Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Magnesioa

Mineral hori funtsezkoa da muskuluak erlaxatzeko eta bihotzak ongi funtzionatzeko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2008ko ekainaren 30a
Img lacte listado Irudia: Alan Woo
Irud.
Irudia: Alan Woo

Organismo helduak 20-28 g magnesio ditu; horietatik %60 inguru hezurretan dago, %26 muskuluetan eta gainerakoa ehun bigunetan eta gorputzeko likidoetan. Nahiz eta mineral hori heste mehar osoan xurgatzen den, xurgapenaren zatirik handiena jeiunoan gertatzen da (heste meharreko tarteko zatia). Hala ere, irenstearen bi heren inguru gorozkietatik kanporatzen da. Gernuan, plasmako kontzentrazio normalari eusteko behar den kantitatea botatzen da (1,5 – 2,1 miligramo/100 mililitro).

Zein dira bere eginkizunak?

Magnesioa gure organismoan banatuta dago, zeluletatik kanpo zein zelulen barruan. Lehenengoak (zelulaz kanpoko magnesioa) transmisio neuromuskularrean parte hartzen du, bihotz-muskuluaren (bihotzaren) funtzionamendu egokian, eta funtzio nagusia du muskulu-erlaxazioan. Bestalde, zelula barneko magnesioa hezur-matrizearen parte da. Mineral horrek eragin handia du hormona paratiroideoaren eta hezurrean D3 bitaminaren ekintzetan.

Helduentzat 350 miligramo magnesio gomendatzen da egunean gizakiarentzat eta 300 miligramo emakumearentzat.

Era berean, funtsezko elementua da erreakzio entzimatiko askorentzat (300 entzima baino gehiagorentzako kofaktorea da), hau da, elikagaien osagaien metabolismoan, mantenugai konplexuak oinarrizko unitate bihurtzeko prozesuan eta konposatu bioaktibo askoren sintesian parte hartzen du. Ekintza laxanteagatik ezagutzen dira magnesio-gatzak: hesteko uraren edukia handitzen dute, gorozkiak biguntzen dituzte eta heste-mugimendua handitzen dute, eta horrek libratzea eragiten du. Kaltegarria da etengabe erabiltzeak mendekotasuna sortzen duela eta hestea “nagi” bihurtzen dela, eta idorreria areagotu egiten dela botika hartzeari uzten zaionean.

Magnesioari buruzko datu bitxi bat: XVII. mendean, Epsom-en (Erresuma Batua), bere uretako gatz mineralen aberastasuna aurkitu zen, azalean zauriak eta erupzioak sendatzen zituztela ikusita. Ezaugarri horiek “Epsom-en gatzak” deiturikoetan berresten dira; horietan magnesio sulfato konposatu ugari dago, eta gaur egun oso erabilia da esfoliatzaile eta azalaren leungarri gisa.

Gomendioak

Espainiako biztanle helduentzat, xurgatzeari eta beharrei buruzko aldakortasun indibiduala onartuta, gomendatzen da egunean 350 miligramo magnesio hartzea gizonezkoentzat eta 300 miligramo emakumezkoentzat. Nerabeek populazio helduaren antzeko ekarpena behar dute egunero, bizitzaren etapa horretan gertatzen den hezur-hazkuntza areagotzeko behar adina magnesio emateko.

Gure inguruneko ohiko elikadurak egunean 250 eta 400 miligramo artean ematen ditu; beraz, gaur egungo ezagupenen arabera, baliteke magnesio gehigarririk hartu beharrik ez izatea.

Non dago?

Magnesioa ugari da haragietan, itsaskietan, esnekietan, fruitu lehorretan eta osoko zerealen pikorretan (ez ehotzean edo fintzean). Klorofilarekin konplexuak eratzen ditu (barazkiei kolore berdea ematen dien landare-pigmentua), eta, beraz, elikagai horiek ere iturri onak dira. Ura mineral horren litro bakoitzeko 120 miligramo eduki ditzakeen beste elikagai bat da. Elikagai finduetan aberatsak diren dietek magnesio gutxiago izaten dute landare eta ale findu gabeek baino.

Minerala zerealak fintzean galtzen da, hala nola gari-irina eta arroza, eta elikagaiak prozesatzean, hala nola azukrea, eta ez da gehitzen zerealen aberastasunaren parte gisa. Mantenugai hori elikagai ugaritan egoten denez, dieta komun batek kopuru egokiak emango ditu oinarrizko talde guztietako elikagaiak egunero hartuz gero.

AKATSA DETEKTATU

Magnesio-urritasuna asintomatikoa izan daiteke. Hala ere, askotan sintoma ugari izaten ditu: muskulu-tiratzeak, dardara, mina eta inurridura. Gutxiagotan ikusten dira muskulu-ahultasuna, konbultsioak, apatia eta takikardia. Nahiz eta defizit dietetikoa ez den oso ohikoa, badira arrisku-talde batzuk, besteak beste:

  • Beren dieta elikagai findu eta prozesatuetan oinarritzen dutenak.
  • Nutrizio parenterala (zain barneko nutrizio artifiziala) luze hartu duten pertsonak, batez ere beherako sindromea izan badute.
  • Heste-xurgapen kroniko txarra dutenak, sarritan urritasuna dakartenak.
  • Alkoholiko kronikoak, organismoan magnesioa gernuaren bidez kanporatzea handitzen delako.
  • Diuretikoekin tratamendu kronikoa duten pertsonak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak