Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Maria Josep Sebastià Coma, Blanquerna Unibertsitate Eskolako nutrizio irakaslea. Bartzelona

«Jan egiten jarraitzen dugu nazkatu arte»

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2008ko urtarrilaren 18a

Irudia: CONSUMER EROSKI

Unibertsitateko irakaslana lehen mailako arretan landa-lana eginez eta nutrizionista gisa kontsulta pribatua eginez, Maria Josep Sebastiàk dietek bazkalorduan duten garrantzia aldarrikatzen du. «Gai pedagogikoa da, hezkuntzakoa», dio. «Jendeari jaten irakasten diet ikasleei, jakiak egoki hautatzen eta behar bezala zaintzen». Alderdi asistentzialari dagokionez, minbizia, esklerosi anizkoitza edo HIESa duten pazienteen arreta dietetikoan espezializatu da Sebastià.

Jateari dagokionez, norbera zaintzea sakrifizioa eta zorabioa da, plazera.

Zaintzea maitatzea da, gure gorputza eta burua zaintzea. Modu nahasian, irizpiderik gabe eta zoroan jateak mesede eskasa egiten digu eta gizendu egiten gaitu.

Beraz, ondo portatzera.

Jateak plazera ekarri behar du beti, istorioaren parte baita, baina batek jakin behar du zer komeni zaion eta zer ez, eta zer proportzio edo kantitate izango duen ongien, bere generoaren, adinaren, neurriaren edo jarduera fisikoaren erregimenaren arabera. Dieta ez da erregimenaren berdina, konnotazio murriztailea baitu. Dieta, ordea, sistema baten harmoniari eusteko bizi-plana besterik ez da.' Halaxe definitu zuen Hipokratesek.

Eta zer egiten du unibertsitateko nutrizio-diplomatu batek medikuntza, farmazia edo erizaintzako profesional batek egin ezin badu?

Zer jaki komeni den eta zein ez jakitea, bai eta ondo jaten irakastea ere, gauza horietarako ez da aski ez liburu bat ez jarraibide batzuk, giza esku-hartze espezializatua baizik. Osasuna askotarikoa da jarduera profesionaleko esparruetan, eta leku garrantzitsua iruditzen zait dietistarentzat, baita fisioterapeutarentzat edo errehabilitatzailearentzat ere. Hego Amerikako herrialde askotan, esate baterako, dietistak bost urteko karrera duten unibertsitate-lizentziadunak dira, eta pisu gehiegi duten pazienteen, hipertentsioa dutenen edo diabetikoen konpetentzia erabat onartzen dute. Hala, beren medikuak esku-hartze terapeutikora soilik bideratuta geratzen dira. Gure sistemetako laguntzahandia deskargatzeko modua ere bada.

Bere taldea dietistak sare publikoko oinarrizko arreta-zentroetan sartzearen abantailei buruzko azterketa egiten ari da.

Izan ere, mediku asko adoregabetu egiten dira beren pazienteengandik ohitura dietetikoen arloan lortzen dituzten emaitza urriengatik, eta egiaztatu nahi dugu pedagogia egoki batek mirariak eragin ditzakeela alde horretatik.

Ez litzateke eskoletatik hasi behar?

Egiten dugu, baina askoz gehiago kostatzen da. Hezitzaile berek nolabaiteko presioa egiten digute, beren ikasleei ohitura osasungarriak sustatzen lehenak izan nahi baitute. Hala ere, ikasle horien etxeetan gertatzen denak eskolan gertatzen denak baino gehiago pisatzen du, janariei dagokienez, eta gurasoei elikadura familian bideratzeko modurik onena zein den erakutsi ahal izatea oso konplexua da, baina, zalantzarik gabe, beharrezkoa.

Bada, erakutsi gurasoei.

Bazkariak eta afariak, lehen, familien topaleku ziren. Etxeko gisatuak, kontzientziaz eta errezeta-liburu aberats eta osasungarri batean oinarrituta eginak, gaur egun jatetxeak baztertuta geratzen dira, eta janari azkarra eta merkea nagusitzen da. Eta dietistok ez dugu ezer irabazten aldaketa sozial hori kritikatzean. Gure eginkizuna da gaur egun dugun funtzionamendura egokitzea eta jendeak, ordena jakin batean, ondo jaten duela zaintzea.

Inoiz ez dugu izan hainbeste janari eskura.

Hori arazoaren zati da. Gure organismoa gosete aldiak igarotzeko diseinatuta dago, eta energia aurrezteko kode genetikoa duten norbanakoak dira dozenaka eta ehunka mendetan bizirik iraun dutenak. Hala ere, gaur egun energia aurrezten duen fenotipoa izatea oztopoa da osasunerako. Dagoeneko ez dago elikagai, izurri eta izurri urrien negu luzerik, gure eremu industrializatuan behintzat. Merkataritza askeari eta komunikazioen sofistikazioari esker, bestalde, mahaian era guztietako elikagaiak ditugu gaur egun. Asko jaten dugu, gure organismoak beti eskatzen duelako gehiago jatea ahal denean. Horrela, gaztelar kastizoek diotenez, bazkaltzen jarraitzen dugu nazkatu arte.

Batzuek uste dute arazo guztia buruan dagoela, urdailean baino gehiago.

Arrazoia ez zaio falta. Lehen aipatu ditudan aldaketa sozialek indar basati bat dakarte ordutegietan, eta, istripu bat, desamodioa, gaixotasun bat edo berri txar bat bezain estresatu gabe, etengabe estresatzen eta desgaitzen gaitu. Estres horrek antsietatea sortzen duten hormonak askatzen ditu, eta haien gorputz-interpretazioa gosea izaten da errazena. Horrekin batera, gaizki jateak badu zerikusia immunitate-sistemaren narriadurekin, likidoen atxikipenarekin eta drainatze linfatikoarekin.

Antzinako Greziako dieta

Img
Irudia: Aneta Blaszzyk

Kristo aurreko VI. mendean, Pitagorasek funtzio soziala ematen zion elikadurari, eta bere dieta bizitzeko modu bat zen, portaera bat. Elikadura sinplea gomendatzen zuen: artatxikia eta garagarra, eztia, frutak eta barazkiak, eta haragi gutxi. Erraiak eta arrain batzuk jaten zituen, horiek bai. Pitagorasek ere gorputza ariketa fisikoaren bidez ontzea eta gizakiaren eta inguruko unibertsoaren arteko oreka hartzea defendatzen zuen.

Pitagorasek marraztutako printzipio dietetikoen berri eman zuen Hipokratesek 'Dieta osasungarria' liburuan, baina pertsonalizazioaren garrantzia azpimarratu zuen. Bakoitzak bere dieta antolatu behar zuen adinaren, gorpuzkeraren, urtaroaren edo bizilekuaren arabera.

Hipokratesen dietak bi printzipiotan oinarritzen ziren: konpentsazioa (neguan elikagai lehor eta beroak hartzea komeni da, eta udan, gordinak eta ur ugarikoak) eta adostasuna (aldaketa bortitzik gabe, gutxi gorabehera astebete irauten duten aklimatazio-aldien bidez). Antzinako Grezian ere hasi ziren jakiak kalifikatzen, digestio-erraztasunaren, nutrizio-balioaren eta organismoan zituzten ondorioen arabera. Elikadura ona, teoria hipokratikoaren arabera, medikuntzarik onena zen.


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak