Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Melatonina: zein elikagaik laguntzen dute melatonina ekoizten

Triptofanotan aberatsa den dieta batek melatoninaren ekoizpena areagotzen du, loa bateratzeko behar den denbora murrizten laguntzen duen hormona

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2012ko irailaren 06a
Img melatonina listp Irudia: N1NJ4

Melatonina hormona bat da, gure organismoa sintetizatzen eta funtzio biologiko oso espezifikoak betetzen dituena. Interes komertzial eta farmazeutiko handiena pizten duenetako bat (sendagai gisa edo osagarri dietetiko gisa saltzen dela azaltzen du) loaldi-esnatze prozesua erregulatzeko gaitasuna da, bai pertsona helduetan, bai lotarako zailtasunak dituzten haurretan. Melatonina ere erabiltzen da “jet-lag” sintoma gogaikarriei aurre egiteko (logura, nekea…), ekialdeko herrialdeetara egindako bidaien ondorioz. Triptofano asko duen dietak, melatoninaren aitzindariak, handitu egiten du molekula horren ekoizpena, eta, beraz, garrantzitsua da aminoazido hori ematea, loa bateratzeko arazoak izanez gero. Erreportaje honetan azaltzen da zer den melatonina, zer propietate dituen, zer jakik laguntzen duten melatonina sortzen eta zer neurri hartu behar diren haurrekin.

Img melatonina
Irudia: N1NJ4

Melatonina: zer da eta zer propietate ditu

Giza organismoak maila desberdinetan sortzen duen hormona da melatonina, batez ere garunaren pinu-guruinean, eguneko fase ilunean.
Funtzio biologikoak askotarikoak dira, baina oso espezifikoak:

  • Lo indarberritzailea izateko joera bultzatzen du, erritmo zirkadianoa erregulatzean.
  • Erretinaren funtzioetan eragiten du.
  • Tumoreen hazkuntza kontrolatzen du.
  • Erradikal askeen askapenean, tentsio arterialaren erregulazioan eta abarretan parte hartzen du.

Gorputz osoan banatzen denez, bere ekintza giza gorputzeko organo gehienetara zabaltzen da. Lo egiteko eta esnatzeko erritmo zirkadianoak “birsinkronizatzeko” gaitasunak eta, hala, loa indarberritzeko gaitasunak interes komertzial eta farmazeutikoa piztu du, bai sendagai gisa, bai dietaren osagarri gisa.

Melatonina eguneko fase ilunean garunaren guruin pinealak sortutako hormona da

Osagarri dietetiko gisa erabiltzeari buruz, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agentziaren (EFSA) iritzi zientifikoak nabarmentzen du melatoninaren kontsumoa loaldia bateratzeko behar den denbora murriztearekin lotzen duen ebidentzia dagoela. Ondorio horretara iristeko, aditu-taldeak zenbait azterketa hartu zituen kontuan, bai ondo lo egiten duten banako osasuntsuekin, bai loaren lehen mailako arazoak dituztenekin (lo geratzea kostatzen zaie) eta insomnekin egin direnak. Kasu gehienetan, nabarmen murriztu zen loaren berdinkatzea, oheratu aurretik melatonina kontsumitu ondoren.

EFSAk onartzen du melatonina erabiltzea dietaren osagarri gisa, baldin eta etiketan mezu hau agertzen bada, eta ez beste bat: “Melatoninak lo egiteko behar den denbora murrizten laguntzen du”. Hala ere, tratamendua eraginkorragoa izan dadin, garrantzitsua da loaren ingurumen-baldintzak kontrolatzea eta atseden-ohitura batzuk ezartzea: afaltzeko eta oheratzeko orduetatik hasi eta aldez aurreko irakurketara, argi ahulera edo giro fresko eta atseginera arte.

Ba al dago melatonina askoko elikagairik?

Melatonina aminoazido triptofanotik abiatuta sintetizatzen den molekula bat da. Aurreko faseetan, triptofanoa serotonina (5-hidroxitriptamina) bihurtzen da bide metaboliko konplexuen bidez, “umorearen edo zoriontasunaren hormona” ere esaten zaion neurotransmisore bat, lo osasungarriarekin lotua.

Garuneko serotoninaren kontzentrazioa plasman eta garunean dagoen triptofano-kontzentrazioarekiko proportzionala da. Era berean, serotonina N-azetilserotonina molekula bihurtzen da, melatoninaren aitzindari. Horregatik, garrantzitsua da dieta triptofano iturri izatea, organismoak, modu naturalean, serotonina eta melatonina kantitate egokiak sintetiza ditzan. Triptofano asko duten elikagaiak dira:

  • Arrautzak.
  • Arrainak.
  • Lekaleak (soja).
  • Fruitu lehorrak.
  • Frutak (platanoa, anana, aguakatea).

Melatonina haurretan

Melatoninaren erabilera medikoetako bat lo egiteko zailtasunak dituzten haurrentzako tratamenduaren zati bat da. Haurtzaroan eta loaren medikuntzan (Espainiako Pediatria Elkartea, Espainiako Loaren Elkartea, Espainiako Ospitalez kanpoko Pediatria eta Oinarrizko Osasun Laguntzaren Espainiako Elkartea eta Arreta Pediatrikoaren Espainiako Elkartea) arreta berezia jartzen duten hainbat erakunde mediko-zientifikok argitaratutako txosten batek iradokitzen du urte bateko haur helduetan melatonina erabiltzeak gehiago lagun diezazukeela gai horren inguruko arazoak murrizten.

Segurtasunagatik, haurrekin melatonina medikuaren aginduz baino ez litzateke erabili behar

Adituek ohartarazi dute ikasketak egiteko erabiltzen diren laginak txikiak direla, eta jarraipena egiteko adina eta denbora gutxi direla. Diotenez, melatonina mota horretako funtzioak dituen molekula bat da, kronobiologikoa, endokrinoa, immunologikoa, nutriziozkoa eta kardiobaskularra. Oraindik ez dakigu ondorio terapeutiko asko edo epe ertain eta luzean izan ditzakeen albo-ondorio asko, batez ere 3 urtetik beherako haurretan. Ezjakintasun horren aurrean, eta segurtasunagatik, melatoninaren erabilera farmakologikoa medikuak aginduta egin beharko litzateke, eta ez nutrizio-osagarri gisa, osasun-kontrol gutxiago behar duen formatua.

Melatonina eta jet lag osagarriak

Ekialdera, Europatik Asiarantz, bidaiaria aurreratzen ari da, eta helmugara iristean, loa eta atseden-orduak “galdu” ditu. Bizi-erritmoari jarraituz, energiarik berrezarri gabe, “jet lag” izeneko sintomak sor daitezke: logura, nekea, zeregin mental eta fisikoak egiteko zailtasuna, aldartea, suminkortasuna, arreta falta, oroimena eta kontzentrazioa, digestio-arazoak, etab.

Ordutegi berrietara errazago egokitzeko, garrantzitsua da elikatze-ordutegiak errespetatzea eta mantentzea, iluntasunean eta zaratarik gabe lo egitea eta organismoaren eskaerei erantzutea arlo fisikoan, intelektualean eta emozionalean. Melatonina hartzeari dagokionez (sintoma horiek murrizten lagun dezake), garrantzitsua da osasun-profesional batek artatzea bai preskripzioa, bai dosifikazioa eta hormona horren tratamenduaren iraupena.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak