Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Marmeladak eta konfiturak: erosi aurretik jakin behar duzun guztia

Osagai nagusiak fruta eta azukrea dira, baina marmeladak eta konfiturak ez dira sinonimoak. Gainera, testura- eta kalitate-desberdintasunak dituzte.

mermelada fresa Irudia: congerdesign

Oinarrian fruta eta azukrearekin egiten dira, baina denak ez dira berdinak. Horrelako produktuak ondo ezagutzen ez baditugu, seguruenik erosi behar ditugunean garrantzi gutxiko alderdiei erreparatuko diegu, hala nola ontziaren formari edo etiketaren diseinuari. Aldiz, komeni da gelditzea eta zenbat fruta edo azukre duten begiratzea. Markaz haratago, badira ezagutu beharreko beste alderdi batzuk. Artikulu honetan azalduko dizkizugu.

Esan ohi da ez dagoela elikagai onik, ez txarrik, baizik eta dena kontsumo-maiztasunaren araberakoa dela, baina, egia esan, bereizketa hori egin dezakegu. Adibidez, sagar bat, zalantzarik gabe, ona da, mantenugai onuragarriz osatua baitago (bitaminak, zuntza, mineralak…), eta ez du bestelako kaltegarririk ekartzen, hala nola, nutrizio-kalitate txarreko gatz edo gantz saturaturik. Aldiz, kola-edari batean kontrakoa gertatzen da; beraz, txarra dela esan dezakegu. Baina horrek ez du esan nahi freskagarri bat edateagatik gaixotuko garenik. Kontuan hartu behar da zer maiztasunekin jaten ditugun elikagai horiek, eta, batez ere, dieta osoa balioetsi behar da, gure inguruan ez baita oso osasungarria, besteak beste, azukre gehiegi kontsumitzen dugulako.

Zer gertatzen da marmeladekin eta konfiturekin? Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioaren elikadura-kontsumoaren panelaren arabera, 2019an pertsona bakoitzak 590 gramo kontsumitu zituen, hau da, pote eta erdi inguru. Hala ere, datu horiek nabarmen daitezke, produktu horren kontsumoa ez dagoelako orokortuta, beste elikagai batzuekin adibidez, esnearekin edo arrainarekin. Hau da, biztanleria-talde batek normalean hartzen du, adibidez, eguneroko gosarian, eta beste talde batek ez du inoiz hartzen; beraz, baliteke batez besteko balioa ez izatea adierazgarria.

Hipotesi hori berresten da Anibes (2017) azterlanean Espainiako biztanleen azukre-kontsumoari buruzko datuak aztertzen baditugu. Azterketa horretan ageri denez, marmeladak eta konfiturak dira 65 eta 75 urte bitarteko pertsonen dietan gehitzen diren hirugarren azukre-iturria, hau da, azukre guztiaren ia %15, azukrearen atzetik (guk geuk gehitzen dizkiegu elikagaiak, hala nola kafea eta opil-postreak). Beste adin-talde batzuetan, ordea, elikagai horretatik eratorritako azukre-ekarpena ez da %5era iristen (haur eta nerabeetan, iturri nagusiak freskagarriak, txokolateak, esneki azukredunak eta opilak dira; helduetan, berriz, freskagarriak, azukrea eta opilak).

Marmeladaren eta konfituraren arteko desberdintasunak

Pertsona askok “marmelada” eta “konfitura” terminoak erabiltzen dituzte, sinonimoak direla pentsatzen dutelako eta produktu berari buruz ari direlako. Beste batzuek badakite izendapen horiek hainbat produkturi egiten dietela erreferentzia, baina uste dute, akats baten ondorioz, haien arteko aldeak fruta-kopuruan daudela. Egia esan, marmelada eta konfitura ez dira zehazki bereizten fruta-kopuruan, beste ezaugarri batzuetan baizik, hala nola abiapuntuko frutaren forma eta egiteko modua.

Legeriaren arabera, marmelada egiteko, fruta osoak, zatikatuak edo xehatuak egosten dira, eta horiei azukreak gehitzen zaizkie, produktu erdilikidoa edo lodia lortu arte. Konfitura, berriz, mamia (hau da, azala eta haziak kendutakoan frutatik geratzen dena) edo fruta-purea, azukreak eta ura dituen nahasketa da, eta trinkotasun gelifikatua du.

Baina produktu baten eta bestearen arteko aldea zehazten duen ezaugarria materia lehor disolbagarriaren edukia da. Marmeladen kasuan, 40-59,9 Brix gradukoa izan behar du (gozotasuna neurtzen duen parametroa), eta konfituren kasuan, 60 Brix gradukoa edo handiagoa. Materia lehor disolbagarria batez ere azukrez osatuta dago; beraz, esan dezakegu produktu baten eta bestearen arteko aldea, funtsean, substantzia horren proportzioan dagoela, konfituran (% 60 inguru) marmeladan baino handiagoa baita (% 40-59,9 inguru).

Horiek kontsumitzean, batez ere marmeladak loditasun lodia du, askotan tropezoiekin, eta azukre proportzio txikiagoa; konfitura, berriz, homogeneoagoa da, testura gelatinakorragoa du eta azukre-kontzentrazio handiagoa. Zer erosten ari garen jakiteko, etiketa begiratu behar da, eta, zehatzago esanda, atzeko aldea: hor adierazten da saltzeko legezko izena.

Zer da aparteko kategoria eta kategoria arrunta?

Produktu-mota, marmelada edo konfitura, ez dago zuzenean lotuta daukan fruta-kopuruarekin. Alderdi hori kategoria komertzialak zehazten du, apartekoak edo arruntak, eta, gainera, lehengai horrekin lotutako beste ezaugarri batzuk definitzen ditu:

  • Aparteko marmelada. Gutxienez 500 gramo frutarekin egin behar da 1.000 g produktu bakoitzeko. Hau da, produktuaren %50 frutari dagokio.
  • Marmelada. Aurreko kasuan baino fruta gutxiago dago; zehazki, gutxienez 300 gramo eskatzen dira 1.000 g produktuko, hau da, %30. Gainera, irizpide batzuk ez dira hain zorrotzak. Esate baterako, marmeladan bi pedunkulu onartzen dira 100 gramo bakoitzeko (marrubiaren buztana deitzen zaio), eta aparteko marmeladan bakarra onartzen da. Gauza bera gertatzen da kolorearekin eta zaporearekin, nahiz eta legeriak ezartzen dituen irizpideak subjektibo samarrak izan: marmelada estrak bere kolore eta zapore “tipikoak” izan behar ditu, eta marmeladak, berriz, kolore eta zapore “onargarriak”.
  • Konfitura estra. Produktu hau egiteko erabili den fruta-mamia ezin da izan 450 gramo baino gutxiago 1.000 gramo bakoitzeko, hau da, %45 baino gutxiago. Gainera, mami ez kontzentratua izan behar du, eta horrek esan nahi du jatorrizko ur-edukia mantendu behar duela.
  • Konfitura. Mamia eta fruta-purea erabil daitezke, gutxienez 350 g-tan 1.000 produktu bakoitzeko, hau da, %35etan. Kategoria komertziala zein den jakiteko, etiketan ageri den legezko salmenta-izenari erreparatu behar diogu berriro.

Zenbat fruta dute marmeladek eta konfiturek?

marrubi-marmelada txigortua
Irudia: congerdesign

Kategoria komertzialak, apartekoak edo arruntak, produktuak duen fruta-kantitateari buruzko arrastoa eman diezaguke, baina kopuru zehatza jakiteko etiketa ikusi behar da, nahitaez erakutsi behar baita. Konfiturei eta marrubi-marmeladei buruzko azaroko Erosketa Gidan aztertutako produktuetan, kopuru hori Helios marmelada estraren % 65etik La vieja fábrica marmeladaren % 45era bitartekoa da, eta lagin osoaren batez besteko balioa % 54 da. Gainera, datu hori ez dago produktu motaren arabera (marmelada edo konfitura), marmelada batzuk baino fruta gehiago duten konfiturak baitaude. Marmelada- eta konfitura-fruten kopurua konparatu berri dugun arren, komeni da ez ahaztea azken horietan mamia edo fruta-purea erabiltzen dela.

Azukrea ez da gozatzeko soilik

Marmeladen eta konfituren bigarren osagai nagusia azukrea da. Bere funtzio ezagunena zapore gozoa ematea da, baina produktu horietan, gainera, beste paper garrantzitsu batzuk betetzen ditu. Alde batetik, kontserbatzen laguntzen du. Hori gertatzen da azukreak frutaren zeluletako ura kanporatzen duelako. Horrela, produktua hondatu edo gaixotasunak sor ditzaketen bakterioen hazkuntza ekiditen da, garatzeko ura behar baitute. Gainera, ur molekulak erakarrita, azukreak lagundu egiten du produktu horien testura garatzen, aurrerago azalduko dugun moduan.

Azukreak funtzio horiek bete ahal izateko, oso kantitate handia gehitu behar da, marmeladetan % 45-55ekoa izan ohi dena. Horrela, azukrearen eta frutaren arteko 50:50 erlazioa mantentzen da, eta konfituretan, berriz, % 60 izaten da, azukrearen eta mamiaren arteko 60:40 erlazioa mantentzeko. Oro har, premisa hori betetzen da aztertutako produktuetan: azukre-batezbestekoa % 45 da marmeladetan eta % 59 konfituretan.

Horietako bakoitzean zenbat azukre dagoen jakiteko, etiketa begiratu besterik ez dugu. Kasu askotan, informazio hori fruta-kopuruarekin batera agertzen da, baina ez da nahitaezkoa horrela egitea, nutrizio-informazioan adierazten baita etiketan nahitaez sartu behar dela. Batzuetan, bi datuak ez datoz guztiz bat; izan ere, bata materia lehor disolbagarriari dagokio, Brix gradutan neurtua, eta bigarrena, berriz, azukre kopuruari, baina oso antzekoak dira.

Nola lortzen da marmeladen eta konfituren testura?

Marmeladen eta konfituren ehundura hiru dimentsioko sare baten formari zor zaio; egitura horrek ura harrapatzen du, belaki batekin gertatzen denaren antzera. Egitura hori osatzeko, gel deritzona, pektina behar da, fruta askotan modu naturalean agertzen den konposatua, zitrikoen azalean adibidez.

Ez da fresen kasua; beraz, gelifikatzaile hori erantsi behar da osagai gisa. Pektina gehitzean, uretan edo fruta-zukuetan disolbatzen da, eta, bere ezaugarriak direla eta, ezin da elkarrekin elkartu sare hori osatzeko. Hori hiru neurrirekin konpontzen da:

  • elaborazio-prozesuan aplikatzen den berotzea, uraren zati bat lurruntzen baitu.
  • azukrea gehitzea, atxiki egiten duena.
  • azido bat gehitzea, karga positiboak dituenez, pektina molekulen arteko lotura errazten duena. Normalean, erabiltzen den azidoa azido zitrikoa da, eta limoi-zukutik lortzen da, adibidez. Izan ere, produktu batzuetan zuzenean limoi-zukua erabiltzen da. Hori egiten da produktuari irudi “naturalagoa” emateko eta kontsumitzaileek gehiago onar dezaten.

Marmelada, konfitura… eta elikadura

Pertsona batzuek uste dute marmeladak eta konfiturak osasungarriak direla fruta asko dutelako (aztertutako marmeladetan, batez beste %54), baina azukre kopuru handia dutenez, ez dira osasungarriak. Gogora dezagun produktu horiek 50 g azukre inguru dutela 100 gramo bakoitzeko; hau da, 350 g-ko poto batean 35 koilarakadatxo azukre daude.

Hala ere, produktu horiek Nutrizio-Score sisteman lortzen dituzten puntuazioak ez dira uste bezain txarrak, batez ere marmeladei dagokienez, C bat baitagokie. Hori zergatik gertatzen den ulertzeko, kontuan hartu behar da produktu horiek ez dutela koipe aserik, ez gatzik; beraz, ez dute alderdi horietan puntuazio negatiboa ematen, eta, gainera, fruta eta zuntz asko dituzte, eta puntuazio positiboak ematen dizkiete, azukre-eduki handiagatik jasotako puntu negatiboak konpentsatzeko. Konfiturek puntuazio okerragoa lortu dute, D puntuazioak, azukre gehiago baitute.

Bestalde, kontuan hartu behar da marmelada edo konfitura jaten dugun bakoitzean ez dugula 100 g irensten, baizik eta 25 g inguru (kantitate hori ogi txigortuan jartzen dugu). Baina horrek azukre kopuru nabarmena ematen dio gure dietari, 12,5 g inguru, hau da, hiru koilarakadatxo inguru.

Azukre horiek guztiak ez datoz ekoizleak eransten duenetik, horietako batzuk frutatik datoz, baina, kasu honetan, xehetasun hori ez da oso garrantzitsua, proportzio hori oso txikia baita, marrubiek % 5 azukre besterik ez baitute. Gainera, xehatuta badaude, azukre horiek azukre libre gisa jokatzen dute, hau da, erantsitako azukreek duten eragin bera dute gure organismoan, eta azukre horiek murriztea gomendatzen da, ahal den neurrian.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak