Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Elikagaien gida > Arrainak eta itsaskiak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lupia: aukeren itsasoa

Lupia arrain magro preziatua da, zaporeagatik, nutrizio aldetik duen konposizioagatik eta sukaldean dituen aplikazio ugariengatik.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2012ko abuztuaren 10a
Img lubina natur listp Irudia: Boca Dorada

Lupia edo errotbaloa Mediterraneo itsasoko eta Ozeano Atlantikoko arrain zuria da, zapore finekoa eta nutrizio-osaera interesgarrikoa. Produktu begetaletan oinarritutako dieta baten barruan kontsumituz gero, elikadura osasungarria izan daiteke. Jaten ditugun haragi-anoa batzuk ere ordezka ditzake. Hala ere, itsas espezieen ohiko kutsaduraren ondorioz, joera berriak ezagutu behar dira, oro har arrainari eta, bereziki, lupiari buruzko gomendio dietetikoetan. Sukaldaritzaren balioari esker, hainbat aplikazio eta prestaketa gastronomiko egiteko aukera ematen du, eta, gainera, fresko nahiz izoztu egiten da, pieza oso batean, xerratan edo xerratan. Artikulu honetan lupiaren nutrizio-osaera, kontsumo-gomendioak eta egoste-teknika osasungarrienak biltzen dira.

Img lubina natur
Irudia: Urrezko ahoa

Lupiaren nutrizio-osaera

Zapoaren, mihi-arrainaren eta legatzaren atzetik, arrain gihartsuenetako bat da lupia.

Osaeran %2 baino ez du gantzak, eta lupia da arrain gihartsuenetako bat, zapoaren %0,6aren ondoren, mihi-arrainaren %1,4aren ondoren eta legatzaren portzentaje berarekin. Bere taldeko gainerako elikagaien antzera, lupiak %20ko proteinak ematen ditu, eta, gantzekin batera, horiek dira bere kaloria-edukiaren erantzule, 100 kcal/100 gramo inguru.

Burdina eta beste mineral asko ditu, hala nola kaltzioa eta fosforoa, baita bitaminak ere, bereziki B12 bitamina. Kolesterol-edukia ez da baztergarria; izan ere, 100 gramo lupiak eguneko kolesterol-kopuru gomendatuaren %25 hartzen du, Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziaren arabera, 300 mg.

Lupia: kontsumorako gomendioak

Elikadura-esparru horretan, printzipioz, arraina kontsumitzeko gomendioak, oro har, astean 2-3 erraziokoak izan dira, eta, gainera, iturri batzuek maiztasun handiagoa gomendatzen dute, astean 3-4 arrain-anoa bitarte. Hala ere, izen handiko erakundeek, hala nola Harvardeko Unibertsitateko Medikuntza Eskolak edo Elikagaien Segurtasunerako Frantziako Agentziak, kopuru horiek murrizten dituzte.

Harvardeko adituek iradoki dute astean gehienez ere 2 anoa arrain gutxiago jatea, bakoitza 80-90 gramokoa. Bigarrenek, British Journal of Medicine aldizkarian argitaratutako azterlan baten arabera, helduek astean 180-200 gramo arrain urdin (hareatza, enperadorea, halibuta edo fletana, izokina, sardinak, berdela) eta astean 25-50 gramo arrain magro (lupia, besteak beste), moluskuak eta krustazeoak jan beharko lituzkete.

Muga horiek itsas espezieen ingurumen-kutsadurak azaltzen ditu, batez ere gantzatsuenek. Izan ere, espezie horiek merkurioa, kadmioa, dioxinak, furanoak eta substantzia perfluoroalkilatuak metatzen dituzte, besteak beste.

Egoste-teknika osasungarriak lupiarekin

Lupiarentzat, arrain gehienek bezala, sukaldaritzako teknika nagusia labea da. Lehorrean egosteko teknika honetan, beroa aplikatzen da likidorik eta koiperik gehitu beharrik gabe, eta abantaila bat du: prestatzen den elikagaiaren zaporea kontzentratu eta indartu egiten du, eta, gainera, ez dio eragin handirik plateraren nutrizio-osaerari, batez ere koipe eta kaloria-edukiari dagokienez.

Osagai aromatikoak eta zaporetsuak gehituz gero, udako ukitua duten platerak lor daitezke, hala nola lupia errea limarekin eta erromero-olioarekin edo lupia labean berenjena frijituarekin, kasu honetan, sasoiko barazkien hornigaiarekin batera. Labeak beste egosketa batzuk egiteko aukera ematen du, hala nola “gatzetan”. Jaki askori aplikatzen zaie, eta emaitza zaporetsua eta nutritiboa dute, eta ez dute koiperik behar. Hori egiaztatzeko, lupia gatzetan mihiluarekin. Silikonazko tresna zehatzak edo beroarekiko erresistenteak diren beste material batzuk erabiliz gero, labean ere presta daiteke, lurrunetan. Beste aukera bat lupia aluminiozko paperarekin edo, hobeto esanda, laberako landare-paperarekin biltzea da. Papillote izeneko teknika honekin, jakia bere zukua egosten da eta aroma, zaporea eta mantenugaiak mantentzen ditu.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak