Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Marmelada egokia aukeratzea

Marmeladen osaera askotarikoa denez, osagaien zerrendan jarri behar da arreta gehien komeni dena aukeratzeko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko ekainaren 08a
Img mermelada Irudia: sanja gjenero

Askotan, kontsumitzaileak ez du jakien legezko izen bakoitzaren atzean dagoen esanahia zehazki ezagutzen: osagaiak, egiteko moduak eta, are, gutxieneko edukiak. Hori gertatzen da marmeladak aukeratzeko orduan, oso erraza baita zalantzan jartzea marmelada edo konfitura bat hartzea, bien artean zer alde dagoen ez jakiteagatik.


Marmelada mota bat edo bestea aukeratzeko orduan sor daitekeen beste zalantza bat da azukre gutxiagoko bertsio berriak daudela, baina zapore gozo bereizgarria eta bilatua izaten jarraitzen dutela. Marmeladek azukrerik ez izateak ez du esan nahi kaloria gutxi dituztenik.

Azukre erantsiduna: zapore gozoko kaloriak

Hau da marmelada tradizionala, frutekin egiten dena eta azukre kopuru handia eransten zaiona. Azukre arrunta (sakarosa) du osagai. Produktuaren erdia baino gehiago azukrea izaten da, eta osagai horrek kontserbagarri gisa jarduten du, frutaren azidoez gain, horiek ere kontserbatzen laguntzen baitute. Horregatik, marmeladak oso iraupen luzeko elikagaiak dira. Azukreak 180-200 kaloria inguru ematen ditu 100 gramoko.

Mota horretako marmeladetan zapore ugari daude: marrubia, mugurdia, melokotoia, arbeletxekoa, arana edo kiwia, besteak beste. Batzuen eta besteen arteko aldea egiteko erabiltzen den fruta-mota da, erantsitako azukre kopurua ez baita asko aldatzen batetik bestera.

Fruktosarekin: diabetikoentzako egokia

Fruktosa duten marmeladak egitean, tradizionalean ez bezala, sakarosaren ordez fruktosa erabiltzen da. Karbohidrato horrek zapore gozoa ematen du eta egokia da diabetesa dutenentzat, bereziki I. motako diabetesa dutenentzat, intsulina-injekzioaren mendekoak baitira. Fruktosa modu naturalean egoten da frutetan eta eztian. Bere ahalmen gozagarriaren ondorioz gozatzen du.

Fruktosak zapore gozoa ematen die marmeladei, eta egokia da diabetea dutenentzat

Fruktosak onura ugari eskaintzen dizkie pertsona diabetikoei: azkar xurgatzen da organismoan, baina ez du aldaketa bortitzik eragiten odoleko glukosa-mailan. Beste onura bat intsulina-jarioa ez estimulatzea da.
Batzuetan, horrelako produktuak “azukrerik gabeko marmeladak” mezuarekin batera izaten dira, eta, etiketak irakurtzen ez badira, kaloria-ekarpena nahas daiteke. Nahiz eta marmelada horiek fruktosa eduki sakarosaren ordez, horrek ez du esan nahi azukrea dutenek baino kaloria gutxiago ematen dutenik. Bi substantzia gozagarrien ekarpen energetikoa antzekoa da; sakarosak nahiz fruktosak 4 kilokaloria ematen dituzte gramo bakoitzeko.

Horregatik, fruktosadun marmeladak ez dira egokiagoak gehiegizko pisua edo obesitatea duten pertsonentzat, nahiz eta aukera ona izan diabetesa dutenentzat. Bestalde, fruktosa gehiegi kontsumitzeak odoleko triglizeridoen maila handitzen laguntzen du; beraz, hipertriglizeridemia izanez gero, ez da produktu hori gehiegi kontsumitu behar.

Merkatuan, aurrekoak baino fruktosa-proportzio txikiagoa duten marmeladak ere aurki ditzakegu. Marmelada horiek egokiagoak dira gehiegizko pisua edo obesitatea duten pertsonentzat, nahiz eta beti kontuan hartu behar den zenbat hartzen den. Gerta liteke normalean marmeladarik ez kontsumitzea, eta, beraz, bat edo bestea aukeratzeko irizpidea gustuagatik izango litzateke, kaloria kopuruagatik baino gehiago.

Azukre erantsirik gabe
Marmelada horiek oso balio energetiko txikia dute, azukrea ordezkatzen duten edulkoratzaileek ez baitute kaloriarik ekartzen, hala nola sakarina, aspartamoa edo ziklamatoa. Horregatik, egokiak dira kaloria gutxiko dietak egiten dituzten pertsonentzat eta diabetea edo hipertriglizeridemia dutenentzat.

Azken finean, marmelada mota bat hautatzeko gakoa osagaien zerrendan finkatzea da. Janaria noizbehinka jaten bada, adibidez asteburuko gosarietan jateko, ez legoke arrazoirik marmelada tradizional bat kentzeko, salbu eta diabetea badu.

ETIKETA ETA ONARTUTAKO MEZUAK

Besteak beste, elikagai-industriak azukrea gehitzen die marmeladei, eta horrekin batera, gantzak, proteinak, zuntza, gatza eta/edo sodioa, bitaminak eta mineralak ere gehitzen ditu. Osagai horiek “1924/2006 Erregelamendua, elikagaien nutrizio-adierazpenei eta propietate osasungarriei buruzkoa”, araudian arautu dira. Azukre-edukia aldatu zaien marmeladekin batera doan mezua legez onartutako adierazpenetara egokitu behar da. Hona hemen:
Azukre gutxi. Produktuak produktuaren 100 g-ko 5 g azukre baino gehiago ez badu, azukre gutxi duela esan daiteke.
Azukrerik gabe. 0,5 g azukre baino gehiago ez duten eta produktuaren 100 g baino gutxiago duten marmeladak baino ez dira horrela izendatuko.
Azukre erantsirik gabe. Marmelada horiei ez zaie erantsi monosakaridorik (fruktosa, glukosa, glukosa edo fruktosazko xarabea…), ez disakaridorik (sakarosa), ez eta beren propietate gozagarriengatik erabilitako elikagairik ere. Azukreak elikagaietan berez badaude, hala nola fruta-marmeladetan, etiketan “berezko azukreak dituela” dioen adierazpena agertuko da.

MARMELADEN ETA KONFITUREN ARTEAN

CONSUMER eroski-k 2006an egindako azterketatik ondorioztatzen denez, marmelada- edo konfitura-marka baten edo bestearen artean aukeratzeko, garrantzitsua da izena kontuan hartzea: arrunta, estra edo light motakoa; fruta- eta azukre-proportzioa, eta gehigarriak. Halaber, ez da ahaztu behar itxurazko fabrikazioak etxean egiten direla. Bai marmeladak bai konfiturak fruta almibarretan egosita egiten dira (ura eta azukrea). Marmeladak gutxienez %30eko fruta eduki behar du, osorik, zatituta edo zatituta. Fruta %50 baino gehiago bada, “estra” esaten zaio. Konfitura, berriz, azukreekin, mamiarekin edo fruta- eta ur-purearekin egiten da. Kopuruak gutxienez %35ekoa izan behar du, eta edukia %45ekoa edo handiagoa bada, “estra” gisa bereiz daiteke.

Marmeladak eta konfiturak gosariaren osagarri onak dira, azukreak -karbohidrato sinpleak- eta eguneroko jardunari aurre egiteko energia ematen baitute. Kaloria asko dituztela uste arren, 20 g-k 50 kaloria ematen dituzte konfituretan eta 35 marmeladetan.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak