Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Menopausia

40 eta 50 urte bitarteko emakumearen bizitzaren beste etapa bat

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2003ko otsailaren 14a

Menopausia inflexio-puntu batekin identifikatzen da emakumearen bizitzan. Emakume bakoitzaren historia pertsonaleko gertaera bat da, eta hormona-aldaketa batzuek parte hartzen dute. Aldaketa horiek eragin handia izango dute emakumearen gorputz-fisiologian. Zorionez, konnotazio negatiboak gainbeheran daude. Orain dela gutxi arte egoera horretara iristea bi gertaera dramatikorako trantsizio gisa kontatzen zutenak: zahartzaroaren hasiera eta amatasunaren ezintasuna. Gaur, XXI. mendean, paperak aldatu egin dira. Emakumeak etapa natural gisa bizi behar du menopausia, bizitzako esparru askotan aukera berriak eskaintzen dizkion etapa gisa.

Maiz, sinonimotzat menopausia eta climaterio hitzak erabiltzen dira, nahiz eta esanahi bera ez izan. Menopausia terminoa hilekoa uzten den uneari dagokio bereziki, 50 urte inguruko adinera aurkezten baita (bi urte lehenago edo bi urte geroago). Bestalde, klimaterio terminoak menopausia agertu aurreko eta ondorengo aldiari egiten dio erreferentzia, eta 5 eta 15 urte bitarteko iraupena du. Obulutegiaren
funtzioa ez da bat-batean eteten, oro har, mantso murrizten da.

Elikadura zaintzearen garrantzia

40 urtetik aurrera, emakumeen energia-behar metabolikoak %5 murrizten dira hamarkada bakoitzeko. Horrek esan nahi du ekarpen kaloriko txikiagoa behar dela. Epe horretan konplikaziorik edo gaixotasunik
ez badago, elikadurak dieta orekatuaren ereduak bete beharko ditu, besteak beste, adinaren, neurriaren eta jarduera fisikoaren arabera.

Landareak, lehentasuna

Karbohidrato konplexuetan aberatsak diren elikagaiak (zerealak eta horien eratorriak, hala nola arroza, pasta, ogia eta zerealak, lekaleak eta patatak) elikaduraren oinarria izan behar dute, kantitate txiki batean.
Frutak eta barazkiak eguneroko menuan sartu behar dira. Landare gordinak ugariagoak dira bitaminetan, mineraletan eta zuntzean, eta horrek nutrizio-egoera ona mantentzen laguntzen du.

Gantzaren kalitatea

Koipearen kalitatea zaintzea kantitatea kontuan hartzea bezain garrantzitsua da. Horretarako, animalia-jatorriko gantza (gantz asea) murriztu behar da, odoleko kolesterol-maila handitzeko eta, ondorioz, arteriosklerosiaren garapena bultzatzeko gaitasuna duelako. Gantz aseak ugari ditu: hestebeteak, hirugiharra, gurina, esne-gaina, esne osoa, esne osoarekin egindako esnekiak, gozogintzako produktuak, gailetak eta opilak.

Horren truke, astean arrain urdin gehiago kontsumituko da. Oliba-olioa (lehentasuna duena), eta hazi-olioak eta fruitu lehorrak, osagarri dietetiko gisa, gantz asegabe ugariko elikagaiak dira, plasmako kolesterol-maila murrizteko ezaugarriak dituztenak.

Gozokiei dagokienez ere zuhurra izatea komeni da. Ohiko kontsumoa murriztea gomendatzen da, azukre sinple eta kaloria ugari dituelako, eta, zehatzago esanda, obesitatea, diabetea edo dislipemiak daudenean.

Kaltzioa, funtsezkoa

Funtsezkoa da kaltzioak menopausia osteko osteroporosiari aurrea hartzeko duen eginkizuna. Horregatik, hiru errazio esne edo deribatu hartzea komeni da, kaltzio iturri nagusia baita, hezur-masa kontserbatzeko. D bitamina, esneki osoetan, gurinean, esnegainean eta arrautzan ugaria, ezinbestekoa da kaltzioa
hezurretan finkatzeko.

Hidratazioa

Hidratazio egokia izateko, pertsona orok litro eta erdi likido behar du gutxienez, eta kantitate horri gehitzen zaio hartzen dituen elikagaiek ematen duten ura. Hainbat aukera daude: edateko ura, infusioak, barazki-saldak, fruta-zukuak, etab.

Eguneroko janaria planifikatzea

Janari irregularrak egiteak eta haien artean denbora gehiegi pasatzen uzteak hipogluzemia eragiten du, eta hori izan daiteke sofokoen arrazoia. Beraz, neurri egokia da eguneroko elikadura osoa 4-5 otordu arinagotan banatzea.

Menopausiaren tratamendu medikoa: THS edo ordezko
hormona-terapia

Menopausiak emakume askori dakarzkion ondorio fisiko edo psikikoak arintzeko, estrogenodun tratamendu mediko hormonala (ordezko hormona-terapia) agintzen zaie. Estrogenoen tratamendua babesten
duen teoriarik errazena da dosi txikiak emateak hormona-trantsizioan sortzen diren gorabeherak konpentsatzen laguntzen duela.

Tratamendu horrek menopausiaren sintoma batzuk baino ez ditu murrizten: sofokoak, baginako lehortasuna, eta hezurren deskaltzifikazioa (hezur-masa galtzea) geldiarazi edo murriztu dezake, baina zenbait kontraindikazio izan ditzake. Beraz, banakako balorazioa nahitaezkoa da.

Emakume batzuek ezin dituzte tratamendu horiek jasan. Ez dira eman behar bularreko minbizia, endometrioko minbizia, bihotz-arazoak, arteria-presioa, kausa ezezaguneko hemorragiak, gibeleko gaixotasunak edo erretzaileak izateko joera duten gaixotasunetan.

Oro har, estrogenoen bidezko tratamendua menopausiaren eragozpenek emakumea bizimodu egokia izateko ezgaitzen dutenean soilik erabili behar da, eta kontuan hartu behar da tratamendu hori zuhurtasunez egin behar dela eta medikuak sakon eta etengabe gainbegiratu behar duela.


Tratamendu alternatiboa
Asiako populazioetan egindako azterketa
epidemiologikoen arabera, fitoestrogenotan aberatsak diren elikagaiak (esaterako, soja eta eratorriak (soja-esnea, tofua edo soja-mamia, shoyua edo soja-saltsa…) sartzen dituzten dietek zeregin onuragarria izan dezakete. Alde batetik, sintomei dagokienez, agerian geratu da bizitzaren etapa horretan zeuden ekialdeko emakumeek eragin txikiagoa zutela: beroaldiak, artikulazio- eta muskulu-minak, suminkortasuna, umore-aldaketak, pisua handitzea eta abar. Bestalde, azterketa horien emaitzen arabera, badirudi beren dietan soja-ekarpen arrunta duten populazioek arrisku txikiagoa dutela gaixotasun kardiobaskularrak agertzeko eta osteoporosiaren ondorioz hausteko.

Izan ere, sojan estrogeno-jarduera duten konposatuak daude, hau da, emakumearen estrogenoen antzeko eragina dutenak. Horrek ekintza positibo estrogeniko batzuk eragiten ditu zenbait organo eta ehunetan, hala nola, pareta
baskularrean, hezurrean, beheko traktu urogenitalean (bagina) eta nerbio-sisteman. Nerbio-sistemako soja-konposatuen ekintza estrogeniko horren ondorioz, nabarmen murrizten dira sofokoak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak