Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Menu elikagarriak bezain errazak

Ahalik eta denbora gutxienean oreka dietetiko handiena lortzea posible da

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2009ko otsailaren 05a

2007tik, CONSUMER eroski-k menu erraz batzuk eskaintzen ditu. Izenak dioen bezala, erraz egiten dira eta azkar prestatzen dira. Janaria prestatzeko denborarik ez duten, sukaldea gustatzen ez zaien edo, egun gogor baten ondoren, ahalik eta denbora gutxienean sukaldean aritu nahi duten pertsona guztientzat dira, baina dieta eta osasuna zaindu gabe.


Urte osoan zehar, menu errazetan, kontsumitzaileak modu osasungarrian elikatzeko aukera du, sukaldean ia denborarik eman gabe. Elikagaien industriak eskaintzen dituen laugarren eta bosgarren gamako produktuak bezalako osagai gutxi-asko prestatuak erabiltzea da gakoa: lekale egosiak eta kontserbakoak, aurrez prestatutako arrain izoztuak edo kontsumitzeko prest dauden entsalada garbiak eta zatikatuak.

Jateko prest dauden “ia” elikagai osasuntsuak aukeratzeaz gain, lehentasuna emango zaie sukaldaritzako teknika azkarrei, hala nola presio-eltzean irakiteari, mikrouhin-labean egosteari, plantxari eta labeari, eta horiek asko laguntzen dute errezetak egiteko denbora murrizten.

Oreka dietetikoa arrastoan
Gaur egungo bizi-erritmoa zaila da pertsona askorentzat etxeko lanak antolatzeko orduan. Zehazki, oso denbora gutxi ematen da asteko menua planifikatzen, erosketak antolatzen eta plater landuagoak prestatzen, “etxeko salerosle, osasuntsu eta elikagarriagoak” direlakoan. Hainbat arrazoik eragin dute hori guztia, baina, agian, emakumeak etxetik kanpo lan egiteak izan du pisurik handiena. Bera arduratzen bazen etxeko lanez, lan-egoera berriaren ondoren ez du hainbeste denborarik plater landuak eta etxekoak prestatzeko.

Errezeta errazak eta sukaldaritza azkarreko trikimailuak erabiliz, aukera osasungarriak egin daitezke eguneroko dietan.

Hori dela eta, maiz erabiltzen dira aurrez prestatutako platerak, kontserbak eta izoztuak, sukaldeko denbora arintzeko. Antzeko egoera batean, bakarrik bizi diren pertsona asko aurki daitezke, hala nola ikasleen pisuan bizi diren unibertsitarioak. Pertsona horiek egiaztatzen dute aurrez prestatutako jakien eta janari azkarren “tiratze” hilabeteek eragina dutela pisua handitzean, digestio astunetan edo ondoeza sentitzean.

Menuen prestakuntza erraztu eta bizkortzeko premisarekin, baina oreka dietetikoa alde batera utzita, plan honen helburua da informazio osoena eskaintzea, errezeta erraz eta errazekin eta eguneroko dietan aukera osasungarriak egiteko sukaldaritza azkarreko trikimailuekin.

Irakurlearen asteko menuen planean bezala, menu erraza pertsona heldu osasuntsuen nutrizio-eskakizunak betetzeko planifikatuta dago (18 urtetik 55etik 60ra). Halaber, menua familia osoarentzako janari osasuntsuaren erreferentzia izatea nahi da.

Menuetan oinarrizko elikagaien kontsumo-maiztasun gomendatua jasotzen da, eta janari eta errezeta bakoitzak elikagai bakoitzerako gomendatzen den errazioa adierazten du. Elikagaiak egunean lau hartualditan banatzen dira, dieta osasuntsu batean gomendatutako energia-banaketarekin; eguneroko energia-balioaren %25 gosarian, %40 bazkarian, %10-15 askarian eta %25-30 afarian. Aukeratutako elikagai motak eta prestatzeko moduek erreferentziazko biztanleriarentzat kalkulatutako 2.000-2.200 kaloria ematen dituzte egunean. Balio horrek, oro har, kontuan hartzen du pertsona heldu osasuntsu batek behar duen energia-gastua, bizitza oso aktiboa izan dezan.

Janari azkarra baina osasungarria
Menu berri horiek prestatzeko, oso errezeta errazak eta azkarrak erabiltzen dira. Prestatu nahi den errezeta mota prestatzeko denboraren arabera iragazteko aukera eskaintzen da. Izan ere, irakurleak ikus dezake proposatutako errezeta gehienak egiteko batez besteko denbora 15 minutu ingurukoa dela.

Gosarietarako eta askarietarako, gailetak, zerealak eta ogi-motak (ogi txigortuak, moldekoak, zerealak), zukuak, esnea edo jogurtak erabiltzen dira, mikrouhin-labean esnetan berotzea kostatzen zaion minutuan gosariaren osagarriak prest egon daitezen. Opilgintza eta gozogintza industriala egun berezietan edo une jakin batzuetan baztertzen dira. Otordu horien nutrizio-kalitatea hobetzeko, produktuen etiketak eta osagaien zerrenda zehatz-mehatz irakurtzea gomendatzen da, eta erabiltzen duten gantz-mota, azukre gutxien duten zerealak, ogi integralak edo azukrerik gabeko zuku naturalak zehazten dituzten galletak aukeratzea.

Bazkari eta afarietan, askotan, kontserbako jakiak, poltsa garbiko entsaladak eta kontsumitzeko prest daudenak, saldak prestatuta eta ontziratuta edo produktu izoztuak erabiltzen dira, besteak beste. Adibidez, garbantzu-eltzekaria espinakekin presta daiteke kontserbako garbantzuekin eta espinaka izoztuekin.
Barazki-kontserbak oso baliabide erabilgarriak dira dietan barazkiak eta lekaleak ez galtzeko. Ohitura hori osasunerako eragozpen bihur ez dadin, komeni da uretan eta gatzetan egositako eta kontserbatutako landare-kontserbak hautatzea, konposatu horien ordez, batez ere osagai oso koipetsuak eta gaziak badituzte (txorizoa, odolkia, urdaia).

Aurrez prestatutako jakiak ere erraz erabiltzen dira presaka dabiltzanentzat. Produktu horien zerrenda gero eta zabalagoa da (lasagna, kaneloiak, zopak, patata-purea, entsaladak, kroketak, enpanadillak, menestrak, paellak). Gaur egun, elikagaien industriak bere proposamenetan plater osasuntsuenak islatu nahi ditu, osagaien kalitate hobearekin (koipe hidrogenaturik gabe, gatz gutxiagorekin edo landare gehiagorekin). Komeni da, beraz, etiketak irakurtzea eta nutrizio balio erantsia duten produktuak aukeratzea, janaria, azkarra izateaz gain, osasuntsua izan dadin.

Era askotako ultraizoztuak (barazkiak, arrainak, lekaleak) aukera egokia dira dieta ahalik eta gehien aldatzeko. Ultraizoztea hotz bidezko kontserbazio metodoa da, nutrizio balioan eta produktuaren ezaugarri organoleptikoetan (zaporea, aroma, testura) aldaketa gutxien eragiten dituena. Izozkailu bat erostean, hotz-katea errespetatu behar da (azken unean elikagaia aukeratu eta poltsa isotermikoak erabili). Etxean, izoztua hozkailuan gorde behar da egun horretan bertan kontsumitu behar bada, edo bestela, izozkailuan.

Postreak fruta freskoa eta esneki errazak izaten dira. Astebururako, errezeta landuagoak proposatzen dira: jogurt-bizkotxoa 15 minutuan, edo gazta-tarta limoiarekin eta marmeladarekin. Horretarako, eginda dagoen bizkotxoa erosten da, eta betegarria limoi-gelatinarekin, igurzteko gaztarekin eta esnegainarekin egiten da. 15 minutu behar dira horretarako, nahiz eta gero bi ordu inguru itxaron behar izan.

MIKROUHINEN LANA

Img microondas2
Mikrouhinekin plater errazak eta nutrizio aldetik osoak prestatzea lor daiteke denbora laburrean. Besteak beste, frijituak, zukuak, saltsak, arroz-, pasta-, zopak, haragia edo arraina, baita postreak ere. Erabiltzeko erraztasuna, egosteko eta berriz berotzeko denbora aurreztea, desizoztea azkartzea eta plater errazak eta aldi berean elikagarriak prestatzeko azkartasuna kontsumitzaileek onuragarritzat jotzen dituzten alderdiak dira.

Mikrouhin-labean saltsak eta zopa saldatsuak egin daitezke. Saltsak ontzi zabal eta baxuetan egostea komeni da, lodiago eta zaporetsuago gera daitezen. Pasta eta arroza egoste tradizionalaren antzekoa da, fabrikatzailearen jarraibideak errespetatuz, produktuak gordinik edo aurrez egosita dauden, egoste-denbora aldatu egingo baita.

Haragia prestatzeko orduan, kontuan hartuko da itxura, testura eta zaporea ez direla berdinak izango plantxan edo frijituta egiten bada. Haragia zati ez oso handietan eta tamaina uniformean moztuko da, plater guztia batera egosteko. Arraina tapaz egosi, zaporeak kontzentratzeko. Arrautzak oso delikatuak dira mikrouhin-labean egosteko. Egoste-denbora oso laburra da, potentzia maximoan minutu bat besterik ez; izan ere, programatutako denboraren ondoren, egosten jarraitzen dute metatutako beroaren ondorioz. Barazkiek ez dute ia urik behar, eta lurrunetan egosten dira, tapaz estalita.

IV. ETA V. GAMAKO PRODUKTUAK

Kontsumitzaileak berehalako kontsumorako prestatutako elikagaiak eskatzen ditu eta industriak eskaintzen dizkie. IV. eta V. gamako produktuak dira. Lehenak, IV. gamakoak, hutsean edo atmosfera kontrolatuetan ontziratutako produktu prozesatuak dira. Ikus daitekeen adibide bat entsalada freskoak dira, garbiak eta zatituak, platerean iraultzeko eta ontzeko prest daudenak. Elikadura-teknologiaren azken ildoa V. gamako produktuetan islatzen da. Azken belaunaldiko plater prestatuak eta ontziratuak dira, eta, ondoren, higienizatze-prozesuak egiten dituzte. Prozesu horiek kontsumoaren segurtasuna eta jatorrizko testura eta ezaugarri organoleptikoak bermatzen dituzte. Eskaintza zabala: eguneroko platerak, goi-sukaldaritzako plater sofistikatuak, prezio onean… Adibidez, hegaluze-solomoak tomate frijituarekin edo bakailaoz eta ganbaz betetako piperrak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak