Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Maiatza: Errabanitoak

Rabanitoek kolore-nota ematen diete entsaladei, ukitu mingarria eta propietate osasungarri ugari
Egilea: xavi 2007-ko maiatzak 7

ImgImagen: Alistair Williamson Rabanitoa (Raphanus sativus L. var. barazki gisa kontsumitzen den sustraia da. Forma esferikoa, obalatua edo zilindrikoa izan dezake. Azala gorria, arrosa, morea edo zuri-gorria du, eta haragia beti zuria. Sustrai hori Ekialde Hurbilekoa da jatorriz, baina erromatarren garaian Europa osora zabaldu zen. Gaur egun klima epeleko herrialde guztietan hazten da, batez ere Txinan, Japonian eta Korean.

Banderatxoaren osaera

Rabanitoaren osagai nagusia ura da, %95 baitu. Karbohidrato gutxi ditu eta, are gehiago, gantz eta proteina gutxi; horregatik, kaloria gutxi ematen ditu (20 inguru 100 gramoko). Bitaminetatik C eta azido folikoa besterik ez dira nabarmentzen. Mineralen artean, potasioa (ugariena) eta iodoa nabarmentzen dira. Mantenugai horiez gain, rabanitoak, beste errefau-barietate batzuek bezala, sufre-konposatuak ditu, eta horiek zapore mingarri hori ematen diote. Baina ez da zaporean bakarrik nabaritzen, konposatu horiei ere oso propietate osasungarriak egozten baitzaizkie:

  • Digestio-aparatukoak: rabanitoa kontsumitzeak bilisa askatzea bultzatzen du, gibelaren eta janariaren digestioa errazten duten beste jariakin batzuen funtzionamendu egokia sustatuz.
  • Antimikrobianoak eta mukolitikoak: rabanitoek gure sistema immunologikoari laguntzen diote, eta, aldi berean, mukolito-ekintza bat dute, hau da, mukiak biguntzen dituzte, eta horrek mesede egiten die sinusitisa eta bronkitisa bezalako arnas gaixotasunak dituztenei.

Propietate horiez gain, jakina da rabanitoen eta beste barazki batzuen kontsumoak minbizi-arriskua murrizten laguntzen duela, antioxidatzaile ugari baitituzte, bereziki C bitamina eta sufre-konposatuak.

Udaberria eta uda: Bere garairik onena

Errefauak digestioa eta gibelaren lana errazten ditu, eta sinusitisa eta bronkitisa bezalako gaixotasunak hobetzen dituzten ezaugarri mukolitikoak ditu.

Udaberrian eta udan errabanitoak aire zabalean hazten dira, eta udazkenean negutegietan. Jateko garairik onena maiatzean, ekainean eta uztailean izaten da; denboraldi horretan, gero eta presentzia handiagoa du, bai merkatuetan bai elikadura-dendetan.

Erosketak egitean, ale mamitsuak, sendoak eta azal leun, oso eta pitzadurarik gabekoak hautatzea komeni da. Hostoak gordetzen badituzte, kolore bizia izan behar dute, freskotasunaren bermea.

Errabanitoek beren ezaugarriak ahalik eta denbora luzeenean gorde ditzaten, komeni da zati berdeak kentzea, azkarrago lehortzen baitira. Hozkailuan plastikozko poltsa zulatuetan gordetzea ere gomendatzen da. Horrela bermatuko da gutxienez astebetez mantentzea.

Oro har, arraboltxoak gordinik jaten dira, saltsekin edo aperitibo gisa, olioarekin, gatzarekin eta piperbeltzarekin onduta. Sueztituak ere kontsumi daitezke, edo zapore biziko saltsak egiteko erabil daitezke, haragia laguntzeko.

Oso ohikoa da arrabanitoak erabiltzea entsaladak prestatzeko beste landare batzuekin batera, horrela kolore eta zapore ukitu bereizgarriak eta freskagarriak ematen baitituzte.

Errefaua

Errefaua Gurutziltzeen familiakoa da; 380 genero eta Ipar hemisferioko eskualde epel edo hotzetako 3.000 espezie inguru biltzen ditu. Barazki-familia horren garrantzia sufre-konposatuak dituelako da. Konposatu horiek gaixotasunak prebenitzen laguntzen duten antioxidatzaile ahaltsuak dira. Sei errefau mota bereiz daitezke, formaren eta kolorearen arabera:

  • Errefau txinatarra, japoniarra edo daikon: Japoniatik dator eta forma zilindriko eta luzanga du ezaugarri. Zuria da eta zapore leuna du.
  • Errefau beltza edo negukoa: forma zilindrikoa eta biribildua du. Larruazal beltza du eta oso zaila da digeritzen; haragia, berriz, zuria du, eta digestio-sistema handiagoa.
  • Rabanitoak: artikuluan aipatutako barietatea da, esferikoa, obalatua edo zilindrikoa izan daitekeena.

Errefauek duten forma eta kolorea ere beren denboraldiaren araberakoak dira. Hala, labore-garaiaren arabera ere sailka daitezke:

  • Udaberriko errefauak: esfera-forma dute eta ez dira oso handiak izaten.
  • Udako errefauak: forma luzanga dute eta udaberrikoak baino tamaina handiagoa. Oro har, udaberriko eta udako errefauak gordinik jaten diren barietateak dira.
  • Udazkeneko errefauak: aurrekoak baino handiagoak dira eta kontsumitu aurretik egosten dira.