Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Marrubi-denbora, zaporea imitaziorik onartzen ez duen fruta

Son el bocado más esperado del momento y tienen un gusto único. Para reducir el coste medioambiental, elige las que sean de proximidad y de temporada

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2019ko maiatzaren 02a
img_tiempo fresas imitaciones hd

Las fresas son sinónimo de primavera. Evocan, junto a las flores, este preciso momento del año en el que los días son más cálidos y ofrecen más horas de luz. Pero no solo tienen cualidades poéticas. También encierran un secreto que ni la ciencia ni la tecnología han podido desvelar aún: su sabor, uno de los más difíciles de imitar. A diferencia de lo que ocurre con otros alimentos, como el limón, la naranja o el plátano, reproducir el gusto genuino de una fresa fresca y madura resulta prácticamente imposible. La primavera es la llave que abre el cofre de ese sabor inigualable y nuestra oportunidad de disfrutarlo en todo su esplendor. Conozcamos más de esta fruta: sus propiedades, variedades, cómo incluirla en la alimentación y qué consejos tener en cuenta para conservarla hasta su consumo.

Erakargarriak, fragatzaileak eta ikusgarriak, marrubiak gure herrialdeko eremuekin oso lotuta daude, Huelvakoak batik bat. 5.400 hektarea landatzen dituzte, eta estatuko ekoizpenaren% 95 inguru. Gainerakoa, hain zuzen ere, Bartzelona, Lugo, Valentzia, Mallorca, Kanaria Handia, Asturias edo Madril bezalako probintzietan banatzen da, eta horietan ere paper garrantzitsua egiten du turismo enbaxadore gisa. Madriletik Aranjuezera doan Trena, Candamoko Fresa Jaialdia (Asturias) edo Costa de la Fresa izeneko Costa de la Fresa ezagutzeko aukera ugari daude.

Baina, barne-turismoa sustatzeaz eta esentzia oso jeloskor izateaz gain, hainbat ezaugarri interesgarri eta gastronomiko ditu fresak. Oso fruta arina da, eta, aldi berean, osasun-kontzentratua da. 100 gramo dituen ontzi batean 36 kaloria besterik ez dago, ur, zuntz dietetiko eta azido foliko ugari, mineral ugari (potasioa eta kaltzioa, adibidez), eta C bitamina nahikoa da egun osoko beharrak asetzeko! Gainera, E bitamina gehien duen fruta freskoa da, eta mesede egiten digu herdoilaren aurkako ekintzarekin. Nola? Gure sistema immunitarioa estimulatuz, odol-koaguluak sortzea saihestuz eta gure zelulak erradikal askeek eragindako kalteetatik (asko ingurumen-poluziotik) babestuz.

Egarria duen fruta

Kilo bat marrubi produzitzea 346 litro ur kostatzen da, hau da, kilo bat tomate baino %40 gehiago, baina haragi xehatu kilo batek baino %97 gutxiago

Ingurumenari dagokionez, jakin behar da, elikagai guztiekin gertatzen den bezala, fresen ekoizpenak eta garraioak ingurumen-kostua dutela. Horri aztarna hidrikoa eta karbono-aztarna esaten zaio. Waterfootprint erakundearen datuen arabera, kilo bat marrubi ekoiztea 346 litro ur kostatzen da. Asko edo gutxi? Zer alderekin konparatzen duen. Kilo bat marrubi kilo batek baino %40 ur gehiago kostatzen da, baina haragi xehatu kilo batek baino %97 gutxiago (haren aztarna hidrikoa 15.000 litro baino gehiagokoa da). Era berean, elikagaien ekoizpenak berotegi-efektuko gasak sortzen ditu. Eta marrubien kasuan, garraioak zerikusi handia du karbono-aztarna horretan: ez da gauza bera hurbileko inguru batetik datozen ale batzuk erostea, gure herrira edo hirira iristeko ehunka edo milaka kilometro egin behar izan dituzten batzuk erosteak.

Espainiako marrubi-ekoizle batzuek oso serio hartu dute beren jardueraren ingurumen-inpaktua gutxitzeko erronka, baina kontsumitzaileek ere lagundu egin diezaiekegu planeta zaintzen keinu errazekin. Aukeratu
hurbileko eta garaiko elikagaiak, eta janaria alferrik galtzea saihestea (behar duguna erosiz eta behar bezala kontserbatuz), ingurumen-kostu horiek murrizten ditu.

Errezeta adina barietate

Irudia: olhaafanasieva

Marrubia, freskotasuna, baratza. Loratze bakarrekoa edo bikoa. Landuak edo basatiak. Goiztiarrak, urtaro erdikoak edo berantiarrak… Marrubiak sailkatzeko modu asko daude, tamainaren, errendimenduaren edo uztaren momentuaren arabera. Eta logikoa da, bada, nahiz eta piezak oso antzekoak iruditu, eta ez oso erraza, sagarrondoekin gertatzen den bezala, marrubia da gure inguruan barietate eta izen gehien dituen frutetako bat. Elvira eta Marievatik Kororona, Madame Moutot eta Rabunara, 60 mota inguru merkaturatzen dira gaur egun.

Ekoizleek eta sukaldariek diotenez, basoko fresatxoak dira egokienak, denetan txikienak. Hala ere, landutako fresek eta marrubiek (handiagoak eta merkeagoak) ere zapore handia dute beren lekuan daudenean. Eta denek, basamahatsondoetatik laborantzara, ukitu hori dute, hain zuzen ere, gure platerei gehitzean hainbeste joko ematen duen garratza eta gozoa. Marrubiak ondo doaz ia guztiarekin; baita bakarrik ere.

  • Gosaria errubiekin. Ez da audrey Hepburnez etxean diamanterik eduki behar, zinemako gosariaz gozatzeko. Gehitu hainbat marrubi jogurtari, zerealei edo esne freskoari, eta ikusiko duzu nola hobetu eguneko lehen janariaren itxura (eta zaporea). Marrubiak beste frutekin ere konbina ditzakezu, zatitxotan, edo ogi txigortua gazta freskoarekin edo Philadelphia tipoarekin prestatu, eta gainean jarri, xafla finetan moztuta.
  • Marrubiak oilaskoarekin! Fruta honen azidotasun-notek modu berezian egiten dute plater gazietan erabiltzen dugunean. Marrubiak ikusgarriak dira hosto berdeko barazkiekin (letxugak, kalonniak edo errukula, adibidez), brie gazta batekin konbinatuta, antxoekin eta beste arrain batzuekin, barazki erreekin eta oilasko batekin (adibidez, plantxan edo txingarretan egindako burruntzian).
  • Osagarririk onena. Marrubi-marmelada egiten baduzu (edo pote bat erosi baduzu), saltsen eta ozpin-saltsen oinarri gisa erabil dezakezu. Mizpirak ozpin eta oliba olio pixka bat hartu entsaladak ontzeko. Marmelada ur pixka batekin eta limoi-zuku tanta batzuekin konbinatu, elikagai gantzatsuekin konbinatzeko (gazta, haragia, pateak edo foie-grasa).
  • Postrerako. Zaila da postreko marrubiei aurre egitea, baita bakarrik zerbitzatzen direnean ere, naturalean. Hortik aurrera, aukerak ia infinituak dira: burruntzietan, beste frutekin; laranja-zukuarekin ureztatuak, txokolate urtuz jantzita edo esnegainarekin lagunduta; osagai nagusia etxeko izozkian, tartetan…

Marrubietarako argibide-eskuliburua

Irudia: Shaith79

Fruta honen sekretuek bere potentzialtasun guztia erakusten dute, behar den zainduz tratatzen badugu. Dendatik sukaldera, hauek dira zaporeaz gozatzeko aholku batzuk, bai naturalean, bai izozkien, irabiatuen, bizkotxoen edo kremen osagai gisa.

  • Bi egunerako. Marrubiak oso delikatuak dira: eraman itzazu egun gutxiren buruan kontsumitu daitezkeenak, ez galtzeko. Transportalak kontuz.
  • Plastikoa edo zura? Ez da beharrezkoa jatorrizko bilgarritik ateratzea komak erabili arte. Zurezko eta plastikozko ontziek aireztatzeko zulo txikiak dituzte, fruta hondatu ez dadin.
  • Itxura txarra kutsatzen da. Gorde aurretik, egoera zalantzagarrian dauden fresak baztertu, gainerakoak hondatu ez daitezen. Ez manipulatu hemen:
    gehiegizkoa. Ukituak zenbat eta gutxiago izan, hobe. Ez badituzu jan behar, gorde hozkailuan dagoen bezala, zurtoinak eta hostoak beti mantenduz. Garbitu justu kontsumitu aurretik (eta ez lehenago), hezetasunik irents ez dezaten eta lizuna gara ez dezaten. Eta hozkailutik atera pixka bat jan baino lehen, giro-tenperaturan egon daitezen eta perfume eta zaporeaz hobeto goza dezazun.
  • Izoztu nahi dituzu? Marrubiak izoztu egin daitezke, baina kontuan izan desizozten direnean jatorrizko itxura galdu dutela (ez zaporea, zorionez). Ez erabili testura garrantzitsua ez duten errezetetan (izozkiak, kremak, bizkotxoak, irabiakiak…). Garbitu kontu handiz, utzi xukatzen eta lehortu ondo izoztu aurretik (horrela ez da horrela gertatzen)
    fruta saltsan). Ontzi zabal bat erabiltzen du ez trinkotzeko edo aluminiozko paperetan biltzeko, baina ez ditu pilatzen.


Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

fresa-eu

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak