Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Martxoa: Tipulina

Gordinik edo kozinatuta, tipulinak zapore handia, kaloria gutxi eta prestatzeko aukera asko ematen ditu.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2007ko martxoaren 05a
img_cebolleta_portada

Img
Gauza bera al da tipulina eta tipula freskoa? Batzuek nahastu egiten dituzte. Hala ere, barietate desberdinak dira. Tipulina, tipulin frantsesa ere esaten zaiona, neguaren ondoren landatu eta loratu aurretik samur jaten den barazkia da. Haren itxura porruaren oso antzekoa da, eta hori da identifikatzeko modua. Aliium generokoa da, eta bertan beste barazki batzuk sartzen dira, hala nola tipula, tipulina edo porrua. Guztiek dute oso olio esentzial lurrunkor eta mingarrietan aberatsak direla, sufre kantitate handia baitute. Hala ere, tipulinak familia bereko beste barazkiek baino zapore leunagoa du.

Tipulinak iragan aberatsa du. Izan ere, historiaurreko garaietan erabiltzen zen. Zenbait autorek diote Siberia izan zela haren sorlekua. Txinan, duela 2.000 urte baino gehiagotik lantzen da barazki hori.

Erdi Aroaren amaieran Europan sartu zen, nahiz eta tipularen erabilera aldatu egin zen. Gaur egun, tipulina oso preziatua da Espainian, eta osagai nagusi gisa baino gehiago, jatorduetan erabiltzen da batez ere.

Zapore handia eta kaloria gutxi

Kaloria-ekarpen txikia duen elikagaia da tipulina, %90 inguru baita ura. Proteina eta karbohidrato gutxi ditu, ordea. Prestakinetan barazki hori gehitzeak, bada, kaloriak ia handitu gabe zaporea indartzeko aukera ematen du.

Zuntz, bitamina eta mineral ugari duenez, organismoaren erregulatzaile bikaina da tipulina.Tipulinen osaeran kontuan hartu behar da zuntz, bitamina eta mineralen ekarpena, organismoaren elikagai erregulatzaile bikaina bihurtzen baitute. Potasio-iturri ona dira, eta magnesio- eta fosforo-kantitate handiak dituzte. Bitamina-edukiari dagokionez, tipulinak aberatsak dira B taldeko bitaminatan, hala nola B9 edo azido folikoan, B3 eta B6. Hala ere, barazki horren propietate osasungarriak, nutrizio-osaerari baino gehiago, antioxidatzaile ugari dituelako dira, besteak beste, flavonoideak eta sufre ugari duten konposatuak. Azken horiek konposatu lurrunkorren aitzindariak dira, eta horiek ematen diote tipulinari hain usain eta zapore bereizgarriak.

Tipulina sukaldean

Tipulinak manbotan saltzen dira eta, hautatzeko orduan, garrantzitsua da usain ona izatea. Barazkiak bereziki egokiak dira gordinik egiteko, tipularen zaporea baino leunagoa baita. Hala, edozein entsalada-mota egiteko egokiagoa da, adibidez, azenario-entsalada tipulinarekin eta piperrekin.

Tipulinaren zati berdea oso xehatuta erabil daiteke ozpinak, maionesak, entsaladak, saltsak, zopak eta itsaskiak usaintzeko edo apaintzeko. Oso ondo pitzatzen bada, tipulina ordezka dezake dekorazio askotan.

Kipula tradizionalaren ordez, kipula ere erabil daiteke, egosi beharra duten prestakinetarako. Izan ere, prestaketa askotarako balio du. Hona hemen horietako batzuk:

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak