Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Martxoa: Patata berria

C bitamina gehiago eta patata zaharrak baino kaloria gutxiago

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2007ko martxoaren 12a

Img patatanueva1
Udaberriaren hasieran iristen dira gure merkatura patata berri edo goiztiarrak, azal mehe eta leunez eginak. Ohiko patata zaharra, udazkenekoa edo berantiarra ez ezik, nutrizio-ezaugarriak eta sukaldean dituen aplikazioak ere bereizten dira.

Larruazalean aurkitzen dugu lehenengo itxura aldea. Patata berriak eta zaharrak oso ondo bereizten dira, urre-koloreko azal mehea dutelako. Izan ere, patata oso berria denean, azala hatzekin igurtziz eta ondo garbituz baino ezin da kendu.

Normalean, patata zaharrak baino zertxobait txikiagoak izaten dira. Haragia uretsuagoa da, zuria edo horixka, eta zapore neutroa du.

Patata zaharrak baino kaloria gutxiago

Tuberkulu hori oso energia-iturri zentzuzkoa da, nahiz eta normalean ematen zaizkionak baino kaloria gutxiago ematen dituen. Hobeto ulertzeko, arrautza baten tamainako patata egosi batek 60 kaloria ematen ditu, eta azalik eta bihotzik gabeko sagar ertain batek, berriz, 80 kaloria. Barietate berrien eta zaharren arteko alde nabarmenetako bat da lehenengoak ur gehiago duela, eta, beraz, almidoi (karbohidrato konplexua) gutxiago eta kaloria gutxiago dituela. Gainera, errazago digeritzen da, baina hori egiteko moduaren araberakoa da. Hala, patata egosi batek ematen dituen kaloriak hirukoiztu egin daitezke patata frijitua kontsumituz gero, eta hori ere behartsuagoa da.

Askotan, patata zerealekin identifikatzen da barazkiekin baino gehiago. Almidoi edukia (%15 inguru) barazkiena baino askoz handiagoa delako gertatzen da hori. Proteina gutxi ematen ditu, 100 gramo bakoitzeko 2 gramo inguru.

Patata berria giltzurrunetako arazoak dituztenei edo sodio gutxiko dietak egiten dituztenei gomendatzen zaie.Patata zaharrak ez bezala, berriak potasio eta sodio gutxiago du, eta hori oso interesgarria da giltzurrunetako arazoak dituztenentzat edo sodio gutxiko dietak egiten dituztenentzat. Bere bitaminetatik C gailentzen da, patata zaharrean baino kopuru handiagoan dagoena, bere freskotasunagatik, nahiz eta haren parte bat galdu egiten den kozinatzean, tenperatura altuekiko sentikorra baita.

Haren historia, goseari lotua

Andeetako mendikateko tuberkulua da patata. Francisco Pizarro konkistatzaileak sartu zuen Espainian XVI. mendearen erdialdean, kitxuar indiarren oinarrizko elikagaia zela ikusi zuenean. Hasieran ez zuen onarpen handirik izan gure herrialdean. Izan ere, abereentzako elikagai gisa erabiltzen zen eta klase ekonomiko pobreenetako elikagaitzat hartzen zen. Baina gosearen hedapena eta Parmentier botaniko frantsesaren esperimentuak aurreiritziekin amaitu ziren tuberkulu horren aurrean. XIX. mendean, patata lekaleak landatzera joan zen, eta gero eta gehiago kontsumitu zen. Gaur egun, munduko elikagairik ezagunenetako bat da, eta zerealen ondoren kontsumitzen den bigarren jakia, garrantziari eta kantitateari dagokionez.

Nola aukeratu eta prestatu

Patata berria patata zaharra baino zertxobait okerragoa da, ur gehiago baitu. Beraz, kantitate txikitan erostea gomendatzen da. Komeni da, halaber, azal leuna, distiratsua eta erauzteko erraza dutenak aukeratzea, azala zuritu beharrean urratzeko. Ongi kontserbatuko direla bermatu nahi bada, leku ilun eta aireztatuan gordetzea komeni da.

Kontuan hartu behar da patatek, irakiten direnean, beren bitamina eta mineralen zati bat galtzen dutela; beraz, hobe da lurrunetan prestatzea. Ahal den guztietan, komeni da azalarekin egitea, azalaren azpian baitaude substantzia elikagarri nagusiak.

Era askotako jakiak prestatzen dira: saltsa berdean, eltzekarietan, txorizoarekin, tortilletan, gainerreak edo beteak, okin-erara, bakailaoarekin eta abar. Gainera, tamaina txikikoak oso egokiak dira egosteko edo osorik gisatuei edo barazki-platerei gehitzeko.

Nutrizio arloko adituek patatak egunero kontsumitzea gomendatzen dute: lehenengo platera barazkiekin, entsaladekin, lekaleekin edo pureekin batera; edo, bestela, platerak prestatzeko moduak ahalik eta gehien aldatuz, ez beti frijituta.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak