Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Mariskoak, jaten duzuna jaten duzu?

Itsaskia ongi aukeratzeko eta piezak ahalik eta gehien aprobetxatzeko aholku praktikoak,% 50 baino gehiago alferrik galtzen den jaki bat

Abendua iritsi da, eta, horrekin batera, arrandegien mahaian marraztutako horizontea. Arrainen eta itsaskien ohiko kontsumoari jaien menu tradizionala gehitzen zaio, eta horrek balio du imajinatzea, itsasoko zenbait frutarik gabe. Ilusioz, baina baita sakrifizio bidez ere, merkatura goaz ganba edo otarrainsken bila, abakandoari, zigalei edo ibai-karramarroari buruz galdetzen dugu, eta gehien gustatzen zaizkigun aleak etxera eramaten ditugu, gure ekonomiaren barruan. Itsaskiak zaporetsuak eta erakargarriak dira. Baina, oso aberatsak izaki, beti uzten digute zapore mingotsa: pisuari ordaintzen diogu eta ez ditugu erabat jaten. Zenbat galtzen da? Ordaintzen dugu ordaintzen duguna? Hurrengo artikuluak mariskoa erostean zenbat galtzen den azaltzen du, eta hori saihesteko trikimailuak eta aholkuak eskaintzen ditu: sukaldean nola egin, erosketa nola asmatu eta zuku guztia nola atera dezakegun.

Irudia: Breville USA

Mariskoak: kasurik onenean, erdia aprobetxatzen da

Ez da oso behatzaile izan behar, itsaskia zerbitzatzen dugunean, beti geratzen baitira soberan sukaldean edo platerean; jaten ez diren zatiak, buruak, kolak eta azalak. Hor dago mahaian “armaduren” mordoa, guk ordaindu dugun guztia ez dugula jan gogorarazteko. Hondakinak ezagutu edo kuantifikatzeko, zehaztasuneko baskula bat har genezake eta, adibidez, abakandoa. Jan aurretik pisatu egiten dugu. Eta hondarrak pisatu, platera dastatu ondoren. Zifra baten eta bestearen arteko aldeak markatuko digu zenbat jan dugun guztizkotik. Egingo bagenu, konturatuko ginateke ale osoaren %30 ez dugula gutxi irentsiko. Hori da jangarria den portzentajea.

Irudia: CONSUMER EROSKI

Beste itsaski batzuk hobeto aprobetxatzen dira, CESNIDeko elikagaien konposizio-taulak jasotzen dituzten bezala, Andreu Farranek eta kolaboratzaileek eginak. Zigalatik %50eraino jan dezakegu otarraina, %47, eta ganba gorritik eta otarrainxkatik %40. Jateko portzentaje gutxiago duten aleak ere badaude, adibidez, ibai-karramarroa, pisuaren% 23 baino ez baitugu jaten. Edozein modutara, bistan da erosten denaren zati handi bat alferrik galtzen dela. Kasurik onenean, erdia alferrik galduko dugu. Eta hori, eurotara itzulita, bi aldiz gehiago desanimatzen du.

Hala ere, ez da zertan hainbeste bota. Egia da exoeskeletoa, pintzak edo itsaskien buruak haragia bezala jaten ez direla, baina egia da zati horiek modu askotara aprobetxa daitezkeela, hala nola:

Itsaskiak sukaldean errotzeko ideiak

Sukaldaritzan oso produktu preziatua da mariskoa, zapore handia duelako eta ez duelako gehiegi behar. Izan ere, ez da beharrezkoa gozagarri asko erabiltzea, eta, aldi berean, itsaski-apur batekin, beste errezeta askoren gustua indartu dezakegu, saltsetatik eta zopetatik zopak, kremak edo arrozak. Arretaz begiratuz gero, ohartuko gara plater asko direla “itsaskien” deitura dutenak, eta, egia esan, ez da hainbeste lehengai erabiltzen. Gakoa da zaporea biribila dela, protagonista, eta ezaugarri hori aprobetxatu egiten du (eta gozatu), baita aurrekontu doitua ere. Hona hemen adibide batzuk:

  • Irudia: CONSUMER EROSKI

    Lau lagunentzako itsaski-zopa egiteko, 250 g ganba aski izan daitezke. Nola? Ganbak zuritu eta salteatu oliba-olio pixka batekin lapiko batean. Ontzi berean barazkiak prestatzen ditugu eta arrain-salda batekin bustitzen ditugu. Utzi irakiten 20 minutuz eta iragazi, horrela zuku eta substantzia guztia itsaski-burura ateratzeko. Modu erraz eta merkea salda zaporetsu bat lortzeko.

  • Salda egiteko erabiltzen dugun metodo bera erabil dezakegu itsaski-arroza prestatzeko. Salda mamitsua egitea da gakoa, zaporeduna, eta bertan arroza egostea. Xehetasuna? Itsaski osoen pieza batzuk jarri platera apaintzeko.

  • Itsaskia gehiegi gastatu gabe gozatzeko beste modu bat entsaladan aurkeztea da. Abakandoa erabiltzea. Nola? Egosi eta lamina finetan moztu, maionesa saltsa batekin lagunduta (bere zukuekin eta buruko zati bigunekin aberastua). Egin entsalada bat hainbat elementurekin: letxuga askotarikoak eta koloredunak, patata egosiak abakandoaren ur berean (itsas usain hori izango dute) eta fruta fresko batzuk (anana, aguakate edo laranja), zapore kontrapuntu bat emango digutenak.

  • Irudia: CONSUMER EROSKI

    Mariskoa beste elikagai batzuekin konbinatzen duten txitxi-burruntzietan, hala nola berdurak eta perretxiko astinduak, errendimendu handia ematen digute, ez baita gehiegi erabili behar eta, hala ere, oso ikusgarriak dira. Itsaskiaren zapore bereizgarria beste zapore batzuekin osatuko dugu: cherry tomateak, piper erreak, txanpinoiak edo perretxikoak. Kontuan hartu beharreko gauza bakarra da plantxan egiten den itsaskia, burruntziak prestatzen diren bezala, oso azkar egiten dela, gainerako osagaiek ez bezala. Irtenbidea? Barazkiak eta aurrez egositako edo egositako perretxikoak erabiliko ditugu.

  • Beste aukera bat, bai sarrera goxoa egiteko, bai marinel-saltsa egiteko, txirlak prestatzea da. 100 gramo izanda, nahikoa izango dugu 4 pertsonentzat. Ireki eta plantxan egin, non glasatu zuku guztiak. Ardo zuri pixka batekin desglaseatzen ditugu, eta itsas zaporedun saltsa eta txigortze txigortua izaten ditugu. Saltsa hori almeja berberekin batera erabil daiteke, eta, ondoren, sarrera gisa, legatza marinatu eta marinel erara plantxan prestatzen du. Sekretua: txirlen ordez itsas labanak erabiltzen baditugu, merkeagoak direnak, emaitzak ikusgarria izaten jarraituko du.

Itsaskiak erosteko aholkuak

Irudia: CONSUMER EROSKI

Erosteko unea funtsezko beste une bat da dirua aurrezteko, mahaiaren gozotasunik jasan gabe. Zer aukeratu? Zenbat erosi? Zer xehetasunetan begiratu? Aholku praktiko hauek emango dituzte saskia eta mantala:

  • Ahal den guztietan, itsaskia fresko eta bizirik erosi behar da, momentuan prestatzeko. Bestela, ez du merezi eta hobe da ulta izoztua erostea.
  • Kontuz “freskoak” diruditen prezioekin, izoztuta ez daudelako. Askotan produktu desizoztua erosten da eta freskoko prezioan ordaintzen da. Garrantzitsua da salmenta-etiketa ondo begiratzea ziurtatzeko.

  • Badira alde batzuk akuikulturan hazitako itsaskiak -zapore pixka bat leuna dutenak – eta basatiak dituztenak, horiek preziatuago baitaude beren zapore itsastarra dela eta.

  • Itsaski biziek kolore eta itxura distiratsua izan behar dute, haragi eta oskol gogorrak dituena, eta, ukituz gero, defentsa-erreflexua. Itsasora ere usaindu behar dira. Ez ditugu erosiko amoniakoaren usaina dutenak, edo gorputzik ez duten edo kolore marroixka duten aleak, bizirik ez daudenak.

  • Egosi bitartean irekitzen ez diren bibalbioei ere bota egingo dizkiegu, eta ez ditugu irekitzen saiatuko; izan ere, hondarrez beteta egon daitezke eta gisatua hondatu.

  • Txirlei edo txirlei ur gatzunetan sartzea komeni zaie, kozinatu arte. Erabili aurretik, banan-banan egiaztatuko dute bizirik dauden. Harea eduki dezakeen edo zalantzak sortzen dizkigun itxiren bat badago, bota egin behar dugu. Irekita ez egoteko indarra egiten badu, ordea, oso bizirik dagoela esan nahi du, eta hori aprobetxatzen dugu.

Irudia: CONSUMER EROSKI

Pertsona batentzako kantitateak aldatu egingo dira errezeta eta elaborazioaren arabera, ez baita gauza bera osagai nagusia guarnizio gisa. Hala ere, orientazio gisa, zifra hauek izan ditzakegu:

  • Zopa: 60 gramo ganba eta 50 gradu txirla-graduz, emaitza ona lor dezakegu.
  • Otarrainxkak plantxan: 150 eta 200 g artean pertsonako.
  • Mariskoa oskolarekin: 200 eta 300 g artean pertsonako.
  • Otarraina edo abakandoa: 500 g pertsonako.
  • Burruntzietarako bada: 80 g pertsonako (itsaski zuritua).

Itsaskiak eta krustazeoak. Zer tamaina izan behar dute?

Arrandegira joaten garenean, espezie mota bakoitzerako ezarritako neurriak kontuan hartzea da gakoa. Ale handiagoak eta txikiagoak badira ere, badira gutxieneko batzuk, arrantzan zein salmentan errespetatu beharrekoak. 1615/2005 Errege Dekretuak argi uzten du ez duela dena balio eta arrantza-espezie jakin batzuen gutxieneko tamainak ezartzen ditu. Hala, erbi edo otarrainxka bidez katua ez emateko, gure erosketa-zerrendan baimendutako gutxieneko tamaina adieraz dezakegu:

  • Txirlak: 2,5 cm
  • Abakandoak: 8,5 cm (burua eta toraxa, isatsa aparte)
  • Zigalak: 7 cm
  • Txirlak: 2,5 cm
  • Otarrainak: 24 cm
  • Otarrainxkak: 10 cm
  • Beirak: 10 cm

Nola aprobetxatu itsaski guztia

Mariskoa ez da “oskolarekin” jaten; beti platerean geratzen da eta (ia beti) bota egiten da. Arrandegian erosten dugunean, ordea, pisura egiten dugu, eta, beraz, oskola, burua eta kolak ere ordaintzen ditugu. Itsaskiaren beste zati horiek erabiltzeko modu praktiko (eta aberatsa) horiek erreserbatzea da, salda edo fumet bat prestatzeko. Oinarri horrekin, era berean, saltsak, zopak, kremak eta arrozak egin ahal izango ditugu, lehen ikusi dugun bezala.

Hondarrak izoztu egin daitezke, gero, itsaskia freskoa bada erabiltzeko. Aldiz, itsaski izoztua erabili badugu, salda egin beharko dugu. Behin eginda, nekatuta eta kontzentratuta, orduan izoztu ahal izango dugu.

Ideia ona da, salda oso kontzentratua eta zapore handikoa lortzen badugu, bilgarrietan izoztea, guztia batera egin beharrean. Horrela, “itsas zati” txikiak izango ditugu, zopa edo arrain-saltsa lurrintzeko erabil ditzakegunak, eta lohi-estalki gisa.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak