Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lupa azpian: Ligeresa saltsa arina

Betiko maionesaren kaloria gutxiko bertsiotzat aurkezten den produktu honen letra txikia aztertuko dugu, eta "0% presio" edo "0% konplexu" bezalako kontzeptuak aipatuko ditugu.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2021eko maiatzaren 18a

Saltsa arina: zer da benetan produktu hau?

Supermerkatuan bi kategoria daude horrelako produktuentzat, legeriaren arabera: “maionesa eta saltsa fina” eta “bestelako saltsa”. Lehena goi-mailako kategoria komertziala da eta kalitate irizpide zorrotzagoak ditu, gutxieneko koipe eta arrautza kopurua ezartzen baitu. Hemen aztertzen dugun produktua bigarrenekoa da, “beste saltsa mota batzuk”, ez baititu betetzen saltsa fina izateko zehaztapenak: ez du limoirik eta ez du behar den gutxieneko koipea (% 30). Beraz, maionesak baino kategoria komertzial apalagoko produktua da.

Osagaiak: hau da letra handitan kontatzen ez dena

  • Ura. Osagai nagusia da, lehenik osagaien zerrendan agertzen delako, nahiz eta ez dakigun zer proportzio duen.
  • Koipearen ordezkoak. Koipe-kantitate txikia du, %27 baino ez, maionesentzat ezarritako %65aren aldean. Zatirik handiena (%25) soja-olio findutik dator, olio birjinek baino kalitate txarragoko koipetik. Gainerako %2a arrautza-gorringoan sortzen da. Hau da, beste maionesa batzuek baino koipe gutxiago du, baina fabrikatzaileak kalitate gutxiko osagaiak erabiltzen ditu, normalean maionesa horietan egoten ez direnak.
  • Nutrizio interesik gabeko hidratoak. Bi azukre sinple ere baditu: azukrea eta glukosa deshidratatuko xarabea. Eta bi almidoi mota: gariarena eta artoarena aldatua. Lau osagai horiek 9 g karbohidrato dituzte nutrizio arloko interesik gabe. Produktuaren energia-balioaren %13 dira. Ohiko maionesa batean, osagai nagusiek (arrautza eta landare-olioak) ez dute karbohidratorik, baina neurri txikian ager daitezke (0,1 g eta 3 g artean), ozpinetik eta limoi-zukutik edo, maionesa industriala bada, azukre erantsitik.
  • Gatza Kopuru handia du (0,99 g 100 ml-ko). Osasun Ministerioak uste du elikagai batek “gatz gutxi” duela, baldin eta 100 ml bakoitzeko 0,25 g baditu, eta “gatz asko”, 1,25 g-tik aurrera.

Nahasi egin daitezkeen alderdi ez-nutrizionalak

Irudia: Virginia Martín Foto

“%0 presioa, estresa, konplexuak”. Ontzian nabarmendutako mezu hori, gogora ekarri nahi dituen asmoekin zerikusia duen marketin-ideia bat besterik ez da. Hau da, deigarria da alderdi ez nutrizionalei buruz, baina kontsumitzaileak hala interpreta dezakeela: kopuru handi bat nabarmentzen da (%0), hondo laranjaren gainean, eta ondoan jartzen da, tipografia txikiagoan, zertaz ari den (presioa, estresa, konplexuak), alderdi ez nutrizionalak eta ez zenbagarriak. Kontsumitzaileak, ondo finkatzen ez bada, pentsa dezake % 0 horrek mantenugairen bat aipatzen duela, adibidez, koipekia.

Kaloria gutxiago ditu, baina osasungarriagoa da?

Saltsa horrek “kaloria gutxiago” dituela adierazten du, baina horrek ez du esan nahi osasungarriagoa denik. Ontzian “maionesak baino %55 kaloria gutxiago, olioa murrizteagatik” irakur daiteke. Esaldi horrek, “Ligeresa” izen komertzialarekin batera, nutrizio-adierazpen bat dakar berekin, legezkoa dena, %30 baino balio energetiko txikiagoa duelako. Ekoizle beraren maionesak 552 kcal ditu 100 ml-ko.

Kalitate oneko olioekin egiten diren maionesek (adibidez, oliba-olio birjina estra) kilokaloria gehiago ematen dituzte, baina osasungarriagoak dira. Ez diegu erreparatu behar energia-edukiari, baizik eta jatorriari, kilokaloria horiek nondik datozen. Osagai osasungarriak eta kalitatezkoak baditu, elikagai guztia osasungarria da. Eta, aitzitik, kalitate eskaseko lehengaiekin egindako elikagaietatik lortzen badugu energia, nutrizio-dentsitate txikikoa (kilokaloria bakoitzeko elikagai gutxi ematen digute), aukera okerragoa izango da, nahiz eta energia gutxi ekarri.

Omega 3 iturria da, eta zer?

Ontzian nabarmendu behar da omega 3 motako produktua dela. Hori adieraz dezakezu, adierazpen hau egiteko baldintzak betetzen baititu: gutxienez 0,3 g azido alfa-linoleniko du 100 g-ko eta 100 kcaleko. Produktu honek 1,4 g ematen ditu 100 ml bakoitzeko eta 277 kcal soja-olioari esker; beraz, legezkoa da. Baina omega 3 badu, ez da produktu osasungarria. 15 ml “Ligeresa”-ko errazio batek honako elikagai gomendagarri hauen kantitate bera du:

  • 3 g intxaur (intxaur erdia baino gehixeago).
  • 1 g liho hazi (birrinduak kontsumitu behar dira).
  • 25 ml oliba-olio (2,5 koilarakada sopera).

Nutrizio-scoreren puntuazioa eta ondorioak

Irudia: Eroski Consumer penalizatuta dago energia, gantz saturatu eta gatz asko duelako. Zenbait landare-olio (koltza, oliba eta intxaurra) badirela positiboki baloratzen badu ere Nutr-Scorek, produktuak soja-olioa darama, eta, beraz, ez dio mesederik egiten kalifikazioari. Etiketak ez du zuntz kantitatea adierazten eta, beraz, ezin da baloratu haren ekarpen positiboa. Hala ere, litekeena da nota ez aldatzea, elikagai horren osagaietako batek ere ez baitu zuntz kantitate nabarmenik ematen.

Azken batean, kalitate gutxiko osagaiekin egindako maionesaren ordezko produktua da. Energia-eduki txikia izan arren, kilokaloria kopurua ezin da faktore erabakigarri bakarra izan elikagaiak hautatzeko orduan: lehengaien kalitatea eta nutrizio-dentsitatea ere (kilokaloria bakoitzeko lortzen dugun mantenugai-kantitatea) baloratu egin behar dira. Oliba-olio birjinarekin egindako maionesa aukera osasungarriagoa da.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

saltsa

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak