Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Margarina osasungarria da? Gurina baino hobea da?

Margarinak nagusiki landare-koipez osatuta daude, baina guztiak ez dira berdinak. Artikulu honetan, osasunean duten eginkizunari buruzko zalantza nagusiei erantzuten diegu.

grasa margarina saludable Irudia: Couleur

Margarinak batez ere koipez osatuta daude. Karbohidrato, azukre, proteina eta zuntz kopurua ia nulua da. Beraz, produktu horien datu garrantzitsuenak energia, koipe kopurua eta gantz aseen proportzioa dira. Horiek zehazten dute Nutrizio-Score sistemaren puntuazioa. Gantz- eta gantz-kopuru aseak hartzen ditu kontuan, baina ez ditu kontuan hartzen beste koipe-mota batzuen edukia (omega 3, monoinsaturatuak…) eta jatorria (lihoa, kokoa…). Horregatik, beti osatu behar dugu informazio hori osagaien zerrendan eta nutrizio-taulan agertzen denarekin. Eskuan hartuta, hau aztertuko dugu: margarinak osasungarriak dira eta margarina gurina baino hobea bada. Hemen kontatuko dizugu.

Margarinak denak berdinak dira?

Xehetasunei erreparatuz gero, oso zaila da horrelako produktuen nutrizio-ebaluazioa egitea. Badakigu, adibidez, oliba-olio birjina estra osasungarria dela (nahiz eta bertute batzuk galdu egiten dituen produktu horiek prestatzean berotzean, konposatu batzuk hondatu egiten baitira, hala nola antioxidatzaileak), baina zailagoa da hain ohikoak ez diren beste olio eta koipe batzuk ebaluatzea, hala nola karite-gantza, horri buruzko ikerketa gutxi baitago.

Gainera, formatu jakin batean zenbait olio eta koiperen nahasketak dituzten aztertutako produktuetan, epaia ematea ia ezinezkoa da; are gehiago osagai horiek zer proportzio zehatzetan dauden adierazten ez dutenean (horietako bat ontzian nolabait nabarmentzen denean baino ez da nahitaezkoa). Margarinen Erosketa Gidan aztertutako marka askok ez dute nutrizio-informazioan gantz monoasegabeen eta poliasegabeen proportzioa erakusten. Informazioa borondatezkoa da, baina horrelako produktuetan sartzea eskertuko litzateke, garrantzi berezia baitu.

Badakigu koipeak ez direla iraganean uste bezain txarrak. Eta antzeko zerbait esan daiteke gantz aseez. Demonizatu arren, ezin dira zaku berean sartu, denak ez baitira berdinak eta ez baitute eragin bera osasunean. Nolanahi ere, gomendiorik kontserbadoreenek adierazten dute gantz saturatuen kontsumoa murrizteak edo partzialki gantz asegabeekin ordezkatzeak gaixotasun kardiobaskularren eragina murriztu dezakeela. Ikuspegi hori erabili dugu gure erosketa-gidan produktu horiek ebaluatzeko, azterketa sinplifikatzeko eta onartzeko.

Nutrizioari buruzko informazio osatuena duten produktuen artean, lehen begiratuan balio interesgarrienak dituztenak Flora Originala, Flora Proaktiboa eta Puleva dira, horien gantz poliasegabeen proportzioa nabarmena baita, gantz monoasegabeena baino handiagoa. Alde horretatik, txarrena Tulipán Original izango litzateke, hark baitu koipe aseen proportzio handiena (%34). Osagaiei (palma-koipea eta ekilore-olioa) ez ezik, dagoen kantitateari ere zor zaie hori (% 80). Ondoren, Artua eta Puleva datoz (%19). Beste muturrean daude Ligeresa (%11 koipe saturatuak) eta Tulipana (%12 palma-oliorik gabe), gantz-mota horren balio txikiak dituztenak, horiek ere guztizko koipe gutxien dutenak baitira.

Margarina osasungarria da?

Margarina gurinaren ordezko gisa erabili izan da. Horregatik, esnetik datozen gantzetan dauden bitaminekin aberastu ohi da, hala nola A eta D. Gainera, askok E bitamina dute berez, konposatu hori oliotan eta koipetan baitago. Bitaminen presentzia interesgarria da, baina horrek ez du gure arreta desbideratu behar aurrean dugun produktuaren inguruan (materia koipetsua), eta ez da komeni pentsatzea horrelako produktuak kontsumitu behar ditugula behar horiei erantzuteko, elikagai horiek elikagai osasungarriagoetan egoten baitira, hala nola arrautzetan edo arrainetan.

Hori ere garrantzitsua da omega 3 eta omega 6 gantz-azidoen kasuan. Haren presentziak mezu hau eransteko aukera ematen du: “kolesterol-maila normalak mantentzen laguntzen du”, Puleva eta Delínean gertatzen den bezala, baina horrek ez du esan nahi kontsumoak aparteko onurak dakarrenik. Gantz-azido horiek beste elikagai batzuetan aurki ditzakegu, hala nola arrainean. Delineako bi erraziotan (20 g) 0,07 g omega 3 dago; izokin kopuru berean (20 g, xerra baten hamarrena) 0,5 gramo inguru daude.

Landare-esterolekin gauza desberdina da. Konposatu horiek modu naturalean egoten dira kontsumitu ohi ditugun elikagai askotan, hala nola frutetan eta barazkietan, baina horien edukia oso txikia da, aberastutako produktu batek ematen duen ekarpenarekin alderatuta, Flora Proactiv-ekin gertatzen den bezala. Dieta normal batetik abiatuta 150-400 mg ematen direla kalkulatzen da, eta produktu horren hiru erraziok (30 g) 2.000 mg ematen dituzte (hau da, 2 g). Kantitate hori maiz kontsumitzen badugu, gure kolesterol-maila murriztu egingo da, landare-esterolek antzeko egitura kimikoa dutelako eta xurgatze-mekanismoekin lehiatzen direlako, hau da, gure organismoari kolesterola xurgatzeko zailtasunak jartzen dizkiotelako.

Hala ere, produktu horiekin kontuz ibili behar da, ez baita komeni egunean 3 g baino gehiago hartzea konposatu horietatik (gehienez ere 4,5 anoa egunean), eta produktu horiek ez direlako egokiak haurdun dauden emakumeentzat, bularreko haurrentzat eta 5 urtetik beherako haurrentzat, ezta kolesterola kontrolatu behar ez duten pertsonentzat ere. Gainera, kolesterolarekin lotutako botikak hartzen dituzten pertsonek medikuari galdetu behar diote. Ez da ahaztu behar, gainera, gaixotasun kardiobaskularra faktore anitzekoa dela; beraz, odoleko kolesterol-maila murrizteak ez du esan nahi patologia hori izateko arriskua murriztuko denik.

Margarina edo gurina: zer da hobea?

Matequilla ogia jatea
Irudia: congerdesign

Margarinari buruz hitz egiten denean, betiko galdera sortzen da beti: hobea da produktu hau edo hobe da gurina aukeratzea? Denborak aurrera egin ahala, aldatu egin da produktu horiek ikusteko modua eta horien inguruko ezagutzak.

Duela urte batzuk arte, gurina gaizki ikusten zen, nolabait, animalia-jatorriko koipeek osatzen zutelako, eta horiek, tradizioz, gaixotasun kardiobaskularrak izateko arrisku handiagoarekin lotu ziren. Horregatik, margarina aukeratzen zen, landare-jatorriko olio eta koipez osatua, nahiz eta hark ere ez duen ospe onik izan, gurina baino “ez delako hain naturala”.

Azken hamar urteetan gurinaren kontsumoa pixkanaka handituz joan da (2010ean 0,24 kg-tik 2019an pertsonako 0,34 g-ra), agian gero eta irudi hobea duelako; margarinarena, berriz, ez da nabarmen jaitsi (2010ean 0,81 kg-tik 2019an pertsonako 0,59 kg-ra). Nolanahi ere, lehena baino gehiago kontsumitzen da.

Gurinaren ezaugarriak uniformeak dira, hau da, marka guztiek osaera bera dute gutxi gorabehera (nahiz eta desberdintasunak egon daitezkeen zaporea bezalako alderdiekiko). Hala ere, margarinaren osaera asko aldatzen da produktu batetik bestera.

Gaur egun badakigu gurina ez dela iraganean uste zen bezain txarra, nahiz eta azterketa askok oraindik ere adierazten duten hobe dela gantz saturatuen kontsumoa murriztea eta haren ordez gantz asegabeak erabiltzea. Horregatik, zenbait erakundek, hala nola Estatu Batuetako Bihotzaren Fundazioak edo Harvardeko Unibertsitateak, adierazi dute hobe dela margarina biguna (hau da, koipetan aberatsa), koipe gutxi eta trans koiperik gabea kontsumitzea.

Nolanahi ere, ez dugu ahaztu behar gurinaren eta margarinaren arteko eztabaida dilema faltsua dela. Horren ordez, hobe da, zalantzarik gabe, oliba-olioa, gure inguruan osasungarriagoa eta eskuragarriagoa baita.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak