ez dituzten leku eta uneetan. Gogora dezagun:

  • Litxarriek azukre gehiegi dute, gehigarri askorekin batera; besteak beste, aromak, koloratzaileak eta zaporeemaileak. Eta kaloria-ponpa bat dira.
  • Ezin dute platerik osatu, eta are gutxiago (eta hemen ere sartzen dira opilak, galletak eta antzekoak) plater edo janari bat ordezkatu.
  • Maiz edo kantitate handietan kontsumituta, arazoak sortzen dituzte: haurrari apetitua kentzen diote eta txantxarra eta gehiegizko pisua sustatzen dituzte.
  • Egun eta une berezietarako litxarreriak erreserbatzen irakatsi behar zaie haurrei. Ez badirudi ere, gehiago gozatuko dute egunero jaten badituzte baino. Eta atseden-egunarekin edo festarekin eta sariarekin lotuko dituzte, hau da, gauza positiboekin eta garrantzizkoekin, noizbehinkako gauzekin.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

  •  Ez dago aurreko orririk
  • Orri honetan zaude: [Pág. 1 de 1]

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak