Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Mahaiko olibak aperitibo gisa

Aperitibo gozoa izateaz gain, hainbat plater elikagaiez hornitzeko ere balio du olibak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko irailaren 14a
img_aceituna negra

Olibak oso elikagai sustraitua eta herrikoia dira gure herrialdean, ez bakarrik horiekin oliba-olioa egiten delako, dieta mediterraneoaren oinarrizko elikagaitzat hartzen baita. Gainera, aperitibo bikaina dira, sukaldeko errezeta askotan osagai egokia izateaz gain.

Img aceituna

Nutrizio balioa
Fruitu koipetsu horiek interes dietetiko eta nutrizionaleko substantziak dituzte, hala nola zuntza, bitaminak, mineralak eta antioxidatzaileak. Osagai nagusia ura da (%74), eta kaloria asko ematen ditu, nahiz eta alde handiak dauden oliba batzuen eta besteen artean. Berdeek 110 Kcal ematen dituzte 100 gramoko, hau da, ia hiru aldiz gutxiago oliba beltz kopuru bera (294 Kcal). Batez beste, 20 g koipe dute 100 g bakoitzeko (30 g beltzak eta 12 g berdeak). Gantz-azido asegabeak dira nagusi aseen aldean, eta erlazio osasungarria da.

Ia ez dute karbohidratorik eta proteinarik ematen; zehazki, 4 g oliba beltzek eta gramo bat karbohidratoen berdeek eta 1 eta 2 g proteina artean. Zuntz edukia 4 g ingurukoa da jan daitekeen 100 gramo bakoitzeko. Mineralen edukiari dagokionez, sodio-ekarpena nabarmentzen da, gatzunaren oinarrizko osagaia baita. Sodioa zelularen barruan eta zelulatik kanpo uraren oreka mantentzen laguntzen duen elektrolito bat da, eta odol-presioarekin eta nerbio- eta muskulu-jarduerarekin ere erlazionatzen da.

Eguneroko sodio beharrak txikiak dira. Munduko Osasun Erakundeak (OME) pertsona helduek egunean 2,4 g sodio baino gehiago ez izatea gomendatzen du, hau da, egunean 6 g gatz baino gehiago ez izatea.

Beste mineral batzuk ere badituzte, proportzio txikiagoan bada ere: kaltzioa, potasioa, magnesioa, burdina, fosforoa eta iodoa, besteak beste. Baina organismoari mineral horiek guztiak olibekin bakarrik emateko, kantitate handia hartu beharko litzateke, eta horrek dietako kaloriak handituko lituzke. Bitaminei dagokienez, kopuru txikitan ematen dituzte B taldeko bitaminak eta liposolubleak, hala nola A eta E bitaminak. Azken bi horiek eragin antioxidatzailea dute.

Motak eta kategoriak

Oliba beltzak, berdeak, hezurdunak edo hezurrik gabeak, beteak, osoak edo zatituak, entsaladak eta entsaladillak, pasta- eta arroz-platerak, haragikiak, pateak eta saltsak dira. Beste elikagai batzuekin nahasita, haragiz eta arrainez betetzeko balio dute, eta platerak aberasten dituzte, elikaduraren eta gastronomiaren ikuspegitik.

Olibak olibondoaren barietate batzuen fruituak dira (“Olea europea sativa Hoffg. Esteka ), beren gazitze-puntuan hautatuak, eta kalitate onekoak, elaborazio egokien pean, kontsumitzeko prest dagoen eta ongi kontserbatuko den produktua ematen dutenak.
Espainian hainbat barietate daude, baina maizen “mahaiko olibak” egiteko erabiltzen direnak honako hauek dira:

  • Oliba gizena: tamaina handia eta zapore bizia.
  • Manzanilla oliba oliba: Sevillako olibadien ezaugarria, Gordal barietatea baino txikiagoa den fruitua da. Oso biribila da, mamitsua, biguna, hezur txikiarekin eta zapore tipikoarekin.
  • Hojiblanca oliba: Manzanilla barietatearen oso antzekoa da, baina haragi gogorragoa du eta kolore berdexka.

Olibak kolorearen, aurkezpenaren eta kategoria komertzialen arabera sailkatzen dituen berariazko araudia dago.

  • Berdea: bere kolorea bilketa-garaiak zehazten du, fruituak heldu aurreko kolore urrekara edo gorrixkara hartu aurretik egiten baita; “atzealdea” izeneko zikloa, irailean eta urrian. Oliba horiek sendoak eta osasuntsuak dira, eta ez dute pigmentazio naturalekoak ez diren beste orbanik. Kolorea berdetik lasto horira aldatzen da.
  • Beltz naturala: fruitua heldutasun betean edo lehenago biltzen da. Kolore beltza, gorrixka edo berdexka izan dezake, edo tonu morea, morea edo gaztainondo iluna.
  • Beltz oxidatua: erabat helduak ez diren fruituak dira, oxidazio bidez ilundu egiten direnak.

Oliba osoa eta hezurduna forma naturalena da, nahiz eta hezurrik gabe eta beteta egon daitezkeen; oliba berde hezurgabeak dira, eta osagai bat edo gehiago dituzte, batez ere piper gorria edo antxoa.

Oliba bereziak berde hezurgabetuak dira, eta eskuz egindako betegarriarekin, fruitu lehorrak dituzte, hala nola almendrak, hurrak eta beste osagai batzuk, hala nola kaparrak, tipula eta laranja- edo limoi-azalak. Hain arrunta ez den arren, olibak ere aurki daitezke xerratan, hezurrik gabe, zeharkako xafletan ebakita, edo kaparratu izeneko nahasketa; oliba osoak edo hezurrik gabeak, oro har kalibre txikikoak, kaparrekin nahasita eta piperrekin edo pastarekin, edo gabe.

Kategoriak zenbait akats ditu. Horiek, berariazko araudiek ezarritako mugen arabera, testurari (fruitu bigunak, zimurtuak edo haritsuak) eta azalari (orban moduko kalteak, mamiari eragin ala ez) dagozkionak izan daitezke. Beste batzuek, berriz, hauek aipatzen dituzte: errabilloa itsatsita duten olibak (onartzen ez diren kasuetan), fruitu ez-osoak, fruitu betegarririk gabeak edo betegarri osatugabeak. Irizpide horien arabera, hiru kategoria ezarri dira: “estra”, lehena edo “I” edo hautatua; eta bigarrena edo “II” edo estandarra.

OLIBAK ETA OSASUNA

Img plato
Elikagai horren kontsumoa puntuala da, aperitiboa edo plateren osagai apaingarria; beraz, oro har, ez da gehiegi hartzen. Osasunean duen eragina, beraz, apala da. Gantz asegabearen ekarpena dela eta, kolesterola eta triglizeridoak odolean daudenean, modu positiboan hartzen dira. Hala ere, sodio-aberastasunagatik, neurriz kontsumitu behar dira, eta ez dira kontsumitu behar hipertentsio arteriala, bihotz-gutxiegitasuna edo likido-atxikipena dela-eta sodio-murrizketa duen dieta behar duten pertsonak. Gehiegizko pisua izanez gero, kantitate txikitan edo noizean behin hartzea gomendatzen da, energia asko ematen dutelako.

ERREZETAK

CONSUMER eroski-ren errezeta-liburutik, olibak platerari zaporea eta kolorea ematen dion beste osagai bat diren plater batzuk aukeratu dira. Sarguneak, hala nola antxoa eta oliba beltzen kanapeak, oliba-aperitiboa piperrautsarekin eta usain-belarrekin, eta atun-, izokin- eta oliba-entsaladako bolobanak. Jatorrizko entsaladak, hala nola bakailaoarekin eta olibekin konfitaturiko tomateak; berenjena beteen sarrera. Olibak oso egokiak dira pastarekin hartzeko, espagetiak olibekin eta antxoekin, kaparrekin edo atunarekin nahasita. Haragi-saltsak laguntzeko balio dute, hala nola indioilar-izterrak olibekin, xerrez beteak, eta tortillan ere zaporetsuak dira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak