Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Manganesoa

Intxaurretan, osoko zerealetan, lekaleetan eta hosto berdeko barazkietan ugari dagoen mineral bat, organismoaren erreakzio askotan parte hartzen duena, entzimen parte da eta beste batzuen aktibatzaile gisa funtzionatzen du.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2006ko abenduaren 28a
img_fsecos

Img nuecess

Manganesoa kantitate txikian dagoen minerala da, eta metabolismoaren proteina den entzima askoren jarduerarekin lotuta dago. Horrela, superoxido dismutasa deritzonaren parte da, gure gorputza sortzen duen eta antioxidatzaile gisa jarduten duen konplexu entzimatikoa, erradikal askeen eragin kaltegarritik babestuz.


Hezur osasuntsuak hazi eta sortzeko behar den minerala

Jakina da, gainera, mineral hori beharrezkoa dela kartilago eta hezur osasuntsuak hazi eta eratzeko, eta odolaren koagulazio-fenomenoetan parte hartzen duela. Era berean, manganesoa glukoneogenesiarekin -glukosa-ekoizpena- lotzen da, karbohidratoak ez diren aitzindarietatik abiatuta, eta zenbait entzima aktibatzearekin.

Zer elikagaitan dago?

Fruitu lehorretan, osoko zerealetan, ekilore- eta sesamo-hazietan, zahia eta galorratza, arrautza-gorringoa, lekaleak eta hosto berdeko barazkiak ditu.

Manganesoa fruitu lehorretan dago batez ere, hala nola intxaurrak, osoko zerealak, ekilore- eta sesamo-haziak, zahia eta galorratza, arrautza-gorringoa, lekaleak eta hosto berdeko barazkiak. Tea ere manganeso-iturri ona da, baina taninoak dituenez -mineralarekin konplexu ez-xurgatzaileak-, xurgapen mugatua du. Burdinaren, magnesioaren eta kaltzioaren gisako mineralek ere eragin negatiboa dute haien aprobetxamenduan.

Gabezia eta toxikotasuna
Manganesoa oligoelementu bat da, eta oraindik gehiago ikertu behar da haren ondorioak hobeto ulertzeko, bai gabeziagatik, bai gehiegikeriagatik. Gehiegi hartzea oso arraroa da, baina ez da gauza bera gertatzen gabeziaz hitz egiten denean. Zereal finduetan, ogi zurian, azukrean, esnean eta barazki berdeetan aberatsak diren dietek defizita izateko arriskua areagotzen dute. Gabezia dagoenean, zeinu hauek ager daitezke: Azazkalak eta ileak motel hazten dira eta ilearen kolorea aldatzen da. Beste akats sintoma batzuk: Pisua galtzea, dermatitis iragankorra, goragalea eta oka egitea, eta glukosarekiko tolerantzia ere gutxitu daiteke.


Azazkalak eta ilea oso motel hazten badira eta ilea kolorez aldatzen bada, gabezia horren sintoma izan daitezke.

Toxikotasunari dagokionez, mineral hori modu kronikoan arnastu zuten pertsonei buruzko datu bakarrak dira, adibidez, meatzariei buruzkoak. Oraintsu arte ez da toxikotasunik identifikatu gizakiei gehiegizko dieta-irensteagatik, nahiz eta teoria batzuen arabera ondorio neurotoxikoak izan ditzakeen.

Zenbat behar da?
1993an, Giza Elikadurarako Batzorde Zientifikoak (SCF, ingelesezko siglak) kalkulatu zuen manganesoa hartzeko maila onargarritzat egunean 1-10 miligramo bitarte -mg/eguna-.


Oraindik ez da zehaztu gomendatutako eguneko kopurua, baina bai prebentziokoa

Oraindik ez da zehaztu CDR edo mineral horretarako gomendatutako eguneko kopurua, oraingoz ez baitago nahikoa informazio. Gaur egun, manganeso-gabezia prebenitzeko kantitate edo irenste egokia ezagutzen da; zehazki, 2,3 mg/eguneko gizonezkoentzat eta 1,8 mg/eguneko emakumezkoentzat –Food and Nutritios Board, AEB–.

Manganesodun osagarrien aplikazio potentzialak

Superoxido dismutasa konplexu entzimatikoan parte hartzen duenez, kobrearekin eta zinkarekin batera, manganesoa duten osagarriek eta aipatutako mineralek organismoaren ahalmen antioxidatzailea handitzen dute, eta hanturaren kontrako ondorio onuragarriak dituzte tendinitisaren, zaintiroen, urritasunaren (hilekoaren mina) eta artritis erreumatoidearen aurrean.


Osteoporosia izanez gero ere aplikazio interesgarriak dituela dirudi, manganesoak hezur-metabolismoan parte hartzen baitu. Oro har, dosia, ohiko osagarri dietetiko gisa, 8 mg/egun da, nahiz eta profesional kualifikatu batek adierazi behar duen kasu bakoitzerako modurik eta denborarik egokiena.

Manganesoko aparteko ekarpenen kontraindikazioak

Parkinsona, Wilsonen gaixotasuna edo bestelako gaixotasun neurologikoak izanez gero, ez da komeni aparteko ekarpena egitea, eragin neurotoxikoak izan ditzakeelako.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak