Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Makadamia-intxaurrak, bihotzerako onak

Fruitu lehor horiek nutrizio aldetik oso profil interesgarria dute eta bihotzarentzat osasungarriak dira, nahiz eta oraindik ezezagunak diren eta eguneroko gastronomian gutxi erabiltzen diren.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2006ko otsailaren 28a
img_macadamia nuts hd

Macadamia-intxaurrak ez dira oso ezagunak, baina oso preziatuak dira fruitu lehor hautetsi gisa, zapore krematsua baitute ukitu gozo batekin. Kolore zurixkak eta forma biribilduak hurrek duten itxuraren antzekoagoa ematen die, intxaurrei baino. Fruitu lehor gehienekin batera, nutrizio-kapitala ere badute (landare-proteinak, zuntza, gantz asegabeak, magnesioa, azido folikoa, fitosterolak, E bitamina antioxidatzailea), eta horrek elikagai oso osasungarri bihurtzen ditu, bereziki bihotz-arazoak eta garun-hodietako arazoak prebenitzeko. Ondoren, haien nutrizio-edukia zehazten da, eta bihotza zaintzeko zergatik diren hain onak azaltzen da.

Irud macadamia nuts
Propietate izugarriak dituen fruitu txiki bat

Makadamia-intxaurrak (Macadamia integrifolia eta M Tetraphilla ) eta komunek izena besterik ez dute partekatzen. Gainerako fruitu lehorrekiko nutrizio-osaeran alde nabarmenik ez dagoen arren, zaporea erabat desberdina da. Zati jangarriari dagokionez, zuri-krematsua da, 2 eta 3 zentimetro arteko diametroa du, biribila da eta hurra baten itxura du, baina handiagoa, intxaurra baino.

Australiako intxaurrak ere esaten zaie, ekoizpen handieneko eskualdeak Australiako baso heze tropikal eta subtropikalak baitira, Zeelanda Berrikoak, Hawaiikoak eta Hego Afrikakoak bezalaxe. Fruitua mahats-mordo gisa hazten da, eta 10-12 ale inguru ditu. Ez da oso ohikoa 20 baino gehiago aurkitzea.

Intxaur hauek fruitu hautatu gisa sartu dira merkatuan. Bere osaeran %80 olio eta %4 azukre nabarmentzen dira; horregatik, nutrizio-berezitasuna kaloria eta koipe ugaritasuna da, gainerako fruitu lehorrak bezalaxe. Baina elikagai koipetsua izan arren, lipidoen profila osasungarria da, gantz asegabeak besteen gainetik nabarmentzen baitira. Macadamia-intxaurrak bihotzaren eta odol-hodien osasunerako gomendatutako elikagaitzat har daitezke. Haren ezaugarri kimikoen artean daude, besteak beste, proteina-ekarpena (7,8 g/100 g), baina gainerako fruitu lehorrena baino txikiagoa, zuntz-ekarpena (2,5 g/100 g) eta gatz mineralen edukia, hala nola kaltzioa (48 mg), fosforoa (161 mg), potasioa (264 mg) eta burdina (2 mg).

Intxaurrak, bihotza eta garuna

Hainbat saiakuntza klinikok fruitu lehorren (almendrak, intxaurrak, pistatxoak, Macadamiako intxaurrak) kontsumoak profil lipidikoan duen eragin positiboa aztertu dute, kolesterol totala eta dentsitate txikiko lipoproteinak (LDL) murrizten direlako.

Astean fruitu lehorrak natural hartuz gero, bihotzeko gaixotasun koronarioaren arriskua murrizten da.

Loma Linda Unibertsitateko (AEB) Nutrizio Sailak egindako lan berri eta osoa. Orain arte fruitu lehorrek osasunean duten zereginari buruz egindako azterketa epidemiologikoa laburtzen du, esku-hartze dietetikoko 40 azterketa baino gehiagotan. Datu aipagarri gisa, ikerketa batzuen arabera, bihotzeko gaixotasun koronarioaren ondorioz hiltzeko arriskua %8,3 murriztu da. Horren ondorioz, fruitu lehorren anoa bat (25 g garbi inguru) kontsumitu ohi da astean. Aurreratzen dutenez, argitu gabe dago ea ondorio gazitzaileak gantz-azido asegabeen osaerak edo alfa-tokoferola (E bitamina), fitosterolak, azido folikoa, magnesioa, landareeta zuntza bezalako beste konposatu bioaktibo batzuekin konbinatzeak soilik eragiten dituzten.

Macadamia-intxaurrak: nola atera etekina sukaldean

Macadamia-intxaurrak, zapore finekoak direnez, oso aperitibo preziatua dira. Bakarrik, soltean edo paketatuta saltzen diren arren, fruitu lehorren kokteletan nahasita aurki daitezke, edo gozoki eta gozogintzako produktuen osagai gisa (txigortu garrapiñatua, txigortu gazia, galletak, izozkiak, ogia), txokolategintza eta olioak. Naturalki, mantenugaien bilduma osoa ematen dute, ontziratutako fruitu lehor gaziek sarritan izaten duten gatzik gabe.

Zapore eta testuragatik, oso ondo nahasten dira arroz-, pasta- eta entsalada-platerak, eta ukitu exotiko atsegina ematen die. Beste fruitu lehor batzuen ordezkoak izan daitezke hainbat errezetatan. Entsalada gaztarekin, kalabaza-krema batekin, edozein arroz- edo pasta-plater, tagliatelleak edo ravioliak osatzen dituzte. Gainera, fruitu lehorrak eta zereal-errezetak (arroza, pasta, kuskusa…) konbinatzea nutrizio-abantaila da, plateraren proteina-kalitatea hobetzen baitu. Alderdi hori funtsezkoa da dieta begetarianoa egiten bada.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak